További Magyar cikkek
A pillanat megtörtént - hallatszott az M6-os és M0-s csomópontjában felállított hangszórókból kedden háromnegyed 11 körül. Az M6-os avatóünnepségének utolsó momentumaként – nem számítva persze az ilyenkor elengedhetetlen fogadást – ekkor vágta el a nemzetiszínű szalagot a színpad előtt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, Demszky Gábor főpolgármester, és a szocialisták parlamenti frakcióvezetője – egyben a kerület országgyűlési képviselője –, az ollóval a legintenzívebben ügyeskedő Lendvai Ildikó.
És tényleg: az avatás bő félórás ünnepsége valóban csak egy pillanatnak tűnt ahhoz képest, hogy mennyi idő alatt épült meg ez a 8,3 kilométeres útszakasz (amelyhez kapcsolódóan átépítették és kiszélesítették az M0-s egy 2,8 kilométeres részét is). Hiszen a Vegyépszer 2005 tavaszán nyerte el az útépítésre kiírt közbeszerzési tendert, és kezdett a megvalósításba. A legambiciózusabb, kizárólag politikusok által hangoztatott tervekben korábban még 2006-os átadási időpontok is szerepeltek; az akkor még Nemzeti Autópálya Rt.-nek hívott mai Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. egy 2005 márciusi közleményében 2007. február 28-ra ígérte, hogy elkészül a szakasz. Amely kivitelezését tárgyalásos eljárással nyerte a Vegyépszer akkor még 37,1 milliárd forintért.
Csúszott is, drágult is
Ehhez képest végül több mint másfél évvel később, most adták át az utat és a kiszélesített M0-st, igaz, utóbbit csak részben. Mert hiába építették még ezen a három kilométeren kétszer háromsávosra a gyűrűt, az autósok – legalábbis egyelőre – változatlanul csak kétszer két sávot használhatnak az elkerülőből. És nemcsak a határidő változott, hanem a beruházás költsége is, a végösszeg áfa nélkül 47 447 614 099 forint lett, vagyis az építkezés és az átépítés kilométerenként 4,27 milliárd forintba került.
Ezek Magyarország épülésének jelképei – mondta az avatóünnepségen Gyurcsány Ferenc. A miniszterelnök azonban nem a menetközben harmadával emelkedő árakra vagy a lassú munkatempóra gondolt, hanem arra, hogy az autópálya-hálózat hosszát hat év alatt megduplázták, hogy a 10-es kivételével napokon belül minden budapesti főutat összeköt majd az M0-s. Akárcsak egy hete, ismét Baross Gáboréhoz hasonlította saját közlekedésfejlesztési munkájuk jelentőségét, és felhívta a figyelmet arra, hogy nálunk hatszor-hétszer nagyobb az egy négyzetkilométerre jutó autópályák hossza, mint Romániában.
Kedves délkelet-magyarországiak, viszlát Ázsiában
Lelkesedésben Demszky Gábor sem múlta alul a miniszterelnököt. A budapesti főpolgármester koalíciós hangulatú beszédében magát mintegy jövőbeli közlekedési miniszternek tekintve már arról is vizionált, hogy "2010 nyarán reményeink szerint át fogjuk adni az autópálya túlsó szakaszát", és reményét fejezte ki, hogy az M6-os segíti a tolnai, baranyai térség gazdaságának élénkítését és az ott lakók életminőségének javítását is. Hiszen, tette hozzá, "Európa addig ér, amíg az autópálya ér"; kedves délkelet-magyarországiak, viszlát Ázsiában.
Nap fénye, világosságot
Gyurcsány egyébként arra is kitért,hogy az M6-os lett az első teljesen kiépített városi autópálya-szakasz. Mint ilyen, közvilágítást is kapott, így a beruházók nemcsak arra lehetnek büszkék, hogy itt elkészült az első háromszintű autópálya-csomópont (az M6-os átmegy az M0-s fölött, míg az M0-s alatt ettől a csomóponttól mintegy száz méterre vezették át a Barackos utat), hanem arra is, hogy ez az első kivilágított autópálya Budapest térségében.
Az M6-os a körgyűrűtől elválva keresztezi a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonalat, majd áthalad az egykori Metallochemia területén – itt jelentős környezetikár-mentesítést is végeztek az útépítéshez kapcsolódóan –, majd keresztezi a Budapest-Székesfehérvár vasútvonalat, a Nagytétényi utat, és a 6-os főutat is.
Nem csak sztráda, ami épült
A városi sztrádaszakasz megépítése részben az ingatlanszerzés, de sokkal nagyobb mértékben a közműkiváltások miatt csúszott ennyit, és lett ennyivel drágább (ráadásul ezek egyike sem volt kellőképpen előkészítve). Összesen csaknem 150 különböző hírközlési, elektromos, víz-, csatorna- és szénhidrogén-vezetéket kellett kiváltani. Emellett az M6-os bő nyolc kilométerén 29 műtárgy és 4 csomópont épült, ez utóbbiak miatt szinte a teljes szakaszon többletsávokat kellett építeni a biztonságos le- és felhajtás érdekében (maga a főpálya egyébként kétszer kétsávos). Emellett a beruházás részeként 13 kilométernyi önkormányzati és országos közutat is át- vagy megépítették, valamint kialakítottak ezek csatlakozásaiban nyolc körforgalmú csomópontot.
Az M6-os városi szakaszát kedd délután két órától használhatják az autósok. Éjfélig mindenkinek ingyenes lesz, szerda hajnaltól azonban már csak a személyautósok és a többi, D1-es díjfizetési kategóriába tartozó jármű mehet rajta díjfizetés nélkül. Az utat az átadást követően sajnos nem tekinthettük meg – a rendőrök visszafordították az Érd felé induló autósokat –, de az feltűnt, hogy nemcsak az elvileg aktuális közlekedési információkat közlő mátrixtáblák hiányoznak még róla – ezek az M0-s múlt héten átadott keleti szektorára sem kerültek ki az avatás idejére –, hanem az útjelző táblák is furcsának tűntek.
Az M0-s csomópontjában lévő táblán például nyugat felé csak az M1-est ajánlották, az M7-est nem, míg kelet felé csak az M5-öst, az M3-ast és a 4-es főutat tüntették fel. Holott elvileg abba az irányba kanyarodva lehet eljutni az M2-esig és napokon belül a 11-es főútra is - hacsak nem akarják az észak-déli tranzitforgalmat bevinni a fővárosba.