Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSztárok helyett a nosztalgia vitt minket moziba
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Miközben a kritikusok a mozi haláláról beszélnek és a kreativitás hiánya miatt ütik a folytatásokba és képregényfilmekbe temetkező Hollywoodot, megint véget ért egy olyan nyár, aminek végén a stúdiófőnökök elégedetten dőlhetnek hátra: a jelenlegi állás szerint a 2015-ös nyár 14 százalékkal több pénzt hozott, mint a 2014-es. Ugyan a nyári összbevétel (4,48 milliárd dollár) nem haladta meg az eddigi rekordot jelentő, 2013-as nyárét, amikor 4,75 milliárd dollárt sikerült a jegybevételekből kaszálni, de korai lenne még sajnálni a stúdiókat. A nyár egyébként Hollywoodban nem júniusban, hanem május első péntekjén indul, és szeptember első hétvégéjéig tart.
A nyár elején, pontosabban tavasszal az elemzők megjósolták, hogy a nyári kínálat vajon milyen esélyekkel indul a nézők dollárjaiért. A listában szereplő 17 filmtől összesen 3,3 milliárd dollár körüli összbevételt vártak. Az augusztus végi állás szerint ez a 17 film 3,2 milliárdot termelt, ami azt jelenti, hogy a piacot értő szakemberek nem nagyon lőttek mellé az összteljesítményt illetően, de ha a táblázatot megnézzük, akkor látható, hogy néha bődületesen elkalkulálták magukat. Jó, arra senki nem számíthatott, hogy a Jurassic World akkora siker lesz, hogy a pénztáraknál mindenkit lenyom, ráadásul meglehetősen nagy fölénnyel (295 milliós bevételt vártak tőle, 643 millió lett), ahogy az is elég meglepő volt, hogy a Ted folytatása nemhogy elmaradt az elődtől és a várakozásoktól, de majd’ 110 millió dollárral hozott kevesebbet, mint amit vártak tőle.
2015 nyarának sikerfilmjei | |||
Cím | Jósolt bevétel (2015 tavaszán) | Valós bevétel (2015 augusztus végéig) | Különbség |
Pixel | 100 millió dollár | 71 millió dollár | mínusz 29 millió dollár |
Tökéletes hang 2 | 105 millió dollár | 183 millió dollár | plusz 78 millió dollár |
Kész katasztrófa | 115 millió dollár | 105 millió dollár | mínusz tízmillió dollár |
Törésvonal | 125 millió dollár | 154 millió dollár | plusz 29 millió dollár |
Vakáció | 125 millió dollár | 55 millió dollár | mínusz 75 millió dollár |
Magic Mike XXL | 155 millió dollár | 65 millió dollár | mínusz 90 millió dollár |
Hangyaember | 160 millió dollár | 169 millió dollár | plusz 9 millió dollár |
Fantasztikus négyes | 160 millió dollár | 52 millió dollár | mínusz 108 millió dollár |
A kém | 165 millió dollár | 110 millió dollár | mínusz 55 millió dollár |
Terminator Genisys | 170 millió dollár | 89 millió dollár | mínusz 81 millió dollár |
Mad Max: A harag útja | 180 millió dollár | 153 millió dollár | mínusz 27 millió dollár |
Ted 2 | 190 millió dollár | 81 millió dollár | mínusz 109 millió dollár |
Mission Impossible 5 | 195 millió dollár | 170 millió dollár | mínusz 25 millió dollár |
Minyonok | 240 millió dollár | 325 millió dollár | plusz 85 millió dollár |
Agymanók | 275 millió dollár | 344 millió dollár | plusz 69 millió dollár |
Jurassic World | 295 millió dollár | 643 millió dollár | plusz 348 millió dollár |
Bosszúállók 2: Ultron kora | 555 millió dollár | 457 millió dollár | mínusz 98 millió dollár |
A nyári kaszához egy olyan film is hozzátett 135 milliót, amitől előzetesen 40-et sem nagyon vártak:
jelezve, hogy nemcsak a folytatásokban, adaptációkban és képregényfilmekben van pénz, hanem az eredeti ötletekben is. A nyár legjobban kereső 30 filmje között egyébként 18 olyan akadt, ami vagy folytatás vagy feldolgozás, a többi eredeti ötleten alapult, ami biztató az előző években tapasztaltakhoz képest.
Disney vs. Universal
A Disney/Marvel stúdióban egyelőre nincs pánik persze, a Marvel-univerzumba tervezett filmek ha nem is teljesítenek erőn felül (a Bosszúállók 2 (kritikánk) 298 millióval hozott kevesebbet, mint szerették volna) de nagyjából ott állnak, ahová tervezték őket, a Walt Disney pedig a Universal Pictures mellett a nyár nagy nyertese, és akkor arról még ugye nem beszéltünk, hogy
az év végig jósolt amerikai bevételét pedig akár 500 millióra is teszik. Ez a film pedig a Disneyé ugye.
A nyári hullám (és az év) nagy nyertese a Universal Pictures, ami az első tíz filmbe négyet is delegált (Jurassic World (kritikánk), Minyonok (kritikánk), Tökéletes hang 2, Straight Outta Compton) és a piac 28 százalékát lekaszálta, azaz minden negyedik jegyet nyáron az ő filmjeikre váltották. Ezzel elég nehéz vitatkozni, azzal meg pláne, hogy ha az egész évet nézzük, eddig 2,1 milliárd dollárnál tartanak csak az észak-amerikai mozikat nézve, és rekordnak számító 6 milliárdnál, ha a világpiacot számítjuk. A Disney 1,4 milliárd dollárnál áll a második helyen, ami szintén nagyszerű eredmény, de a Bosszúállók 2 igenis alulteljesített az első részhez képest, és ez valahol azért aggaszthatja a stúdió vezetőit.
A nyári filmek között nem egy olyan darab is jól hozott, amiben a főszerepet nők alakították, ilyen volt a Kész katasztrófa (Amy Schumer, kritikánk), a Tökéletes hang 2 (Anna Kendrick), A kém (Melissa McCarthy, kritikánk), az Agymanók (Amy Poehler és Mindy Kaling, kritikánk) vagy éppen a Mad Max: A harag útja Charlize Theronnal (kritikánk), de ide sorolhatjuk a Minyonokban Sandra Bullockot is, mellékszerepben pedig Rebecca Fergusont a Mission Impossible-ből (kritikánk), aki végre nem egy papírmasé műnőt hozott, hanem egy olyan kémcsajt, akivel lehetett azonosulni, mert nem csak azért volt a filmben, hogy legyen valaki, akibe Tom Cruise szerelmes lesz.
Nem minden sztár vonzó
A tradicionális nagy nevek azonban idén nyáron nem sokat értek.
a Jurassic World két főszereplőjének nevét (Chris Pratt és Bryce Dallas Howard) a nézők 70 százaléka még most sem nagyon tudja fejből, a tizedik helyen álló Straight Outta Compton színészeiről nem is beszélve. A Mad Maxet nem Tom Hardy adta el, és a Bosszúállókat sem csak Robert Downey Jr. vitte a hátán, azok a filmek, amiket viszont a főszereplőkkel igyekeztek reklámozni (Tomorrowland - George Clooney, Aloha - Bradley Cooper és Emma Stone, Ted 2 - Mark Wahlberg, Pixel - Adam Sandler) nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.
A nosztalgikus emlékeket ébresztő klasszikusok folytatásai közül háromnak sikerült nagyot kaszálni, hiszen a Jurassic World, a Mad Max 5 és a Mission Impossible 5 is szépen hozott a konyhára, a három film 970 millió dollárt szedett össze, és ide sorolhatjuk a nyolcvanas évek végérő szóló Straight Outta Compton 135 millióját is. A legmeglepőbb persze a Mad Max sikere volt, hiszen a film közel tíz éven át készült, többször már maga a Warner is lemondott róla, és ugye a filmnek az előzménye 1985-ben volt, azaz a célközönség nagy része (Hollywood a 18-25 év közötti férfiakra szabja az akciófilmeket) még nem is élt, amikor Mel Gibson utoljára felvette magára a Mad Max-jelmezt.
A nosztalgia azonban nem minden, a Vakáció (kritikánk), aminek eredetije 1983-ban került a mozikba, a várt 125 milllió helyett csak 57-et keresett eddig, és kész csoda lesz, ha a nyolcvanat eléri az USA-ban, a Pixel (kritikánk) pedig az elméletileg és papíron jónak hangzó, a játéktermek videojátékai iránti nosztalgiát felidéző sztori ellenére ótvaros nagyot bukott. Nem nagyon érdekelte az amerikaiakat az U.N.C.L.E. embere (kritikánk) sem, ami egy hatvanas évekbeli tévésorozat alapján készült, és a Terminator Genisys (kritikánk) sem, pedig utóbbitól 170 milliós bevételt remélt a gyártó Paramount.
A Paramount összesen két filmmel ment neki a nyárnak, a Mission Impossible 5 szépen termelt, de a Terminator 5 bukását így sem nagyon egyenlítette ki, legalábbis nem az amerikai piacon. A többi stúdió viszont legszívesebben elfelejtené ezt a nyarat,a Sony a hackelős botrányból frissen kijőve olyan buktákat szállított, mint az Aloha, a Pixel és a Dübörög a szív, a Fox A kémmel ugyan keresett valamennyit, de azt mind elbukta a Papírvárosok, a Fantasztikus négyes és a Hitman: 47-es ügynök kudarcain. A Warner Bros. a Törésvonallal és a Mad Max 5-tel a top tízbe jutott, de a Magic Mike XXL, a Csábítunk és Védünk, Az U.N.C.L.E. embere és a Törtetők moziváltozata veszteséget termelt, nem is keveset.
Így írd ki magad Hollywoodból
Ha személyekre bontjuk le a nyarat, akkor Josh Trank szívott a legnagyobbat: pár éve még minden elsőfilmes példaképe lehetett, az ember, aki egyszer csak odakerült Hollywoodba, megrendezett egy tiniszuperhős filmet, Az erő krónikáját, aztán menten rábízták a Marvel egyik olyan projektjét, ami még nincs a Disneynél, és eddig mindenkinek beletört a bicskája. Trank nekilátott a Fantasztikus négyesnek, és mellette megkapta a Star Wars univerzum egyik különálló filmjét, valószínűleg azt, ami Han Solo fiatalkorát mutatja be. Aztán a forgatáson Trank állítólag nagyon furcsán viselkedett, napokig nem szólt senkihez, a producerek meg egy idő után megunták, hogy egy százmilliós projekten egy összeférhetetlen rendező melózzon, és több jelenetet újraforgattattak, a filmet újravágták, ami ezt követően szépen meg is bukott. Tranket a Disney is kirúgta a Star Wars mellől, és az, hogy a Twitteren anyázza a Foxot, nem segít neki az álláskeresésben.
Szintén nagy pofára esés jutott Zac Efronnak, aki tavaly a Rossz szomszédsággal nagyot ment, de idén, a Miénk a világ című filmmel minden idők harmadik leggyengébb nyitányát produkálta. Adam Sandlert is ide kellene sorolnunk, mert a Pixel hatalmas csalódást okozott, de ha megnézzük Sandler filmjeit, tulajdonképpen azt az átlagot, amit mindig tud, most is hozta. Meryl Streepnek sem segített a Dübörög a szív, de hát nem is ezért a filmért akarja majd Oscarra jelöltetni magát. Az mondjuk érdekes kérdés, hogy egy Al Pacino vagy egy Meryl Streep miért vállal el olyan szerepeket, amikről messziről látszik, hogy gagyik, de ezek szerint van az a pénz.(Streep a Dübörög a szívben, Al Pacino a Danny Collinsban alakít rocksztárt, rosszul.) Nem alakult jól a nyár a Törtetők szereplőinek, akik kaptak hideget-meleget a rém rossz és meglehetősen tapló film miatt, és a Papírvárosokat (kritikánk) író John Green is biztos vakarja a fejét, hogy miért nem jött be a nézőknek a Csillagaikban a hiba utáni második keserédes tinifilmje. (Mert rossz, azért.)
Bezzeg Amy Schumernek bejött az élet: nem elég, hogy az Inside Amy Schumer című sorozatáért minden tévékritikus odáig volt, és levezethette az MTV Movie Awards-ot, a Kész katasztrófa című vígjátéka végképp feltette a térképre, pedig a filmben a legviccesebb a profi kosaras Lebron James volt. A film sikere óta Schumer az egyik legkeresettebb vígjátékszínésznő, új projektjében Jennifer Lawrence-szel együtt szerepel majd, és a forgatókönyvet is közösen írják. Chris Pratt, a Jurassic World főszereplője ugyan nem tartozik az A-lista élmezőnyéhez, de a húszmilliós filmenkénti gázsit már elérte: a számokkal nehéz ugye vitatkozni, 643 millió dollárral meg pláne. Pratt előző filmje, a Galaxis őrzői is nagyszerűen hozott, 333 millió dollárt, azaz két filmmel közel egymilliárd dollárt termelt, és ez Hollywoodban már elég a sztársághoz. Meg egyébként mindenütt.
A világpiac más tészta
Nem egy olyan film volt az utóbbi 5-6 évben, amit a világpiac mentett meg a csúfos bukástól, bár az is igaz, hogy bizonyos filmek esetében, különösen azoknál, amelyek kifejezetten amerikaiak, amerikai közönségnek szólnak olyan témákról, amikkel egy japán tini semmilyen szinten nem tud azonosulni, a világpiac hatása elenyésző. Ilyen volt tavaly az Amerikai mesterlövész, és ilyen idén a Straight Outta Compton, aminek 142 millió dolláros bevételének 95 százalékát az amerikai piac adta.
Összbevétel | USA | Világpiac | ||||
1 | Jurassic World | $1,605.5 | $647.5 | 39.2% | $1003 | 60.8% |
2 | Bosszúállók 2 | $1,401.5 | $457.7 | 32.7% | $943.8 | 63.7% |
3 | Minyonok | $1,019.2 | $325.1 | 31.9% | $694.1 | 68.1% |
4 | Agymanók | $702.7 | $344.7 | 49.1% | $358.0 | 50.9% |
5 | Mission: Impossible 5 | $511.2 | $182.5 | 35.7% | $328.7 | 64.3% |
6 | Törésvonal | $469.6 | $154.3 | 32.9% | $315.3 | 67.1% |
7 | Terminator: Genisys | $435.9 | $89.6 | 20.6% | $346.3 | 79.4% |
8 | Mad Max 4 | $374.1 | $153.0 | 40.9% | $221.1 | 59.1% |
9 | A hangya | $366.0 | $169.5 | 46.3% | $196.5 | 53.7% |
10 | Tökéletes hang 2 | $285.2 | $183.8 | 64.4% | $101.4 | 35.6% |
Ezzel szemben a nyári sikerfilmek összesített listáját vezető Jurassic World 1,6 milliárd dolláros bevételének 60 százaléka származik az USA-n kívülről, a Bosszúállók 2 a világpiacon 943 milliót keresett, ami a bevétele 67 százaléka. A nyáron az USA-ban megbukott blockbuster-reménységek közül a Terminator Genisys összesített eredménye 435,9 millió dollár, míg otthon csak 89 milliót keresett, és ezzel már nem is lehet bukásnak nevezni. A Pixelen is segített a világ, az amerikai 71 millióhoz hozzátettünk még 114,8 milliót, a 88 milliós gyártási költség bejött, Sandler mehet a kasszához megint.
A nyár bejött Hollywoodnak, de eddig az egész év egész pofásan sikerült: a bemutatott 426 film 7,58 milliárd dollárt hozott, és van még hátra négy hónap, olyan filmekkel, mint az Útvesztő 2, a Hotel Transylvania 2, a Budapesten forgatott Mentőakció, Tom Hanks Kémek hídja című thrillerje, a Spectre című új Bond-film, az Éhezők viadala-franchise (elméletileg) utolsó darabja és a Star Wars VII. A tavalyi, 10,3 milliárd dolláros összbevételi szintet igencsak átlépi majd Hollywood, de az sem elképzelhetetlen, hogy az év végére minden idők legjobb 365 napját tudhatják majd maguk mögött.
A bevételi adatok forrása a Box Office Mojo.
Rovataink a Facebookon