Zajlik az elektromos átállás, de a fő kérdés továbbra is az: ki engedheti meg magának?

Tasnádi Zsombor
2024.07.01. 22:11
Az Európai Unió Bizottsága július 5-től a jelenlegi 10 százalékos tarifára további 17,4 és 38,1 százalék közötti pótvámot vet ki számos kínai autógyártóra. Utóbbiak közül néhányan már készültek egy ilyen intézkedésre, és többen európai márkákkal mélyítették el az együttműködésüket, a BYD pedig már megkezdte saját európai gyárának építését Magyarországon. A hazai autógyártás és az autóállomány közti viszonyt elemezzük, különösen az elektromobilitás aspektusából.

A magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos autót, és csak 10 ezer eurót költene rá, ezért a jelenlegi kínálat még középtávon sem fog találkozni a kereslettel a kínai elektromosautó-gyártás hazai megtelepedése nélkül.

Utóbbi élesíteni fogja a versenyt a prémiumkategóriában, a középkategóriában pedig borítékolható a kínai dominancia gyors kiépülése a hazai előállítású, megfizethető villanyautóknak köszönhetően. Utóbbi nélkül a közlekedésben elképzelhetetlen a tömeges zöldátállás.

A magyar személygépkocsi-állomány helyzete

2023-ban a Magyarországon a lakosságnak csak 61 százaléka rendelkezett autóval, a forgalomban lévő 4,2 millió személyautó átlagéletkora 15,8 évre emelkedett. A zöld rendszámosok száma 2024 májusában 96 ezret tett ki, ráadásul ebből mindössze 55 ezer volt tisztán elektromos, a többinek a zöme hibrid üzemű volt.

A megkérdezettek 67 százaléka vásárolna elektromos autót, és erre 10 ezer eurónyi összeget szánnának. Mindez összességében arra enged következtetni, hogy a magyar lakosság mind mennyiségi, mind minőségi értelemben a kívántnál kevesebb autóval rendelkezik, és ritkábban cseréli le a meglévőt, továbbá akkor is csak öregebb példányokat engedhet meg magának. Ennek legfőbb oka az új autók árának drasztikus megemelkedése, ráadásul a stagnáló nyugat-európai országokban is megnőtt a kereslet a használt autók iránt, ami felfelé nyomta az árakat. A behozott használt autók átlagéletkora 13,1 év, így az autópark fiatalítását nem segíti. A 2023-ban forgalomba helyezett 107 720 darab új személyautóból 5807 volt tisztán elektromos meghajtású, ami 5,4 százalékos részarányt jelent, ez régiós szinten a középmezőnyben található.

Az elektromos autók hazai gyártóbázisa

Magyarország járműgyártásban sok évtizedes hagyományokkal rendelkezik, és ezért sokakban felmerülhet az a gondolat, hogy egy hazánkban előállított autót vásároljon. A Komáromban tevékenykedő Suzuki kínálatában még mindig nem található elektromos meghajtású autó, az Opel pedig nem állít elő kész autókat Szentgotthárdon. A Győrben székelő Audi tervei közt nem szerepel magyarországi akkumulátorgyár építése, így vélhetően elektromos autókat sem kívánnak gyártani a belátható jövőben. A Debrecenbe beköltöző BMW 2025-ben kezdi meg a majd akkor bemutatandó Neue Klasse elektromos autócsalád modelljeit gyártani, amelynek árát 50 ezer euró fölé taksálják az elemzők. Jelenleg Magyarországon csak a Mercedes gyárt készen villanyautót, a kecskeméti EQB alapára 23,8 millió forint. Ez mintegy 3 millió forinttal haladja meg a magyar háztartások nettó medián vagyonát. 2024 első négy hónapjában 180 darab tisztán elektromos Mercedest értékesítettek. Összehasonlításképpen, a BYD év közben kezdte meg a behozatalt Kínából, és így tudott eladni 261 darabot.

Mennyibe kerül a legolcsóbb autó belső égésű motorral?

Érdemes egy pillantást vetni arra, hogy hogyan alakult a legolcsóbb hagyományos autók ára Magyarországon. Míg 2018-ban még 2 millió forint alatt is lehetett új autót vásárolni, 2023-ban ez a lélektani határ 4,5 millióra kúszott fel. Ez a listaára a Mitsubishi kisautójának, amelyet egy 71 lóerős (LE), 1.2-es motorral szerelnek. 2018-ban az azóta Magyarországról kivonult Lada Grantája egy 86 LE-s, 1.6-os motort tartalmazott, ehhez hasonló volt a kínálata az ugyanennyiért árult Dacia Logannek is. Mindkét típus minimum 4,25 méter hosszú volt, ma pedig már szinte nincs is 4 méternél hosszabb autó 6 millió forint alatt. A magyarok kedvencének számító Suzuki Swift legújabb változatának listaára 7,13 millió forint, bár az már egy mild hibrid.

Milyen elektromos autót kapunk a pénzünkért most?

Ha a Mercedesnél alacsonyabb kategóriájú új elektromos autóval is beérjük, akkor a legolcsóbb, 9,4 millió forintért elérhető a Dacia Spring, mely kifejezetten nagy lemondásokat követel. A 3,73 méteres autóban egy mindössze 44 LE-s motor található, amelynek végsebessége 125 kilométer/óra (km/h), és 19,4 másodperc szükséges, hogy 0-ról elérje a 100 km/h-s sebességet. A 28,3 kWh-s, korszerűtlen lítium-ion akkumulátorával 230 km-t tehetünk meg, ami kevesebb, mint a Budapest–Bécs-távolság. Ráadásul a töltése kétszer lassabb, mint a kategóriáján belülieké. A 9,9 millióba kerülő Citroën ë-C3 You szintén kisautó a maga 4 méterével.

A harmadik legolcsóbb autót a magyar gyártókapacitását éppen építő BYD-nál találjuk. A Dolphin alapváltozata 11 millió forintba kerül, ennyiért 44,9 kWh-s LiFePo akkumulátorral kapjuk. Kérhető 95 és 176 LE-s változatban is, de utóbbi esetében a hatótáv lecsökken 340-ről 310 km-e. A 60,4 kWh-s akkumulátorral szerelt 204 LE-s verzió pedig már akár 427 km-t is tud, ez a konfiguráció 12,6 millió forintba kerül. 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet, 55 centiméterrel hosszabb Dacia Springnél, és az euro NCAP-töréstesztek során ötcsillagos biztonsági besorolást ért el. Tehát csekély ráfizetéssel már a középkategória nyílik meg előttünk.

A negyedik helyezett a 3,6 méteres Fiat e500 11,5 millió forintért, 24 kWh-ás akkumulátora 190 km-es hatótávot ígér. 12,9 millió forintért már ismét egy középkategóriás ajánlatot találunk, méghozzá egy másik kínai márkától. Az MG4 Family 4,3 méter hosszú, 51 kWh-s akkumulátora 350 km-es hatótávot hoz, 158 LE-s teljesítményű, 7,7 másodperc alatt van 100-on, és 160 km/h-val is tud menni. A hatodik helyen 13 millió forinttal megosztva az Opel Corsa és a Peugeot 208 elektromos változata, 4 méteres hosszukkal egyik sem opció családok számára. 13,5 millió forintért a Mazda MX-30 Prime-Line-ja csupán egy 35,5 kWh-s akkumulátort kapott, ami 200 km-re elég. Ráadásul hiába 4,4 méter hosszú, a hátsó ülései a lefelé ívelő tető miatt kompromisszumosak. 14,4 millió forintért már 4,5 méteres kombit is kapunk az MG jóvoltából. A Hyundai a Konáját 15,7 milliós, a KIA a Niróját pedig 17,8 milliós listaáron kínálja. A kedvelt Opel Astra elektromos változata 17 millió forint, a Volkswagen legolcsóbb villanyautója, az ID.3 17,7 millió forinttól vihető el, a BMW kínálata pedig az iX1 eDrive20-as modelljétől indul, amelynek listaára 18,5 millió forint. A Tesla Model 3 alapára 17 millió forint, a Model Y-é pedig 17,9 millió forint.

Ha abból indulunk ki, hogy a magyar átlagemberek többsége számára mindennapi használatra teljesen megfelelő volt egy 4,3 méteres Dacia Logan, és ha a belső égésű autókhoz szokott igényeiből a legkevesebbet szeretné elengedni egy elektromosra váltás során (körülbelül 1000 km helyett 350–450 km-es hatótáv), akkor

az élhető méretekkel bíró elektromos modelleket a legolcsóbban a kínai márkák ajánlatai közt találjuk.

További fontos szempont, hogy a kínai márkák már alapból magas felszereltséget kínálnak, amiért a nem kínaiak sok százezres felárakat kérnek el, így valójában inkább 17–18 millió forint körül találhatunk egy olyan szintű középkategóriás villanyautót, amit összevethetünk egy kínaival.

Kijelenthető, hogy a nagynevű európai márkák modelljei közül várhatóan egyik sem lesz népautó az elektromos autóállományban, hiszen áruk sokszorosan meghaladja a 10 ezer eurót.

Az EU vámemelésének hatása a piaci viszonyokra

Az árakat és a specifikációkat összevetve nem véletlenül aggódnak a nyugati autógyártók. Azonban nem az európai márkák versenyképtelenségére, hanem az egyébként Nyugaton is bevett, autógyártóknak juttatott állami támogatásokra hivatkozva vetett ki a Bizottság büntetővámot a kínai villanyautókra július 5-től. A jelenlegi 10 százalékos tarifára rakódik rá további 17,4 százalék és 38,1 százalék közötti pótvám. A BYD már hónapokkal ezelőtt megkezdte saját gyárának építését Magyarországon, és a vámtarifák novemberi, végleges meghatározásának idejére el is fognak készülni az első üzemegységek. Mivel az már az EU-n belül jön létre, így semmilyen vám nem fog vonatkozni az itt gyártott autóira. Brüsszel 38,1 százalékos büntetővámot vetett ki az MG-re, mivel az a SAIC almárkája. A hazánkban még idén bevezetésre tervezett, a Seres csoportba tartozó Dongfeng 21 százalékos plusztétellel lesz kénytelen kalkulálni. Azonban nem csak a kínai gyökerű márkákat sújtja az új teher: a Kínában gyártott Tesla- és BMW-modellek is 21 százalékos büntetővámot kaptak, a BMW-csoportba tartozó Minire pedig a 38,1 százalékos tétel fog vonatkozni, ugyanis azt a Great Wall Motor készíti.

A Tesla már jelezte, hogy az extra díjtételt teljes mértékben áthárítja a fogyasztókra, ezért a Sanghajból érkező Tesla 3-nak a 17 milliós ára várhatóan 20 millió forintra fog nőni.

Az intézkedés abszurditását szemlélteti, hogy eközben pont a kínai márkák nem szorulnak rá, hogy árakat emeljenek. Ugyanis Európában akár az otthoni profit tízszeresével növelt áron értékesítik az autóikat, és még így is bőven a nyugatiak alá kínálnak. Egy pótvám esetén még azt is megengedhetik a kínaiak, hogy azt teljesen benyeljék, a versenyelőnyük így is megmarad. Eközben a Kínában gyártató nyugatiak haszonkulcsa nem bír el még ekkora, a vártnál alacsonyabb vámtarifa-emelést sem, kénytelen árakat emelni. Ilyen tendenciák mellett a rivalizálás Európában nem a kínaiak és a nyugatiak közt lesz, hanem a kínai márkák közt.

A vámemelés biztosan nem alkalmas az európai autógyártók versenyképességének a hatásos és gyors javítására. Magyar szempontból pozitív és negatív is lehet a kifutása. A kínai gyártók áremelése nem szükségszerű, szemben a Kínában gyártató nyugatiakéval. A villanyautók egyébként is magas árának további drágulásával még tovább tolódik az átállás. Ha pedig válaszul a kínai autómárkák még több gyártást telepítenek majd az unió tagállamaiba, közte Magyarországra is, akkor van esély arra, hogy a villanyautók hazánkban is elterjedjenek. Ettől függ, hogy mikor cserélhető le a 4,1 millió benzines és dízelüzemű magyar autó.