További Világ cikkek
Már nem a legnagyobb
Bár a McDonald's még mindig az ország leglátogatottabb étteremlánca évi több mint 20 millió vendéggel, a márka nimbusza alaposan megkopott és számos területen statisztikailag is alaposan visszaesett. Például már nem ez a legnagyobb amerikai lánc, hanem a kívánság szerint összeállított szendvicseket kínáló Subway. Ebédidőben az a Wendy's előzte meg, amely először kínált az átlagos hamburgerezőkétől eltérő menüt salátabárral és héjában sült, töltött krumplival.
Nem elég jó a konyha
A McDonald's piaci részesedése a Technomic nevű kutatóintézet szerint 1997 óta 3 százalékkal zsugorodott és jelenleg 15,2 százalékos. És ami talán a legkellemetlenebb, a fogyasztók nem tartják jónak a konyhát: a Restaurants and Institutions Magazine 2002-es felmérése szerint a hamburgerláncok között csak a tizenötödik helyre sorolták a McDonald's ételeinek minőségét, olyan vetélytársak mögé, mint a Steak n Shake, az In-N-Out Burger, a Burger King és a White Castle.
Panaszkodó vállalkozók
Csökkentek a korábban népszerű Happy Meal eladásai, részben azért, mert - hiába a Walt Disney Company-vel kötött 10 éves szerződés - a Toy Story 2. sikere óta a vásárlók nem buktak eléggé a filmes menükre. Míg korábban tuti befektetés volt McDonald's-ot nyitni, a franchise-hálózat tagjai ma már egyre gyakrabban panaszkodnak a csökkenő profit, a dráguló eszközök és a menedzsmenttel megromlott viszony miatt.
Veszteség, kivonulás
Az egyre kínosabb eredmények nyomán év végén lemondott Jack M. Greenberg vezérigazgató, helyére James R. Cantalupo lépett. A lánc bejelentette hatszáz étterem bezárását, és három országból teljesen kivonult. Januárban a cég történetének első negyedéves veszteségéről volt kénytelen beszámolni.
A pizza nem jött be
A cég imázsa javításáért (és talán kövérek által indított perek hatására) új szabályokat vezet be éttermeiben, a sütésnél például egészségesebb olajra állnak át. Igaz, nemrég kénytelenek voltak bejelenteni, hogy az átállás lassabb a vártnál. A lánc a hagyományos hamburgerek mellé folyamatosan próbál új termékeket bevezetni (spagettit, pizzát, lasagnát), de a Chicken McNugget 1983-as megjelenése óta ezek között nem volt komoly kasszasiker. A cég vezetői egyre inkább úgy vélik, hogy a vállalat régi filozófiája már nem működik: nem ugyanolyan ételeket kínáló egyforma éttermeket kell mindenhova építeni. Egyre több McDonald's alakít ki egyéni arculatot különleges bútorokkal, festményekkel, szmokingos recepcióssal, saját ételekkel.
Nálunk harminc százalék jár gyorsétterembe
Gyorsétteremben a felnőtt lakosság 31 százaléka étkezik több-kevesebb rendszerességgel - többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet felmérése, a 15 éveseket és idősebbeket több fontos szempontból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével a múlt évben. A gyorséttermek vendégei közt több a férfi, mint a nő. A 30 évesnél fiatalabbak többsége szokott gyorsétterembe járni, a 30-39 közöttiek kisebb része, míg a 40 évesek és idősebbek körében elenyésző ez az arány. Az iskolai végzettség itt is fontos választóvonal. A magasabban képzettek körében kedveltebb a gyorsétterem, mint az alacsonyabban képzetteknél.
Százhatvanezer felett népszerű
A jövedelem szerinti megoszlás szintén érvényesül, tehát a tehetősebbek közül többen járnak gyorsétterembe. Ez különösen jellemző a havi nettó 160 000 forintnál nagyobb jövedelmű háztartásokban élőkre. Regionálisan Budapest és Észak-Dunántúl mellett Pest megye mutatói kedvezőbbek a középértéknél, míg a többi régióban átlagosak vagy annál alacsonyabbak. Településnagyság szerint pedig, érthető módon a kisebb falvak és városok válaszadói erősen alulreprezentáltak.