Kiderült, mi miatt zuhant le csaknem két éve az indonéz utasszállító repülőgép
További Külföld cikkek
Mint arról 2021 januárjában az Index is beszámolt, a Sriwijaya Air légitársaság SJ182 jelzésű, Borneó szigetére tartó Boeing 737-500-as repülőgépe Jakartában emelkedett fel, de néhány perccel később a tengerbe zuhant. A fedélzeten ötvenhat utas (köztük hat gyerek) és a hatfős személyzet tartózkodott.
Később kiderült, a Boeing 737-es karbantartási naplójában néhány nappal a szerencsétlenség előtt hibát jelentettek a repülőgép automatikus tolóerő-szabályozó rendszerével kapcsolatban. Ezt a karbantartó személyzetnek jelezték is.
A feketedobozból kinyert adatok alapján is úgy tűnt, hogy a hajtóművek teljesítményét szabályozó automatika (a tolóerő-szabályozó) nem működött megfelelően a Jakartából történt felszállást követően. A pilóták azonban nem kapcsolták le a rendszert, hogy kézi vezérléssel próbálják szabályozni a hajtóművek teljesítményét, hanem inkább az automatikát próbálták rendbe hozni.
A végleges jelentés
A végleges jelentés sem cáfolja a korábbi részleteket: a pilóták által átállított új paraméterek miatt a tolóerő-automata elkezdte csökkenteni a hajtóművek teljesítményét. Azonban kizárólag a bal hajtómű teljesítménye csökkent, ráadásul a kiválasztott tolóerő-automatika mód miatt egyre növekvő mértékben.
A kivizsgálók szerint vélhetően a jobb oldali gázkart mozgató mechanika túl nagy súrlódása vagy más fizikai akadály miatt nem tudta azt a tolóerő-automatika hátrahúzni. Ugyan a gépet felszerelték a tolóerő veszélyes aszimmetriáját megakadályozni hivatott egységgel, a vizsgálat szerint azonban vélhetően a jobb szárnyon lévő szenzor hibás adatai miatt ez csak késve lépett működésbe – írja az Airportal.
A jelentés alapján a pilótáknak lett volna elegendő idejük arra, hogy észrevegyék a repülőgép nem megfelelő működését.
Tehát összességében az automatizációba vetett túlzott bizalom és a rendelkezésre álló információk nem megfelelő értékelése, aztán az ez alapján meghozott téves döntések vezethettek a Boeing 737-es irányítása feletti ellenőrzés elvesztéséhez.
A vizsgálat azonban a légitársaság képzési programját, sőt a nemzeti szabályozást is megjelölte mint a balesetben közrejátszó tényezőt. A karbantartási részleg hatékonyságát szintén megkérdőjelezték, mivel nem sikerült a jobb oldali gázkar mechanikai problémáját feltárniuk.
Továbbá az is kiderült, hogy a repülőgép légitársaságnál töltött nyolc éve alatt 65 esetben jelentettek problémát a pilóták a tolóerő-automatikával kapcsolatban.