Új frontokat nyitott a kormány
- Selmeczi is kikacsint az alkotmányból
- Simor: Soha nem volt ilyen közel az infláció letörése
- Kemény harcra számíthat a jegybank elnöke
- Tetszik az elemzőknek a két mt-jelölt
- Be lehet fagyasztani a rezsiköltségeket?
- Csődbe vihet a 98 százalékos különadó
- Nem tetszik a Széll Kálmán-terv a szakszervezeteknek
- Újabb morzsákat kaptunk az Orbán-csomagból
- Lassú ez a kilábalás: 1,2 százalékkal nőtt tavaly a gazdaság
- Nem létezik a titkos Orbán-csomag
- Orbán évtizedes, dédelgetett álma az iskolaállamosítás
- Már csak Matolcsy vár ötszázalékos növekedést?
- Másképp szólnak angolul a reformok
- Miből lesz itt növekedés?
Nem hoz megváltást a Széll Kálmánról elnevezett Orbán-csomag. Elemzők már korábban is arról beszéltek, hogy alaptalannak tűnnek a tárca növekedésre vonatkozó várakozásai. A Raiffeisen Bank elemzője szerint a csomagban több az olyan intézkedés, ami dinamizálás helyett amortizálja a legfrisebb adatok szerint jelentősnek amúgy sem nevezhető növekedést.
Azt, hogy intézkedések inkább visszafogják, mintsem élénkítik a növekedést, utolsóként a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) látta be, amikor gyakorlatilag hivatalosan is 3-3,5 százalékra módosította a nagyon jól csengő, korábban (legutóbb a Széll Kálmán terv bemutatásakor) 4-6 százalékra belőtt növekedési vízióját.
Az UniCredit bank bécsi elemzőinek egy telefonkonferencián a tárca a sokkal reálisabb növekedési pálya felvázolása mellett azt is elismerte, hogy gőzerővel folyik a munka az Orbán-csomag részleteinek a kidolgozásán, ezért a következő hetekben újabb részletek várhatók az intézkedésekről – ígéri az NGM.
Újdonság azért erre a hétre is jutott: a stabilizációs csomag angol változatából többek között kiderült, hogy a minimálbérnél alacsonyabb összegben maximálnák a munkanélkülieknek fizetett járadékot, és hasonló plafont vezetnének be a szociális segélyekre.
A külföldieknek szánt változat nem csak részletesebb volt a magyar közvéleménynek szánt terveknél, hanem őszintébb is: a kormány a megszokott ekézést félretéve elismerően szólt a Bajnai-kabinet bizonyos lépéseiről. (Ilyesmi nem először fordul elő, legutóbb botrány is lett belőle.)
A kidolgozatlanság egyébként alátámasztja azt a véleményt, miszerint a stabilizációs csomagot az EU-IMF, esetleg az OECD aktív közreműködésével dolgozták ki. Mindez magyarázatot ad az operatív részletek hiányára – a tárca a héten jelezte is, hogy a sajtóhírekkel ellentétben nem létezik a részleteiben is kidolgozott Orbán-csomag –, ugyanakkor érdekes megvilágításba helyezi a kormány korábbi, nemzetközi intézményekkel szembeforduló szabadságharcos indulatait és megkérdőjelezi a kabinet önállóságát.
9. heti záró | 10. heti záró | |
BUX | 22 936 | 22 239 |
OTP | 5575 |
5477 |
Mol | 24 300 | 22 620 |
Richter | 37 675 | 37 500 |
Magyar Telekom | 570 | 570 |
Baráti iszony
A fentebb említett telefonkonferencián az is kiderült, hogy a tárca hosszabb távon is három százalék körüli inflációval számol. Ez jelzi, hogy feltehetően végleg lekerült a napirenderől az inflációs cél felemelésének terve.
Ez azonban nem jekenti azt, hogy az NGM-ben megbékültek a következetesen inflációellenes monetáris politikát követő jegybankelnökkel. Sőt, Simor András legutóbbi nyilatkozata alapján is egyértelmű, hogy a viszony mára nagyon eldurvult az MNB és a kormány között. A bankelnök arról számolt be, hogy a kormány informálisan lemondásra szólította fel majd a „harc eldurvulásával" fenyegette meg.
A bankon belüli háborút azonban Simor egyelőre megúszhatja, legalábbis, ami a monetáris politikát illeti. A parlament gazdasági bizottsága ugyanis olyan korábbi MNB-s munkatársakat jelölt a monetáris tanácsába (mt), akiket az elemzők is pozitívan fogadtak. Az viszont továbbra is találgatásokhoz vezet, hogy a kormány kikkel tölti fel az mt-ben üresen hagyott két státuszt.
Új a nap alatt
A kormány beharangozta a rezsiköltségek befagyasztását is, részletek azonban itt sincsenek. Egy elemzés szerint a gáz, a távhő és az áram árának befagyasztására talán, a víz a szennyvíz és a közös költség kiadások emelkedésének megállítására alig látszik lehetőség.
A rezsi befolyásolása mellett a versenyszféra bérpolitikájában is érvényesítené akaratát Orbán. Egy törvényjavaslat a cégeket arra kényszerítené, hogy az ajánlásokat megfogalmazó (tehát nem kötelező érvényű) Országos Érdekegyeztető Tanács béremelésre vonatkozó javaslatát mindenképpen tartsák be. A tervezet szerint aki nem emelte a dolgozók fizetését a 2011-re javasolt 4-6 százalékkal, az elveszíti az állami támogatások lehetőségét (hogy ez milyen területeket érintene pontosan, egyelőre nem derült ki).
Persze a munkavállalók elkeseredettsége is érthető: egy tanulmány szerint száz emberből negyven veszített nettó béréből az új adószabályokkal, egyesek pénzük több mint tizedét.
A helyzetet tovább bonyolítaná a kormány alkotmánytervezete. Eszerint ugyanis az adó- és nyugdíjszabályokat csak a szavazáson megjelent képviselők kétharmados támogatásával lehetne átírni, tehát a kétharmados fidesz-korszak utáni időkben egy-egy apróság módosítását is hosszadalmas politikai alkudozások előznék meg.