Egyetlen bérlettel utazhatnak az április 15-i menetrendváltozással érintett huszonegy vasútvonalon az utasok. A MÁV május 1-jétől elfogadja a vonatokon a buszbérletet is – közölte a fejlesztési minisztérium szerdán. A buszokon viszont ezután sem lehet MÁV-bérlettel közlekedni, vagyis a rendszert nem kölcsönösségi alapon vezették be.
A tárca tájékoztatása szerint az alábbi vonalakon vonatozhatunk Volán-bérletekkel:
- Esztergom-Komárom
- Székesfehérvár-Komárom
- Csorna-Pápa
- Zalaszentiván-Nagykanizsa
- Zalaegerszeg-Rédics
- Székesfehérvár-Sárbogárd
- Sásd-Komló
- Dombóvár-Bátaszék
- Diósjenő-Balassagyarmat
- Balassagyarmat-Ipolytarnóc
- Eger-Szilvásvárad
- Nyékládháza-Tiszapalkonya
- Abaújszántó-Hidasnémeti
- Tiszafüred-Karcag
- Nyíregyháza-Nyírbátor
- Mátészalka-Csenger
- Mezőhegyes-Újszeged
- Mezőhegyes-Battonya
- Csengele-Szeged
- Lakitelek-Kunszentmárton
- Szentes-Orosháza
A döntés több szempontból is meglepő és szokatlan. Az iho.hu cikke szerint ezzel a megoldással buszbérlet vásárlására ösztönzik a rendszeres utasokat, a vasutat pedig arra, hogy ingyen, pontosabban pénzt csak a Volánnak termelve szállítsa azokat, aki az utazást megnehezítő menetrendi változások ellenére mégis fölülnek ezeken a vonalakon a szerelvényekre.
Az iho.hu szerint ezzel a kormányzati döntéssel „újabb muníciót kapnak azok, akik szerint egyfajta Volán-lobbi érvényesíti érdekeit a magyar közösségi közlekedésben a vasút rovására”, amire példa a lap szerint az is, hogy míg április közepétől számos mellékvonalon csak elvétve járnak vonatok. addig a buszos közlekedésben a bejelentett járatritkításnál több új járat indult.
A lap azt is megemlíti: bár Magyarországon is üdvös lenne a közös bérlet, ez ügyben eddig érdemi lépések nem történetek. „A mostani, hirtelen bejelentett intézkedés mindenképp egy következő apró lépésnek értékelhető a tarifaközösség felé. Apró, furcsa, és igazságtalan lépés”, amivel a lap szerint „a vonatritkítások miatti elégedetlenséget akarta kezelni a politika, nem pedig stratégiai döntés született”.