Hamarosan jön a magyar Mercedes

2012.01.09. 07:18

Jelentősen lendíthet az idei ipari termelési adatokon, illetve az exporton a Mercedes kecskeméti gyára. Az üzemben a tervek szerint halad a szériatermelés indításának előkészítése − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a cég  −, tehát minden feltétel adott ahhoz, hogy az első negyedévben legurulhassanak a futószalagról az első eladásra szánt autók.

Nyolcszázmillió eurós beruházás A kecskeméti beruházásról még a Gyurcsány-kormány idején döntöttek, a helyszín kiválasztásában kiemelt szempontot játszott a jó közlekedési lehetőség is, a Ferihegyi − ma már Liszt Ferenc − repülőtér viszonylagos közelsége, az M5 autópálya elérhetősége, valamint a jó csatlakozási lehetőség a nemzetközi kapcsolatokat is nyújtó Cegléd−Szeged vasútvonalhoz. A zöldmezős beruházás értéke közel 800 millió euró.

Azt, hogy a kecskeméti gyár milyen mértékben járul majd hozzá az ipari termeléshez, hivatalos adatok híján nehéz megmondani, egyelőre csak azt lehet tudni, hogy évi százezer gépkocsi felett lesz a kapacitás. A másik két magyarországi autógyár, a győri Audi és az esztergomi Suzuki termelési és bevételi adatai a különböző termelési mélységek, illetve termékek miatt nem hasonlíthatóak össze, de jelzésként szolgálhatnak.

Az Audi Hungaria árbevétele 2010-ben elérte a 4,7 milliárd eurót, ez 23,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Győrben 2010-ben összesen 1,648 millió motor készült 2010-ben és több mint 38 ezer különböző Audi-modell gördült le a gyártószalagról. A 170 ezer autót gyártó Magyar Suzuki Zrt. a korábbi évihez hasonló, 428 milliárd forintos bevételt ért el 2010-ben. (A tavalyi adatokat még nem publikálták a cégek.) Ma már mindkét társaság szinte kizárólag exportra termel, tehát a kiviteli adatokat gyarapítja, s hasonló várható a Mercedes esetében is.

A Mercedes-Benz a jövőben az eddigi kettővel szemben öt típussal jelenik meg a kompakt gépkocsik szegmensében, az ehhez szükséges magasabb termelési kapacitást a kecskeméti gyár segítségével valósítják meg. Az új kompakt autók közül kettőt gyártanak Kecskeméten, hármat pedig a németországi rastatti üzemben. Az új B osztály mindkét üzemben készül majd. Ez a konstrukció lehetővé teszi a két üzemegység optimális kihasználását. Az új B osztályú ügyfélautók gyártása Rastattban már megkezdődött 2011 szeptemberében kezdődött, ami lehetőséget ad arra, hogy az ottani tapasztalatokat hasznosítsák Kecskeméten. A magyarországi üzemben már tavaly májusban felállították a műszaki berendezéseket a gyártócsarnokokban, szeptembertől pedig elkezdődtek a gyártástesztelés különböző fokozatai, elkészítették az első tesztautókat és optimalizálták a teljes gyártóberendezést.

A kecskeméti Mercedes-Benz-gyár létszáma 2011. december 1-jén elérte a kétezer főt (egy évvel korábban, 2010 végére már összeállt a gyár törzsgárdája, akkor 700 munkatársa volt). Idén folytatják a toborzást, hogy elérjék a kitűzött 2500 főt. Erre a cégvezetés szerint jó esély van, eddig minden pozícióra sikerült megfelelő szakembert találni. A gyár 2012-ben elsősorban gyártási területekre keres munkatársakat, főleg Kecskemétről és tágabb környékéről.

A Napi információi szerint több mint egy tucat beszállító kap helyet a gyárban, ők a legkülönbözőbb eszközöket (tükröket, üléshuzatokat) szállítják majd. A beszállítók több százmillió eurónyi megrendelést nyertek el. A magas minőségi elvárást egyebek között az is jelzi, hogy az alkatrész-beszállítók kiválasztása és megbízása a németországi sindelfingeni beszerzési osztályon keresztül történik.