Huba
16 °C
33 °C
Index - In English In English Eng
18

Csak felnőtteknek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet. Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését a gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik.

20 éves a Szarok a farmra

2012.09.15. 00:11
Már az RTL Klub is vetíti az új Dallas-epizódokat, ráadásul Bobby hangja újra Csankó Zoltán. A harmincas-negyvenes korosztálynak viszont van még egy kedves Dallas-szinkronos emléke: a Szarok a farmra-videók. A Henkel-reklámmal turbózott, kultikus Dallas-paródiát 92-ben vette vhs-kazettára négy kanos középiskolás, nem is sejtve, hogy később ez lesz a netes prosztóhumor alapköve. A trágár szinkroncsapat azóta elvégezte az egyetemet, a tagok családapák lettek, de büszkék arra, hogy még VV Péter is tőlük idéz főműsoridőben.

„Szarok a farmra! Véged lesz, mint a Twin Peaksnek! Igyunk a faszomra! Ne nézz Jock, mert bepörgök! Fölállok, meghalsz! Henkel nem kell!" csupa olyan emlékezetes mondat, amiből néhány mára ugyanúgy beépült a közbeszédbe és a konyhába szorult bölcsészbulikba, mint a „Mehetünk vissza a balettbe ugrálni" meg a többi Macskafogó-idézet.

Két éve külön cikket írtunk a 2000-es évek kedvenc netes mémmé vált rajzfilmjeiről, a trágár Narancs, Tetves és Dugó-trilógiáról, így az új szereplőkkel feltámasztott Dallas magyar bemutatója után kötelességünknek éreztük, hogy a primkóhumorban korelnök Szarok a farmra-szinkron elkövetőit is felkutassuk. A szex- és erőszakcentrikus paródiát ugyanis épp húsz éve, 1992-ben készítette a gödöllői Török Ignác Gimnázium négy végzőse, Szabó Márk, Kaján János, Bíró Szabolcs és Balogh Norbert.

Még VV Péter is a Dallasból idéz

A valkói házban ökörködő 18 évesek akkor még nem is sejthették, hogy a netkorszakban már ez a videó lesz a hazai prosztóhumor egyik alapköve, ami valóságos alpári szinkroncunamit szabadít el, olyan emlékezetes videókkal, mint a Robotkurva, a Parapéntek, a Retekegér, a fingatós lecsós Szar Wars vagy a legendásan obszcén Duke Nukem-magyarítás. A trágár gödöllői szinkroncsapat tagjai azóta tisztességes szakmákat választottak, és családapák lettek, ráadásul egyikük pont a régi iskolájukban, a Török Ignác Gimnáziumban tanít. És bár a mai napig nem tudják pontosan, ki töltötte fel legelőször a videóikat a netre, máig hálásak az így elért népszerűségért, és még a munkásságukért rajongó kommentelőknek is válaszolgatnak a Youtube-on.

„Hogy valaminek vége lesz, mint a Twin Peaksnek, az akkoriban a kedvenc szavajárásom volt. A Szarok a farmra viszont teljesen spontán jött, érdekes, hogy pont ez lett szállóige – emlékszik vissza a régi időkre az öreg Jockot alakító Szabó Márk, aki azóta külkereskedelmi közgaszdász diplomát szerzett Lengyelországban, hazatelepülve pedig saját fuvarozó céget alapított. Mivel az egyetem miatt hét évig külföldön éltem, nem is tudtam, hogy a Dallas-paródia időközben közkincs lett. Még ma is nagyon megdöbbentő, ha valaki szájából visszahallom a saját aranyköpéseimet. Legutóbb például a Való Világban VV Péter mondta, hogy Szarok a farmra!, ami bevallom, jól esett. Kíváncsi vagyok, tudja-e, hogy kinek a szövegét nyomta."

Nem ittunk, csak hülyék voltunk

A videók elkészítése igazi 90-es évekbeli történet, hamisítatlan retró tárgykultúrával. Tipikus kortörténelem például, hogy a négy középiskolás közül akkoriban még csak az egyiküknél, Balogh Norbertéknél volt vhs videokamera. Az ő lakásuk csipketerítőn pihenő kristályedényeit használták fel a zsúrkocsi hangeffektjéhez, az ajtócsapódást egy magnókazetta tokjával utánozták, Jockey kihangosított irodai telefonjának csörgését pedig a balatoni butiksoron kapható, jól ismert csipogó kulcstartó helyettesítette.

„Érettségi szünet volt, az írásbeliken már túl voltunk. Ott feküdtünk a valkói házban a szőnyegen, a kamera előttünk a földön, mikrofonnal felénk fordítva, és néztük a tévéből felvett Dallas-epizódot. Az egész onnan jött, hogy annak a régi Panasonic videokamerának volt egy jó kis funkciója: megy a kép, de te közben le tudod törölni a hangot, és mikrofonnal bármit felvehetsz a helyére – folytatja a Szabó Márk a technikai részletekkel. – Minden jelenetet többször megnéztünk, próbáltunk a szájmozgáshoz passzoló szöveget kitalálni. Persze közben rengeteget röhögtünk. A szöveg tehát félig ki volt gondolva előre, félig improvizáció volt, így csináltuk meg egyetlen délután leforgása alatt a hírhedt videót. Inni nem ittunk semennyit sem, anélkül is tök hülyék voltunk."

A 90-es években mindenki Dallast parodizált

Mivel a népnyúzó olajmágnásokról szóló Dallas itthon tiltott dolognak minősült, csak a rendszerváltás szele fújhatta be a sorozatot a Vasfüggöny mögé. A szériát 1990. december 28. és 1997 között vetítette az MTV, Kránicz Lajos (Jockey), Csankó Zoltán (Bobby), Gera Zoltán (Jock), Dallos Szilvia (Ellie) és Szerencsi Éva (Samantha) jól ismert hangjával. A péntekenként viszkizgető Ewingok és Barnesok az évek során épp olyan szívesen látott családtagok lettek, mint a Szomszédok áremelések miatt kesergő panellakói, a két sorozat látványos életszínvonal-különbségei pedig kimeríthetetlen humorforrást biztosítottak Árkus József csöcsös-politizálós Parabola-videóihoz.

1996-ban az akkor még aktív L’art pour l’art-tag Galla Miklós a Friderikusz Show-ban adta elő az azóta is közkedvelt Dallas főcímdalát. A közönség soraiban röhögtek többek között a Familia Kft.-vel befutó Spáh-ikrek és a Szomszédok után a Barátok Köztben szereplő Németh Kristóf is.

„Nem tudom, miért beszéltünk ennyire csúnyán. Talán mert még 18 évesek se voltunk, és az egész videót magunknak csináltuk – magyarázkodik a külkeres Kaján János, aki Jockey hangjaként olyan aranyköpésekkel vonult be a hazai netes popkultúrba, mint a Ne szóljál be, dugipofi! vagy az Igyunk a faszomra! – Aztán egyszer csak azzal szembesültünk, hogy a videónkat már másolják, terjesztik és a Youtube-ra is felkerült. Volt olyan is, hogy felismerték a hangunkat egy-egy bulin. Furcsa, de ugyanakkor jó érzés, hogy a trágár Dallas körül ekkora kultusz lett."

GATE-kollégiumból a világhír felé

Kaján János mellett a trágár Dallas Bobbyja, Bíró Szabolcs is a gödöllői egyetemre járt külker tanfolyamra 1992 szeptemberétől. Itt barátkoztak össze a ma már informatikus Károlyi Tamással, aki akkor másodévesként a kollégiumi videóstúdió vezetője volt. Károlyi így emlékszik vissza a nagy találkozásra: „A fiúk látták, hogy épp a stúdióból jövök ki, és megkérdezték, hogy pár barátjukkal megnézhetnének-e egy videót odalenn. Igent mondtam, így ott röhögtem végig az első, immár kultikussá vált Dallas szinkront. Természetesen azonnal vetíteni kezdtem a kolesz zárt láncú videó rendszerében és pár nap alatt akkora népszerűségre tett szert ez a kis szösszenet, hogy a kolesz lakói rendeltek egy újabb részt." Ez lett a beszarós-ufós-rozsomákos folytatás, ami már a Lengyelországba költöző Szabó Márk nélkül készült:

A trágár Dallas a kollégiumból indult el a siker felé. A csapathoz csatlakozó Károlyi Tamás süketszobát, mikrofonokat, keverőpultokat, sőt, egy Commodre 64-es hangeffekt tárat is biztosított a későbbi szinkronokhoz, idővel pedig az összes videót bedigitalizálta és archiválta az utókornak. „Kaján János és Bíró Szabolcs párosa kiegészült még pár emberrel, akik szintén a külker tanfolyamra jártak akkoriban, így kezdtünk neki a fő művünk megalkotásához, a Terminator 2 újraszinkronizálásához. Az izzadtságos és kemény munka két hétig tartott a tanfolyam előtt, után illetve helyett."

A GATE-kolesz stúdiójában Károlyi és Kaján egy komplett filmgyárat építettek fel Dallas Kft. néven. Itt készült el a trágár Terminátor mellett a Csillagok Háborúja vicces szinkronja (nem keverendő össze a fingós Star Wars - Igen szpesöl edisönnel!), a Hegylakó, Miami Vice, a kollégium udvarán pedig leforgatták a hírhedt gödöllői karatefilmeket.

"Hollósi Attila, Bíró Szabolcs, Kaján János és Csepeli Tamás a GATE kollégiumi büféjében, pár méterre a videostúdió ajtajától, a Terminator 2. munkaszünetében"
"Hollósi Attila, Bíró Szabolcs, Kaján János és Csepeli Tamás a GATE kollégiumi büféjében, pár méterre a videostúdió ajtajától, a Terminator 2. munkaszünetében"
Fotó: Dallas kft. / Károlyi Tamás

„Kétségtelen, hogy a későbbi Dallas-szinkronok technikailag már sokkal jobbak voltak. De ugyanúgy, ahogy a mostani mozifilmeknél, itt is úgy érzem, hogy minél jobb a technikai kivitelezés, annál inkább elveszik a lényeg, a friss szellemesség – dobja be a végén a régen minden jobb volt fordulatot a nosztalgiázó Szabó Márk. – Nem igazán ismerem a Narancs, Tetves és Dugó videókat meg a magyar Duke Nukemet, de ezek szerintem mind később készültek a miénknél. Szeretném azt hinni, hogy a legelső trágár Dallas volt az úttörő, a nagy ötlet, ami akkor friss volt és spontán. Ezért tudott akkorát ütni, és később ezért nyúltak hozzá annyian vissza."

A trágár Duke Nukem készítőjét is keressük!

A 90-es évek második felében szinte minden geek kipróbálta a Duke Nukem 1,44-es lemezeken terjedő, szinkronizált kalózverzióját. Ebben a marcona főhős büntető hanghordozással, magyarul baszdmegeleve sütött el olyan kultúrtörténeti klasszikusokat, mint az "A pofád olyan, mint a segged. Nincs különbség!", az "Az Istenit, de kurva jól nézek ki!" vagy épp a legendás nyitómonológ: "Azok a kibaszott idegenek leszedték a gépemet, ezért most szétrúgom a seggüket! Tudhatnák, hogy Duke Nukemmel nem fasza kikezdeni!"

A Vasember 2 premierje előtt a PC-játékos szubkultúra óriási örömmel fedezte fel a régi, tahó fahangot az egyik előzetes végén. A filmet forgalmazó UIP akkor azt mondta, a trailer végén hallható hang egy ismert és profi szinkronszínészé, az 56 éves Bolla Róberté. Tudja ki volt a magyar Duke Nukem? Netán pont Ön dünnyögte 15 éve a mikorfonba, hogy "Táncolsz, kicsim"? Azonnal írjon erre a címre!

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport