Fejlemény a büféügyben: önmagát buktatta le a Magyar Állami Operaház

DSZZS20220311338
2024.03.13. 07:20
„Az Operaház 2024. március 4-én bejelentést tett büfé üzemeltetéséről.” Kérdéseinkre ezt a választ küldte szerkesztőségünknek Budapest VI. kerületének önkormányzata. Ez a mondat ugyanakkor rávilágít egy nagyon fontos dologra. Arra, hogy ezek szerint amikor az Operában 2024. március 3-án kirobbant a büfébotrány, a Magyar Állami Operaháznak nem volt üzemeltetési engedélye a büfére. Márpedig a büfé nyitva állt, várta a nézők ostromát. Az Index levelet írt minden érintett hatóságnak, felügyeleti szervnek.

Minden azzal kezdődött, hogy félbevágták a Carmina buranát. Az ok: a nézők menjenek büfézni, mert az ott befolyt összeg többletbevételhez juttatja a Magyar Állami Operaházat. Mindezt Ókovács Szilveszter, az intézet főigazgatója adta utasításba.

A VI. kerület – a szerkesztőségünkhöz 2024. március 11-én megküldött – leveléből viszont most az derült ki, hogy 

Az Operaház csak 2024. március 4-én tett bejelentést a büfé üzemeltetéséről.

Vagyis csupán egy nappal azt követően, hogy a botrány kitört. De akkor ki üzemeltette a büfét 2024. március 4. előtt?

Büféügyben nincs vizsgálat

Az Index olvasói már tudják, hogy az Operaház büféügye olyan forró, mint a frissen lefőtt kávé. A Magyar Állami Operaház azonban hallgat, pedig az állami fenntartású intézményhez nem egyszer fordultunk erre vonatkozó kérdéseinkkel. Mindössze egyszer kaptunk választ, 2024. március 6-án, akkor is csak annyit, hogy 

Az OPERA a szükséges engedélyek birtokában van, bejelentési kötelezettségeinek eleget tett.

A VI. kerület legújabb hivatalos válaszából viszont már tudjuk, hogy az Operaház csak 2024. március 4-én tett bejelentést a büfé üzemeltetéséről.

  • Vagyis a büfét előtte nem az Operaház üzemeltette? A büfészámlák alapján igen, azokon ugyanis a Magyar Állami Operaház (MÁO) felirat és NAV ellenőrző kód is olvasható.
  • De ez hogyan lehetséges, hiszen az Operaház a bejelentést csak 2024. március 4-én tette meg?
  • Ki és milyen jogalapon működtette előtte a büfét?

A tények magukért beszélnek.

A VI. kerületi önkormányzat 2024. március 6-án még azt írta nekünk, hogy „az Operaházban most büfét üzemeltető Magna Catering Vendéglátó és Rendezvényszervező Kft. a bejelentést megtette, és őket nyilvántartásba vettük”, ám ennek utánajárva kiderítettük, hogy a nevezett cég már 2024. január 13-án kivonult az Operaházból.

A kereskedelmi tevékenységek végzéséről vezetett nyilvántartás alapján pedig a Magyar Állami Operaház büféjére még mindig annak a Zsidai Csoporthoz tartozó Opera Gasztronómia Kft.-nek van érvényes üzemeltetési engedélye, amely céget az Operaház kizárt az intézményből, és a kft. – mivel perben áll az Operaházzal – nem is működteti a büfét, semmilyen tevékenységet nem végez.

Az önkormányzattól, a jegyzőhöz fordulva éppen ezért megkérdeztük azt is, hogyan lehetséges az, hogy a 2024. március 6-án kelt hivatalos levelükben a már ott sem lévő Magna Catering Kft.-t jelezték nekünk üzemeltetőnek, az Operaház 2024. március 4-i bejelentéséről pedig említést sem tettek, pedig erről már tudniuk kellett. Amint választ kapunk erre, közöljük.

A nagyobb gond viszont az, hogy a jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján továbbra sem tudni, hogy 2024. január 13. és 2024. március 4. között ki és milyen jogalapon üzemeltette a büfét.

Nagy csönd az operaházi büféügyben  

Megpróbáltunk ennek utánajárni. Vizsgálatot ugyanis, tudomásunk szerint, ebben a kérdésben egyetlen felügyeleti szerv, hatóság sem indított. S mivel a Magyar Állami Operaháztól egyelőre nem jutunk a helyzetüket tisztázó információkhoz, futottunk néhány kört.

  • A büféügy adózási kérdéseket is felvet, így levelet írtunk a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak. Válaszunkban ez áll: „Kérdéseinek megválaszolása nem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozik! A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló Kormányrendelet és a vonatkozó végrehajtási rendelet alapján az általános kereskedelmi hatóság a kereskedő székhelye szerinti település, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzője, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület esetében a fővárosi főjegyző az, akinek feladata, hogy a kereskedelmi tevékenységre vonatkozó nyilvántartást vezessen, jogszabályi és hatósági előírások megtartását ellenőrizze.”
  • A Fővárosi Önkormányzat az Indexnek azt írta, hogy „a Magyar Állami Operaház működése, gazdálkodása nem tartozik a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe.
  • Felvetődött a kérdés, hogy az Operaházzal perben álló, a Zsidai Csoporthoz tartozó Opera Gasztronómia Kft. közbeszerzés útján nyerte el anno, 2015-ben az operaházi büfé működtetését, és mivel a Magyar Állami Operaház fenntartója a Kulturális és Innovációs Minisztérium, megkerestük a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt is. Válaszukban ez áll: „A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal Magyarország Kormányának kormányzati ellenőrzési szerve. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal jogállását, feladat- és hatáskörét, valamint ellenőrzéseinek eljárásrendjét az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról szóló 355/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet határozza meg. A fenti jogszabályi rendelkezések alapján a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal kereskedelmi tevékenységek bejelentésével és engedélyezésével, továbbá kereskedelmi tevékenységek nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat nem lát el.”
  • A Kulturális és Innovációs Minisztérium megkeresésünkre eddig még nem válaszolt. Amennyiben megteszi, közöljük.
  • A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal eddig még nem válaszolt. Amennyiben megteszi, közöljük. Miközben a Nébih oldalán az olvasható, hogy „Vendéglátó tevékenységet folytatni, terméket forgalomba hozni a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet, valamint az élelmiszerek forgalomba hozatalának, valamint előállításának engedélyezéséről, illetve bejelentéséről szóló 57/2010. (V.7.) FVM rendelet előírásai szerint a jegyzőnek megtett bejelentés alapján, továbbá a meleg és hideg ételek, illetve hűtést igénylő cukrászati készítmények forgalmazása esetén a járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatalok külön engedélyével szabad”.  Valamint „Amennyiben az élelmiszer-vállalkozó meleg, hideg ételeket és/vagy cukrászati készítményeket forgalmaz vendéglátó tevékenység keretében, a járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal külön engedélyére van szüksége, amelyet a hivatal előzetes szemle alapján ad meg”. Márpedig az Operaház büféjében vásárolható szendvics, perec, tortaszelet is.

Nincs itt semmi látnivaló?

A rendelkezésünkre álló hivatalos információk alapján tehát az Operaház-büféügy jelenleg ott tart, hogy  a VI. kerületi önkormányzat legfrissebb tájékoztatása szerint „Az Operaház 2024. március 4-én bejelentést tett büfé üzemeltetéséről”.

Igaz, a levélből az is kiderül, hogy a „jegyző a bejelentés megérkezése utáni naptól számított tizenöt napon belül nyilvántartásba veszi a szolgáltatót, kivéve, ha az ellenőrzési eljárás során megállapítja, hogy a szolgáltató nem felel meg az adott tevékenységről szóló jogszabályi előírásoknak. A nyilvántartásba vétel tehát még folyamatban van, de a bejelentés megtételével a büfé üzemeltetését el lehet kezdeni, a bejelentéssel erre azonnal jogosulttá válnak.”

Az önkormányzat levelében az is olvasható, hogy „Külső helyszíni ellenőrzés egyelőre nem indokolt. A bejelentésen kívül egyéb tájékoztatási kötelezettsége nincs a szolgáltatónak, a nyilvántartásba vételről a jegyző értesíti a jogszabályban meghatározott társszerveket (pl. népegészségügyi, katasztrófavédelmi, környezetvédelmi hatóságok, rendőrség).”

És ami még biztos: 2024. március 3-án a főigazgatói utasítás miatt Bogányi Tibor karmester otthagyta a produkciót. A történteket Ókovács Szilveszter műbalhénak nevezte, az internet népe pedig mémekkel árasztotta el a közösségi média tereit.

(Borítókép: A Magyar Állami Operaház megújult nézőtere a 2022/2023-as tematikus évadot bejelentő sajtótájékoztató napján, 2022. március 11-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)