További Világ cikkek
Idén csak 1,9 százalékkal, jövőre már 3,2 százalékkal nőhet a magyar gazdaság a bizottság szerint. Az EU végrehajtó testületének elemzésében a Magyarországgal foglalkozó fejezet egyebek közt azt tartalmazza, hogy a kedvezőtlen külső környezet miatt az export növekedési üteme idén 10,3 százalékra, jövőre 10 százalékra fog csökkenni, a tavalyi 14,2 százalékos, illetve a 2006-os 18,9 százalékos ütemről.
Ne emeljük a fizetéseket!
Az energia és az élelmiszerek árának világméretű emelkedése 2007 végére átmenetileg megakasztotta Magyarországon a dezinflációs folyamatot, és 7,9 százalékos évi átlagos inflációhoz vezetett. Az EU szerint idén 6,3 százalékos, jövőre 3,7 százalékos évi átlagos fogyasztóiár-emelkedés várható, de csak akkor, ha a bérek oldaláról nem növekszik az inflációs nyomás.
Az Európai Bizottság szerint Magyarországon a 2006 közepén kezdett pénzügyi konszolidációs erőfeszítéseknek betudhatóan továbbra is nagyon gyenge a gazdaság teljesítménye: a növekedés 2007 második negyedévében megállt, és 2007 egészében átlagosan 1,3 százalékra csökkent a 2006-os 3,9 százalékról. Ehhez képest várható idén lassú, majd jövőre valamivel erőteljesebb kilábalás.
2007.őszi előrejelzés | 2008. tavaszi előrejelzés | |||||
2007 | 2008 | 2009 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Euróövezet | -0.8 | -0.9 | -0.8 | -0.6 | -1.0 | -1.1 |
Belgium | -0.3 | -0.4 | -0.4 | -0.2 | -0.4 | -0.6 |
Németország | 0.1 | -0.1 | 0.2 | 0.0 | -0.5 | -0.2 |
Írország | 0.9 | -0.2 | -0.6 | 0.3 | -1,4 | -1,7 |
Görögország | -2.9 | -1.8 | -1.8 | -2.8 | -2.0 | -2.0 |
Spanyolország | 1.8 | 1.2 | 0.6 | 2.2 | 0.6 | 0.0 |
Franciaország | -2.6 | -2.6 | -2.7 | -2.7 | -2.9 | -3.0 |
Olaszország | -2.3 | -2.3 | -2.3 | -1,9 | -2.3 | -2.4 |
Luxemburg | 1.2 | 1.0 | 1.4 | 2.9 | 2.4 | 2.3 |
Hollandia | -0.4 | 0.5 | 1.3 | 0.4 | 1.4 | 1.8 |
Ausztria | -0.8 | -0.7 | -0.4 | -0,5 | -0.7 | -0.6 |
Portugália | -3.0 | -2.6 | -2.4 | -2.6 | -2.2 | -2.6 |
Szlovénia | -0.7 | -1.0 | -0.8 | -0.1 | -0.6 | -0.6 |
Finnország | 4.6 | 4.2 | 4.0 | 5.3 | 4.9 | 4.6 |
Ciprus | -1.0 | -0.8 | -0.6 | 3.3 | 1.7 | 1.8 |
Málta | -1.8 | -1.6 | -1.0 | -1.8 | -1.6 | -1.0 |
Bulgária | 3.0 | 3.1 | 3.1 | 3.4 | 3.2 | 3.2 |
Csehország | -3.4 | -2.8 | -2.7 | -1.6 | -1.4 | -1.1 |
Dánia | 4.0 | 3.0 | 2.5 | 4.4 | 3.9 | 2.9 |
Észtország | 3.0 | 1.9 | 1.0 | 2.8 | 0.4 | -0.7 |
Lettország | 0.9 | 0.8 | 0.5 | 0.0 | -1.1 | -2.1 |
Litvánia | -0.9 | -1.4 | -0.8 | -1.2 | -1.7 | -1.5 |
Magyarország | -6.4 | -4.2 | -3.8 | -5.5 | -4.0 | -3.6 |
Lengyelország | -2.7 | -3.2 | -3.1 | -2.0 | -2.5 | -2.6 |
Románia | -2.7 | -3.2 | -3.9 | -2.5 | -2.9 | -3.7 |
Szlovákia | -2.7 | -2.3 | -2.4 | -2.2 | -2.0 | -2.3 |
Svédország | 3.0 | 2.8 | 3.0 | 3.5 | 2.7 | 2.3 |
Nagy-Britannia | -2.8 | -3.0 | -2.8 | -2.9 | -3.3 | -3.3 |
EU | -1.1 | -1.2 | -1.1 | -0.9 | -1.2 | -1.3 |
A hazai kereslet várható lassú növekedése nyomán az import növekedési üteme hasonló lesz az export növekedési üteméhez: idén 9,1 százalékos, jövőre 9,7 százalékos. 2007-ben 12,2 százalékos volt, tehát itt is lassul a bővülés üteme. A magyar folyómérlegben - amelynek hiánya 2004-ben még 8,4 százalékos, 2005-ben 6,8 százalékos, 2006-ban 6,5 százalékos, tavaly 5 százalékos volt a GDP-hez képest - idén 4,4 százalékos, jövőre 3,9 százalékos deficit várható az EU bizottsága szerint.
Önerőből kell összeszednünk magunkat
A kilábalást elősegítő tényezők között várhatóan növekszik a hazai összetevők aránya, vélekedik a brüsszeli bizottság. Magyarországon a konszolidációs intézkedések - így a növekvő adóterhek - csökkentették a profitrátát, és valószínűleg hitelhez is nehezebb lesz jutni, mégis úgy látszik, hogy a magánberuházások hozzájárulnak a kilábaláshoz. A kapacitások kihasználtsági aránya ugyanis magas, állapította meg az Európai Bizottság.
A munkapiac - olvasható az elemzésben - tavaly alkalmazkodni kezdett a gazdaság lassulásához: csökkenni kezdett a magánszektorban alkalmazottak száma, növekedésnek indult a munkanélküliség. Ez folytatódik idén is, jövőre azonban, ahogy a gazdasági növekedés némiképp gyorsul, az alkalmazottak száma enyhén emelkedhet. Számokban kifejezve: a foglalkoztatottak száma idén valószínűleg 1,1 százalékkal csökken, jövőre 0,6 százalékkal nő. A munkanélküliség a tavalyi 7,4 százalék után idén 8,3 százalékos, jövőre 7,8 százalékos lesz valószínűleg.
Lassul a deficit csökkenése
A kormány pénzügyi konszolidációs programja nyomán az államháztartási hiány a 2006-os 9,2 százalékról tavaly 5,5 százalékra mérséklődött. Brüsszel számításai szerint ez a fontos mutató idén a GDP 4 százalékát, jövőre 3,6 százalékát teszi majd ki. Az elemzés azonban itt is hangsúlyozottan hozzáteszi: ez az előrejelzés abból a feltételezésből indul ki, hogy a jelenlegi gazdaságpolitika folytatódik, és az adószabályok sem változnak.
A jelentés megállapítja, hogy a pénzügyi mérleg eddigi javítása csaknem fele-fele arányban származott a bevételek növekedéséből és a kiadások visszafogásából. A hiány jövő évi, 3,6 százalékosra való csökkenésének előrejelzéséhez külön is hozzátették az elemzés összeállítói, hogy ez a kormányzati kiadások folyamatos csökkentésének tudható be, amit egy sor, a közszféra áramvonalasítását célzó szerkezeti reform alapoz meg.
A deficit idei csökkenését - állapítja meg az elemzés - részben azzal sikerül elérni, hogy számos intézkedésnek köszönhetően hatékonyabb az adók és a társadalmi hozzájárulások beszedése. Emellett idén a GDP 39,9 százalékára növekszik az átlagos adóteher, ami fél százalékpontos emelkedést jelent.
Csökkenni kezd az államadósság
A kiadási oldallal kapcsolatban a brüsszeli jelentés úgy vélekedik: 2009-ben a tervezett további kormányzati kiadáscsökkentések nem mindegyike lesz teljesíthető. Így az Európai Bizottság szerint nehéz lesz tartani a költekezés visszafogását az ártámogatások, a terméktámogatások és a közszolgálati bérek tekintetében.
Ez az előrejelzés - teszik hozzá Brüsszelben - ráadásul nem számol semmi olyan lépéssel, amely újabb állami kiadással járhat a MÁV tekintetében, így például a MÁV adósságainak átvállalásával vagy további tőkeinjekcióval. Magyarország külföldi adóssága a brüsszeli bizottság számításai szerint a GDP 66,5 százalékát teszi ki idén. Jövőre enyhe csökkenés várható, 65,7 százalékra. Ez a mutató 2006-ban 65,6, tavaly pedig 66 százalék volt.
Szomorú eurózóna
A prognózis szerint a 15 országos (Ausztria, Belgium, Ciprus, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Luxemburg, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szlovénia) eurózónában a tavalyi 2,6 százalékról 1,7-re csökken a növekedés, jövőre pedig 1,5 százalékra. Az infláció 2,1-ről 3,2 százalékra emelkedik éves szinten, majd jövőre 2,2 százalékra mérséklődik.
A 27 tagországú unió egészében a tavalyi 2,8 után idén 2,0, jövőre 1,8 százalékos átlagos növekedést várnak. Az infláció 2,4-ről idén 3,6 emelkedik, de jövőre 2,4 százalékra csökken a 27 ország átlagában. "A növekedés mérséklődik, az árfeszültségek gondot okoznak, de az EU összességében jól állja a külgazdaság viharait" - áll a közleményben.
Szlovákia örülhet
A testület adatai kedvező elbírálást jósolnak Szlovákia euróbevezetési terveire, amelyekről a jövő héten foglal állást a bizottság. Pozsonynak elsősorban az inflációtól kellett tartania, de mivel az egész unióban fokozódott az áremelkedés, az idei 3,8 és a jövőre várt 3,2 százalékos szlovák adat várhatóan nem áll az euróra való áttérés útjába.
A növekedés mérséklődése a pénzügyi piacok tartós zavarára, az Egyesült Államok gazdaságának érezhető lassulására és a magas nyersanyagárakra vezethető vissza, de az EU szilárd alapokon nyugvó gazdasága "viszonylag jól tartja magát". 2008-2009-ben az EU várhatóan 3 millió új munkahely teremtésére lesz képes a 2006-2007-es 7,5 millión felül - szögezte le a bizottság. Az infláció emelkedését a magas energia- és élelmiszerárak okozzák.
Az Európai Unió és az euróövezet gazdasági növekedése mérséklődik, a begyűrűző inflációs nyomás pedig aggodalomra ad okot. Noha gazdaságaink mindeddig rugalmasan reagáltak a külső sokkhatásokra és továbbra is a munkahelyek folyamatos, ámbár lassuló ütemű bővülésére számítunk, ragaszkodnunk kell a makrogazdasági politika megalapozottságához és ügyelnünk kell arra, hogy ne indítsunk el egy olyan inflációs spirált, amely különösen az alacsony jövedelmű családokat sújtaná - idézte a közlemény Joaquín Almunia gazdasági és pénzügyi biztost.
Nagy az amerikai bizonytalanság
Az EU gazdasága a makrogazdasági egyensúlytalanságok hiányában és az államháztartások jó állapotában megmutatkozó szilárd alapoknak köszönhetően még mindig viszonylag jól képes állni a külgazdaság viharait. 2007-ben mind az átlagos államháztartási hiány, mind a folyó fizetési mérlegek átlagos pozíciója a GDP 1 százaléka alatt maradt, noha az egyes tagállamok közötti eltérések továbbra is jelentősek.
A tavalyi jelentős javulás után (1,7 százalék) a foglalkoztatás idén várhatóan csak fele olyan gyorsan nő majd (0,8), jövőre pedig 0,5 százalékkal. A munkanélküliségi ráta az EU-ban idén várhatóan 6,8 százalékos mélypontot ér el. A munkaerő-piaci helyzet enyhülése ellenére a bérek növekedése a 2007-es 2,9 százalékról idén várhatóan 3,8 százalékra nő uniós szinten, majd a következő évben 3,5 százalékra mérséklődik.
Az átlagos államháztartási hiány az Európai Unióban idén várhatóan újra emelkedni fog, GDP-arányosan 1,2 százalékra (az euróövezetben 1,0 százalékra) - jósolja a bizottság, amely szerint országosan eltérőek viszont a kilátások. Franciaországban a deficit meghaladhatja a 3 százalékos küszöböt, ha nem következik be gazdaságpolitikai változás.
Ami a kedvezőtlen amerikai fejleményeket illeti, "még mindig nagy a bizonytalanság a válságnak a reálgazdaságra gyakorolt hatását illetően" - véli Brüsszel. A folyó fizetési mérlegükben jelentős hiánnyal vagy jelentős külső adósságállománnyal rendelkező egyes országok egyensúlyhiányából eredő kockázatokat növeli a kockázati preferenciák eltolódása, ami tovább mélyítheti a pénzügyi válságot. A nyersanyagárak alakulása további kedvezőtlen, de akár kedvező meglepetéseket is hozhat - véli a bizottság.