Milosevices reklám dühíti a zágrábiakat
Felháborodott olvasók sokasága jelentkezett a zágrábi Vecernji List szerkesztőségénél, miután az Avenija Dubrava egyik hirdetőtábláján Slobodan Milosevic egykori szerb és jugoszláv elnök fényképe jelent meg. A reklám Milosevic egyik híres mondatával buzdít fültisztító gyertya vásárlására.
Tényleg nem hallotta
"Nem hallom! Nem hallom, hogy mit akarnak tőlem" - jelentette ki Milosevic 1990-ben a függetlenségre törekvő horvát vezetőknek a jugoszláv hadsereg agressziója előtt. A reklámban ennek az első felét idézték, amire egy lány válaszolja, hogy "használj Cervann fülgyertyát és pucold meg a füled, te bolond". A hágai ítélete előtt szívelégtelenségben elhunyt, de egész Horvátországban a jugoszláviai háborúk legfőbb bűnösének tartott Milosevic reklámcélú felhasználása a Vecernji List cikke szerint többeket is felháborított.
A horvátokat és a szerbeket is felháborította
Fotó: AFP
A fülgyertyákat gyártó cég, a Montana vezérigazgatója, Zoran Sumajstorcic elismerte, hogy célja a provokáció volt. Mint mondta, a Beneton is provokatív reklámai révén lett világhírű cég.
Jó alkalom a gyűlölködésre
A reklám miatt egyébként nem csak a horvátok dühösek. Milosevic egykori pártjának, a szerb szocialistáknak egyik volt vezetője, Milorad Vucelic például az "usztasa etika" feléledését látja a halott politikus reklámcélú felhasználásában. "Az, hogy ilyen okokból használják Slobodan Milosevicet, hol példázza, mennyire izléstelen nép is a horvát" - nyilatkozta Vucelic a belgrádi Kurirnak.
Vucelic szerint a szerbek közül csak a bolondok süllyednének olyan mélyre, hogy a szintén halott Franjo Tudjman egykori horvát elnök képével reklámozzanak bármit. A Kurirnak nyilatkozó reklámszakember, Voja Zanetic szerint viszont ez igenis várható. És akkor újra eluralkodhat "az a hülyeség és primitivizmus, ami Milosevicet és Tudjmant is jellemezte".