További Magyar cikkek
A MÁV következetes. A 30 (opcionálisan még 30) elővárosi motorvonat beszerzésére éppen 13 hónapja kiírt tender győztese szerinte mindig a svájci Stadler. Ezt az eredményt hirdette ki az államvasút március 18-án. A szerelem a Flirtök iránt akkor sem múlt el, amikor kiderült, a svájciak formálisan érvénytelen ajánlatot adtak be. Nem zavarta a MÁV-ot az sem, hogy legalábbis meglehetősen vitatható, hogy a Flirtök referenciájaként elfogadhatók a GTW nevű vonatok, hiszen referenciaként "azonos szerkezeti felépítésű" járműveket követeltek, a GTW-k felépítése pedig teljesen más.
Hiába figyelmeztetett a pénzügyi adatok értékelésére kidolgozott módszer hibáira Ökrös András. Ő a MÁV pénzügyi vezérigazgató-helyettese volt, akit azért függesztettek föl beosztásából majd rúgtak ki a cégtől, mert elmondta az Indexnek, hogy a különböző összegek (a vonatok egyszeri ára, a karbantartási, takarítási stb. költségek 30 év alatt jelentkező díja) összehasonlítására a súlyozott pontok módszere torzításokra vezethet.
Mindenképp a Stadler nyer?
A MÁV-ot az sem rendítette meg, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a másodiknak sorolt kanadai-német Bombardier beadványára indított eljárásában megsemmisítette az eredményt, és megbüntette a vasutat.
A KDB döntése nyomán megismételt ártárgyalásban a Bombardier biztosra akart menni. Döntéshozói azt a taktikát választották, hogy kihasználták a MÁV pontozásának sajátosságait. A sok ponttal jutalmazott karbantartást és tisztítást gyakorlatilag ingyen vállalták. (Pontosabban férőhelyenként és évente egyetlen eurócentet kértek a karbantartásért és a takarításért is.) Más, a MÁV által alulsúlyozott rubrikákba ellenben nagyobb összeget írtak.
A MÁV információink szerint éppen erre hivatkozva nyilvánította most a Bombardier legújabb ajánlatát érvénytelennek. A vasút álláspontja szerint ugyanis a tenderkiírás előírja, hogy soronként is reális ajánlatot kell beadni. Így a kanadaiak korábbi ajánlata versenyzett a Stadler legfrissebb, alaposan lefaragott ajánlatával, így már érthető, hogy a svájciak nyertek, noha sokkal kevesebb pontot értek el, mint amennyi járt volna Bombardier aktuális ajánlatára. Igaz, a Flirtök így is sokkal olcsóbbak lettek, az eredeti árhoz képest több tízmillió eurót spórolhat a MÁV és így a költségvetés.
Csakhogy eddig mindenki a MÁV mostani érveinek az ellenkezőjét mondta. A Bombardier ugyanis a KDB-nél egészen hasonló indokkal támadta meg a Stadler karbantartási költségeit. A KDB azonban kifejtette határozatában:
Amit szabad Jupiternek
"A Döntőbizottság megítélése szerint ez a fajta eljárás nem ad megalapozott választ arra, hogy kirívóan alacsony-e a nyertes árajánlata. Az árajánlatnak ugyanis több összetevője van, az egyik a konkrét motorvonat karbantartási szükséglete, a másik az ajánlattevőnél alkalmazott költségszámítási elszámolási rend, de ugyanolyan hangsúlyos - többek között - az is, hogy az adott ajánlattevő milyen üzletpolitikai célokat tűzött maga elé annak érdekében, hogy a közbeszerzési eljárás nyertese lehessen (például minimális nyereségtartalommal számol). Ezen elemek pedig olyan jellegűek, melyek ajánlattevőnként eltérőek."
Magyarán a pályázók szabadon taktikázhatnak az egyes rubrikák kitöltésekor. Az Index információi szerint a kérdés a MÁV március 18-i igazgatósági ülésén is felmerült. Ott Gaál Gyula elnök-vezérigazgató hasonlóan nyilatkozott, sőt azt is hozzátette, az összes ajánlattevőnek egyformán adott volt ez a lehetőség, tehát nem történt diszkrimináció. Igaz, akkor még a Stadlert kellett megvédeni, hiszen a svájciak ajánlatánál merült föl, hogy kirívóan alacsony árat tartalmaz.
Ugyanerről máshol a KDB azt is kifejtette, hogy a közbeszerzési törvény az 52. paragrafusának 2. bekezdésében taxatíve felsorolja, mely esetekben lehet érvénytelenné nyilvánítani az ajánlatot. "E felsorolás a kirívóan alacsony árajánlatot, vagy az arra adott magyarázat el nem fogadását nem tartalmazza" - írják.
Gaál Gyula még márciusban vendége volt a köztévé Az este című műsorának, ahol szintén kifejtette a fenti gondolatmenetet. Valami olyasmit is mondott, hogy nem érdekli, a pályázó ennyiből meg tudja-e csinálni a karbantartást, a MÁV mindenképp ennyit fog fizetni és kész.
A Bombardier úgy látszik, hiába gondolta, hogy ez az érvelés rá is vonatkozik. Igaz, a MÁV azt mondja, hogy a kanadaiak egycentes ajánlata teljesen irreális volt, míg a svájciaké csak kevésbé. Gaál szerint a KDB döntése irányt mutat e kérdésben is. A cégek lemondhatnak akár teljes nyereségükről, de az, hogy valamit szinte ingyen vállaljanak, már megengedhetetlen. Itt azonban óhatatlanul felmerül, hogy hol a határ, hogy vajon a tender kiértékelése mennyire tekinthető az előzetesen meghirdetett játékszabályok alkalmazásának, és mennyire ilyen-olyan szempontok szubjektív érvényesítésének, némi jogászkodással legitimálva.