Részeg sofőrök mentik meg a költségvetést
További Magyar cikkek
Idén először közvetlenül a központi költségvetésbe kerülnek a bírságbevételek, így már pontosan láthatjuk, mennyire kell szabálytalanul élnünk ahhoz, hogy teljesüljön az idei hiánycél. A költségvetési törvényben ugyanis tételesen, százezer forintos nagyságrendig levezetve szerepel, hogy az egyes állami szerveknek mennyi bírságbevételt kell teljesíteniük a különböző bírságnemekből.
Bűn az élet, és ez így jó
Elvileg természetesen akkor járnánk a legjobban, ha mindenki kiszámíthatóan betartaná a törvényeket – erre persze semmivel nincs több esély, mint arra, hogy a hiteltárgyalások végén mi adunk pénzt az IMF-nek. Nem csoda, hogy a Matolcsy György vezette nemzetgazdasági tárca 33 milliárd forintot tervezett be erre az évre bírságokból, vagyis egy átlagmagyarnak – ahogy mondani szokás, csecsemőtől aggastyánig – évi 3300 forintnyi bírsággal kellene beszállnia a nagy közösbe. Vagyis az állam pénzügyeire súlyos hatása lenne, ha drasztikusan csökkenne a mondjuk környezetszennyezés vagy a gyorshajtások száma.
Bár az első negyedévben még sehogy sem álltunk a szabálytalankodással, június végéig jelentősen több bírságot sikerült összeszorgoskodnunk az államnak. Időarányosan így sem állunk túl jól, a tervezett 33 milliárd forintból nagyjából 14 milliárdot fizettünk be az államnak. Viszont mivel negyedévkor még csak 3,3 milliárd forint folyt be, jól látható, hogy az elmúlt 3 hónapban kapcsoltunk csak rá igazán a költségvetésünk stabilizálására.
Úton-útfélen
A leglátványosabb teljesítményjavulást az utakon produkáltuk: az úgynevezett „objektív felelősségből származó közúti bírságbevétel”, ami lényegében a közúti bírságolást jelenti, majdnem a felét adta az összes bírságnak. Július elejéig már 6,5 milliárdot adtunk az államháztartás egyensúlyba hozására a tervezett 16 milliárdból. És akkor a még hozzá sem vettük a többi, még szebben muzsikáló közúti bírságkategóriát.
Bírságbevételek (NGM adatok, millió forintban) | Előirányzat | 2012. I-VI. hó | Teljesítési arány | |
I. ORSZÁGGYŰLÉS | ||||
1 | A közbeszerzések Tanácsának bírságbevételei | 133,3 | 24,2 | 18,14% |
VI. BÍRÓSÁGOK | ||||
2 | Bíróságok bírságbevételek | 3873,4 | 1446,7 | 37,35% |
VIII. Magyar Köztársaság Ügyészsége | ||||
3 | Ügyészség bírságbevételek | 3,5 | 110,1 | 3146,81% |
X. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM | ||||
4 | KIM bírságbevételek | 206,8 | 0,0 | 0,00% |
XII. VIDÉKFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM | ||||
5 | Erdővédelmi és erdőgazdálkodási bírság | 200 | 27,1 | 13,57% |
6 | Földvédelmi bírság | 50 | 7,1 | 14,19% |
7 | Halvédelmi és halgazdálkodási bírság | 40,8 | 2,7 | 6,52% |
8 | Vadvédelmi és vadgazdálkodási bírság | 30 | 3,1 | 10,41% |
9 | Légszennyezési bírság áthúzódó befizetése | 1 | 0,0 | 2,00% |
10 | Veszélyes hulladék bírság | 15 | 6,9 | 46,05% |
11 | Zaj- és rezgésvédelmi bírság | 15 | 9,0 | 60,27% |
12 | Természetvédelmi bírság | 25 | 19,8 | 79,00% |
13 | Szennyvíz bírságok áthúzódó befizetése | 0,2 | 22,1 | 11039,79% |
14 | Emisszió kereskedelmi bírság | 22,5 | 0,0 | 0,00% |
15 | Felszín alatti vízvédelmi bírság | 3,1 | 0,9 | 30,53% |
16 | Hulladék gazdálkodási bírság | 456,5 | 96,8 | 21,20% |
17 | IPPC Bírság | 53 | 9,2 | 17,35% |
18 | Levegővédelmi bírság | 37,7 | 20,6 | 54,74% |
19 | Ózonvédelmi bírság | 0,5 | 0,3 | 67,12% |
20 | Vízjogi fennmaradási bírság | 10,2 | 13,4 | 131,29% |
21 | Vízvédelmi bírság | 666,7 | 28,0 | 4,19% |
22 | Növényvédelmi bírság | 303,2 | 3,5 | 1,17% |
23 | Takarmányellenőrzési bírság | 25,6 | 0,0 | 0,08% |
24 | Élelmiszer-ellenőrzési bírság | 309,4 | 3,6 | 1,16% |
25 | Élelmiszerlánc felügyeleti bírság | 152,9 | 1,5 | 0,99% |
26 | Talajvédelmi bírság | 17,9 | 1,1 | 5,97% |
27 | Nitrátszennyezési bírság | 3,4 | 0,0 | 1,03% |
28 | Növénytermesztési minőségvédelmi bírság | 1,1 | 0,0 | 0,00% |
29 | Borminősítési minőségvédelmi bírság | 30,9 | 2,4 | 7,86% |
30 | Bor forgalomba hozatali járulék mulasztási bírság | 64,1 | 7,8 | 12,24% |
31 | Állatvédelmi bírság | 0,1 | 0,0 | 40,00% |
32 | Vízszennyezési bírság | 0 | 2,7 | - |
33 | Csatorna bírság | 0 | 0,1 | - |
34 | Vízgazdálkodási bírság | 0 | 0,0 | - |
35 | Egységes környezethasználati engedély (BKHE) bírság | 0 | 0,3 | - |
36 | ÜHG Bírság | 0 | 0,0 | - |
37 | BÜHG adatszolgáltatás mulasztási bírság | 0 | 3,5 | - |
38 | Végrehajtási bírság | 0 | 0,0 | - |
39 | Beszerzési ár alatti értékesítés bírsága | 36,3 | 0,0 | 0,00% |
40 | Tisztességtelen forgalmazói magatartás bírsága | 950,9 | 11,8 | 1,24% |
41 | Eljárási bírság | 82,8 | 17,7 | 21,43% |
42 | Mulasztási bírság | 10,5 | 4,8 | 45,40% |
43 | Földhasználati bírság | 0 | 1,9 | - |
Nitrát adatszolgáltatási bírság | 0 | 0,0 | - | |
Helyszíni bírság | 0 | 0,0 | - | |
Szabálysértési bírság | 0 | 0,0 | - | |
XIII. HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM | ||||
37 | HM bírságbevételek | 0,3 | 0,0 | 0,00% |
XIV. BELÜGYMINISZTÉRIUM | ||||
38 | Objektív felelősségből származó közigazgatási bírságbevétel | 16000 | 6513,9 | 40,71% |
39 | Katasztrófa-védelmi és egyéb bírság bevételek | 142,8 | 61,1 | 42,76% |
40 | Építésügyi bírság | 850 | 412,7 | 48,55% |
41 | Szabálysértési és egyéb bírság bevételek | 1049,1 | 1645,8 | 156,88% |
XV. NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM | ||||
42 | Szerencsejátékok szervezésével kapcsolatos díj- és bírságbevételek | 4300 | 640,4 | 14,89% |
43 | Munkavédelmi bírság | 200 | 45,6 | 22,81% |
44 | Engedélyezéssel kapcsolatos bírságok | 15 | 2,5 | 16,57% |
Eljárási bírság | 0 | 13,2 | - | |
Helyszíni szabálysértési bírság | 0 | 2,6 | - | |
Gázártámogatással kapcsolatos bírságbevétel | 0 | 1,3 | - | |
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság bírságbevételei | 0 | 2,8 | - | |
XVI. NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL | ||||
45 | NAV Közúti bírságbevételek | 544,6 | 458,8 | 84,24% |
46 | Pénzmosás elleni bírságbevétel | 0,4 | 0,0 | 0,00% |
XVII. NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM | ||||
47 | NFM Közúti bírságbevételek | 200 | 176,1 | 88,07% |
Bányászati bírság | 0 | 12,7 | - | |
Magyar Energiahivatal bírságbevételei | 0 | 0,0 | - | |
Munkavédelmi bírság | 0 | 0,3 | - | |
XX. NEMZETI ERŐFORRÁS MINSIZTÉRIUM | ||||
48 | NEFMI bírságbevételek | 154,6 | 20,2 | 13,07% |
XXX. GAZDASÁGI VERSENYHIVATAL | ||||
49 | GVH bírságbevételek | 1151 | 1755,3 | 152,50% |
Összesen | 32441,1 | 13676,2 | 42,16% |
Költségvetési szempontból örömteli, hogy még időben sikerült változtatnunk az év eleji törvénytisztelő hozzáállásunkon. De arról sem szabad elfelejtkezni, hogy a mutatós eredmény nem jöhetett volna létre a hatóságok és állami szervek hangyaszorgalmú, korábbinál rámenősebb munkája nélkül.
Egyrészt a kormány egy jelentősen szigorúbb szabálysértési törvénnyel ösztönözte a bírságbevételeket, így például tavasztól egy tetten ért indokolatlan dudálásért is tízezrek járhattak. Másrészt a Fidesz Matolcsyba vetett bizalmához hasonlóan a rendőrség is tud 110 százalékon teljesíteni a sikerért, újra felfedezték például a hibátlan elsősegélydobozoknak vagy a megfelelő állapotú bicikli küllőprizmáknak a szabályos közlekedésben betöltött fontos szerepét.
De pusztán a biztatóbb félidei eredmények miatt felelőtlenség lenne mindenkinek elkezdeni szabályosan közlekedni és parkolni. Ahhoz ugyanis, hogy Matolcsy tündérmeséjében élhessünk, még majdnem10 milliárd forintnyi befizetést vár tőlünk a büdzsé ebből a bírságfajtából.
Jogászoktól ömlik a pénz
Mint a táblázatból látható, jelentős tétel még a bíróságok bírságbevétele, ahol bár időarányosan még mindig rosszul állunk, az első negyedévesnél csaknem egymilliárd forinttal jobb a helyzet. Lehet, hogy az elkövetők akarják már kevésbé leülni büntetéseket a strandidőben, vagy a nyugdíjazásuk körüli botrány paprikázta fel a bírák bírságoló kedvét, mindenesetre ebből a szintből nemigen kéne lejjebb adni.
Most sem lehet viszont elmenni az ügyészség extraklasszis teljesítménye mellett. A sztahanovista ügyészek a bírságolás igazi művészei, már több mint harmincszorosan túlteljesítették a tervet. Ha mindannyian ilyen nagyvonalúan hoznánk az NGM elvárásait, nem itt tartana az ország.
Példamutató a GVH is: a versenyhivatal félidőre az egész évi elvárás másfélszeresét már beszedte. Kartellezésben, megtévesztő reklámokban vagy piaci erővel való visszaélésben tehát kitartóan jók vagyunk. A vízjogi fennmaradási bírság átütő sikere arra pedig enged következtetni, hogy rengeteg szabálytalan csónakházat kapcsoltak le tavasszal, amint elmentek a fagyok. A Vidékfejlesztési Minisztérium bírságolásban egyébként is különösen elhivatott, ez a hozzáállás jönne jól mindenhol a nagy volumenű pénzbeszedéshez.
Felvetődhetne a szennyvízbírságok áthúzódó befizetésének százszoros túlteljesítése is, de jellegéből adódóan inkább az a valószínű, hogy jócskán alultervezték ezt a tételt. Aki pedig már megörülne a közbeszerzési bírságok beindulásának, annak nem árt ha eszébe jut, hogy tulajdonképpen egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt az állam, amikor például a mentősöket büntetik.
Túl szabályosan játszunk
Azonban van, ahol ennél rosszabb a helyzet. Az ötszörösére emelt játékadó miatt hiába csökkent ötödére a legális nyerőgépek száma, úgy néz ki, hogy ezeket kivonták a forgalomból, legalábbis nem hajlandók törvénytelenül üzemeltetni a tulajdonosaik. Ez azért baj, mert 4,3 milliárdnyi díjat és büntetést várt volna tőlük az állam, és eddig még csak 640 millió folyt be.
De ez nemcsak a játékgépesek felelőssége, bárki képes mondjuk óriási nyereményű tombolát szervezni, amit utána ki sem fizet vagy illegális pókerklubot nyitni otthon. Ha a szándék megvan, határtalan a lehetőségek tárháza, csak iparkodni kell a második félévben, mert az innen hiányzó 3,6 milliárd forint nem fog magától bemasírozni az államkasszába.
Van fejlődési potenciál
A kreativitásunkért mindesetre nem kell aggódni, számos olyan túlbuzgó szabályszegő van itthon, akik úgy gyűjtöttek be bírságot, hogy velük még csak nem is számoltak a példamutatóan fegyelmezett költségvetésben. A törvénytelenül bányászók, a csatornába szabálytalanul szennyvizet eresztők, a személyes adatokkal visszaélők vagy a gázártámogatással csalók nem sértődtek meg azon, hogy ők kimaradtak a számításból, csak egyszerűen tették a dolgukat a hiánycélért.
Nem úgy mint a kíméletlenül törvénytisztelő emissziókereskedők. Emellett jogos lehet a kérdés, hogy hol vannak például az orvhalászok vagy a pénzmosók? Senkinek sem kell az olyan nitrátszennyező, aki elkerüli a bírságot! Meg lehet róni a borpancsolókat is, gyakorlatilag eddig nem csináltak semmit, holott alkoholt és cukrot egész évben kapni. Ráadásul képtelennek mutatkoztunk az elvárásoknak megfelelően bántani a növényeket, állatokat, erdőket vagy a vizeket, pedig így további százmillióktól esik el az állam. Aki gyorsan le akarja tudni az egészet, az össze is kötheti a teendőket, mondjuk egy élelmiszerláncnak nem lenne nehéz ellenőrizetlen takarmányt kínálni beszerzési ár alatt, lehetőleg nagy zajjal.
A feladat tehát adott, a második negyedév kimondottan jól sikerült, de azért bőven vannak még szabálytalankodási tartalékok a rendszerben. Egy erős hajrával pedig év végre akár még úgy túl is szárnyalhatjuk Matolcsy stabilitási vágyait, hogy az IMF is elismerően bólogasson.