Tovább gyilkolja a kormány a vasutat

2012.04.25. 11:20 Módosítva: 2012.04.25. 12:00

Egyetlen bérlettel utazhatnak az április 15-i menetrendváltozással érintett huszonegy vasútvonalon az utasok. A MÁV május 1-jétől elfogadja a vonatokon a buszbérletet is – közölte a fejlesztési minisztérium szerdán. A buszokon viszont ezután sem lehet MÁV-bérlettel közlekedni, vagyis a rendszert nem kölcsönösségi alapon vezették be.

A tárca tájékoztatása szerint az alábbi vonalakon vonatozhatunk Volán-bérletekkel:

  • Esztergom-Komárom
  • Székesfehérvár-Komárom
  • Csorna-Pápa
  • Zalaszentiván-Nagykanizsa
  • Zalaegerszeg-Rédics
  • Székesfehérvár-Sárbogárd
  • Sásd-Komló
  • Dombóvár-Bátaszék
  • Diósjenő-Balassagyarmat
  • Balassagyarmat-Ipolytarnóc
  • Eger-Szilvásvárad
  • Nyékládháza-Tiszapalkonya
  • Abaújszántó-Hidasnémeti
  • Tiszafüred-Karcag
  • Nyíregyháza-Nyírbátor
  • Mátészalka-Csenger
  • Mezőhegyes-Újszeged
  • Mezőhegyes-Battonya
  • Csengele-Szeged
  • Lakitelek-Kunszentmárton
  • Szentes-Orosháza

A döntés több szempontból is meglepő és szokatlan. Az iho.hu cikke szerint ezzel a megoldással buszbérlet vásárlására ösztönzik a rendszeres utasokat, a vasutat pedig arra, hogy ingyen, pontosabban pénzt csak a Volánnak termelve szállítsa azokat, aki az utazást megnehezítő menetrendi változások ellenére mégis fölülnek ezeken a vonalakon a szerelvényekre.

Az iho.hu szerint ezzel a kormányzati döntéssel „újabb muníciót kapnak azok, akik szerint egyfajta Volán-lobbi érvényesíti érdekeit a magyar közösségi közlekedésben a vasút rovására”, amire példa a lap szerint az is, hogy míg április közepétől számos mellékvonalon csak elvétve járnak vonatok. addig a buszos közlekedésben a bejelentett járatritkításnál több új járat indult.

A lap azt is megemlíti: bár Magyarországon is üdvös lenne a közös bérlet, ez ügyben eddig érdemi lépések nem történetek. „A mostani, hirtelen bejelentett intézkedés mindenképp egy következő apró lépésnek értékelhető a tarifaközösség felé. Apró, furcsa, és igazságtalan lépés”, amivel a lap szerint „a vonatritkítások miatti elégedetlenséget akarta kezelni a politika, nem pedig stratégiai döntés született”.