Gyárbezárás Kecskeméten, leépítés Győrben

2009.01.29. 12:00
Legkésőbb júliusig megszünteti az autókban használt cd-meghajtók gyártását a kecskeméti Digital Disc Drives Kft. – értesült az Index. A Bosch tulajdonában álló cég megerősítette az elbocsátásszámlálóra érkezett tájékoztatást. A gyár bezárásával 500 dolgozó veszíti el a munkáját. Egy győri Audi-beszállító 400 embert küld el, de építőipari és szoftveres cégeknél is lesznek elbocsátások.

A Digital Disc Drives Kft. beszünteti kecskeméti székhelyén az autókban használatos cd-meghajtók gyártását – ismerte el a Bosch többségi tulajdonában lévő cég az Index gyárbezárással kapcsolatos információját, amely egy olvasónktól érkezett az elbocsátásszámlálóra. A társaság – amelynek tavaly óta száz százalékos tulajdonosa a korábbi 65 százalékos tulajdonos Bosch – a kemény nemzetközi verseny miatt bekövetkezett áreséssel és a gazdasági válság okozta keresletcsökkenéssel indokolta a lépést.

Felére esett a megrendelés

Az elmúlt hónapokban a kecskeméti üzem 50 százalékig terjedő megrendelés-visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. Ez különösen a német és portugál megrendelőket érintette. Ennek következtében a munkaidő lerövidítésre került, és egész műszakokat kellett törölni – indokolta a lépést a cég által kiadott közlemény.

Ilyen feltételek mellett a továbbiakban már nem lehetséges a gazdaságos gyártás. Ezért a társaság úgy határozott, hogy a cd-meghajtók gyártását ez év április végéig, de legkésőbb július elejéig felszámolja. A döntés miatt 500 ember állása szűnik meg, jelenleg ugyanis már csak ennyien dolgoznak az egykor 1200 embert foglalkoztató üzemben.

A következő hetekben a munkavállalók képviselőivel megbeszélésekre kerül sor a további intézkedésekről. A cég közölte azt is: „a cél az, hogy a munkavállalók számára a lehető leggyorsabban a törvényes kompenzációs kifizetések keretében méltányos megoldásokat találjunk”.

Bajban egy Audi-beszállító

Nem a DDD Kft. az egyetlen autóipari beszállító, amely létszámcsökkentésről döntött. Csütörtökön adta hírül a Kisalföld, hogy négyszáz dolgozót bocsát el a győri Syncreon Kft., amelynek egyetlen megbízója a győri Audi-gyár. A német autóipari cégnél logisztikai feladatokat ellátó vállalkozás kevesebb megbízást kap az Auditól nemcsak az autóipart sújtó recesszió miatt, hanem azért is, mert az Audi több logisztikai teendőt saját hatáskörébe vesz vissza. A cégnél egyébként 1400 embert foglalkoztatnak, az elbocsátási szándékot bejelentették az illetékes munkaügyi központnak.

Az Indexhez érkezett bejelentések szerint 49 saját dolgozóját, valamint 150 bérmunkát küldött el a veszprémi székhelyű Continental Magyarország Kft. A szintén a német Continental AG érdekeltségébe tartozó budapesti Temic Hungary tavaly decemberben nagyjából 170 embert küldött el, ezek több mint fele bérelt dolgozó volt. „A gazdasági helyzet tovább romlik a cég tervezi a négynapos munkahetet, és a pályázati igényt akar benyújtani a magyar államnak a kiesett munkanap kifizetése érdekében” – írta egy olvasónk a Temicről. Az Indexnek a veszprémi Continentalnál visszahívást ígértek – erre eddig hiába vártunk –, míg a budapesti cég nyolc telefonszáma közül egyetlen egyen sem tudtunk nyilatkozattételre jogosult illetékessel beszélni.

Kitöltött papírok várták

„Kitöltött papírok vártak, fél óra szekrénykiürítésre, 11-kor otthon voltam munka nélkül” – írta egy olvasónk, aki állítása szerint egy nappal korábban még a szintén autóipari beszállítóként működő veszprémi Valeo Kft. dolgozója volt, és aki tudomása szerint 50-60 munkatársával együtt veszítette el állását. A cégnél azt közölték megkeresésünkre: „Fonyódi Levente ügyvezető úr a héten házon kívül van, és csak ő nyilatkozhat ilyen témában”.

Olvasóink szerint 48 embert bocsátottak el még a múlt év végén Cemex Üzleti Központ Szolgáltató Kft.-től. A társaság írásos tájékoztatást adott a létszámcsökkentésről, ebben az áll: 2008 decemberében 45 munkavállalót értesítettek arról, hogy a csoportos létszámleépítésben érintettek lehetnek. "Ezen létszám meghaladja a statisztikai létszámunk 10 százalékát" – közölte Pósán Ágnes hr-vezető.

A leépítés okát firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk: "Az építőipart érintő gazdasági válság mély és a legtöbb piacra kiterjed. Így a Cemex a múlt év során elindított egy globális programot arra vonatkozóan, hogy költségeit és kiadásait hozzáigazítsa az új piaci helyzethez és visszanyerje pénzügyi rugalmasságát. Ezért kellett, sajnálatos módon, csoportos létszámcsökkentést végrehajtanunk."

Még nincs döntés

Nemcsak autóipari cégeknél lesznek kirúgások. A debreceni székhelyű Ygomi Europe Kft.-től olvasóink szerint a dolgozók egyharmadát küldik el, ami 69 ember utcára kerülését jelentheti. Boros Tamás hr-igazgató megkeresésünkre azonban egyelőre semmit nem tudott mondani. „Ezek a számok egyelőre csak spekulációk, pár hét múlva várható végleges döntés. Még azt sem tudni, mikortól lépnek hatályba a felmondások, nem lenne jogszerű, ha bármit mondanék” – fogalmazott.

A most bejelentett kirúgásokkal az Index elbocsátásszámlálója lényegében elérte 22 ezret. Tavaly október óta nagyjából 120 cégnek a válsághoz kapcsolódó elbocsátásairól érkezett megalapozott – tehát az érintett vállalat által elismert vagy nem cáfolt, illetve más hivatalos forrás által megerősített – bejelentés a létszámcsökkentésről (illetve néhány bejelentés valóságtartalmát most is vizsgáljuk). Ha tud olyan cégről, amely nem szerepel a listánkon, az alábbi űrlap kitöltésével vagy egy e-mail elküldésével segíthet nekünk.