További Magyar cikkek
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a csütörtöki egyeztetést követően remélte, hogy a közlekedési tárca vezetése korábbi nyilatkozataihoz tartja magát, és lépéseket tesz annak érdekében, hogy a MÁV menedzsmentje a megállapodást lehetővé tevő helyzetbe kerüljön. Hozzátette: a helyzet már szinte tragikomikus, nem történik hosszú idő óta előrelépés. Szerinte a MÁV menedzsmentjének "meg van kötve a keze", nem képes érdemben elmozdulni korábbi álláspontjáról. Megerősítette: a szakszervezet szeretné elkerülni a sztrájkot, de ha a tárgyalásokon nem lesz előrelépés, a sztrájkbizottság július elsejei döntésének megfelelően két héten belül – ami július 14-én jár le – folytatják a munkabeszüntetést.
Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője az egyeztetés után úgy nyilatkozott, hogy most sem közeledtek az álláspontok. A munkáltató szerint a szakszervezet követelései irreálisak, nem teljesíthetők. A vasúttársaságnak nincs anyagi fedezete a követelések teljesítésre sem egyenként, sem csomagban.
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, és a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azokkal a követelésekkel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, a munkáltató pedig 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt.
Az egyeztetést holnap reggel a szakszervezet kezdeményezésére folytatják. Huszta Krisztián, a több mint tízezer vasutast tömörítő VDSZSZ kommunikációs munkatársa lapunknak azt mondta, hogy amennyiben a MÁV-Start aláírja a korábbi vezetője által január 15-én elfogadott, de akkor a felügyeletet ellátó Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által megakadályozott megállapodást, akkor elállnak a sztrájktól. Amennyiben ez elmarad, határozatlan idejű országos munkabeszüntetést kezdeményeznek, amelynek kezdetéről holnap döntenek. Reményeik szerint a korábbi esetekhez hasonlóan más szakszervezetek tagjai is csatlakoznak a sztrájkfelhívásukhoz.
Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője nem vállalkozott a sztrájk várható következményinek számszerűsítésére. A MÁV adatai szerint a két februári és a legutolsó áprilisi sztrájk összesen 744 millió forint bevételkiesést okozott. A várható kiesést természetesen a résztvevők számal és a munkabeszüntetés hossza határozza meg.. Mivel a VDSZSZ szervezettsége főleg a MÁV-Start dolgozók, ott is a kocsi- és jegyvizsgálók körében jelentős, ezért a sztrájk elsősorban a személyszállítást fogja érinteni. A korábbi munkabeszüntetésekben átlagosan a MÁV-Start dolgozóinak 18 százaléka, az infrastruktúrát üzemeltető pályavasútnak mindössze két százaléka vett részt.
A VDSZSZ még február 1-én 3 órától hirdette meg a határozatlan idejű sztrájkot, ami azóta is tart, csak épp fel lett függesztve már az első nap délben. Legutóbb április 7-én álltak le a vonatok éjfél és 10 óra között, előtte február 25-én volt 9 órás leállás. A felfüggesztés bármikor visszavonható, és a sztrájk folytatható.