Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMLatexmellbimbó helyett városi nindzsa jött
További Cikkek cikkek
Tim Burton ígéretes 89-es nyitánya után az 1997-es Batman és Robinnal zuhanórepülésbe kezdett a dollármilliókat termelő Batman-franchise. Joel Schumacher giccses vidámparkja, az őrült hóemberré maszkírozott Schwarzenegger és a siralmas, 238,2 milliós bevétel miatt a Warner-fejesek hallani sem akartak arról, hogy a Denevérember ötödik filmjét is ő rendezze. Pedig a Batman Triumphant ekkor már szinte célegyenesben volt: az akkor még újonc Mark Protosevich forgatókönyvében (aki azóta olyan filmeket jegyez, mint A sejt, a Legenda vagyok vagy a Thor) Nicolas Cage lett volna a Madárijesztő, de Jack Nicholson is visszatért volna Jokerként.
Schumacher utólag már megbánta, hogy szivárványszínű baromságként rendezte meg a második Batman-filmjét, óriási csalódást okozva ezzel a rajongóknak: "Csak a munkámat végeztem. A Warner egy családbarát, könnyed filmet akart, amivel rengeteg műanyag akciófigurát el lehet adni, hiába könyörögtem, hogy az új rész Frank Miller The Dark Knight Returns című képregényből készüljön". A 2000-es X-Men és a 2002-es Pókember sikere után viszont már a Warner is egy újabb Batman-filmmel akart kasszát robbantani.
2003-ra már a rendező, a főszereplő és a sztori is megvolt: Darren Aronofsky Frank Miller-féle, kultikus Az első évet adaptálta volna, ami Bruce Wayne (Clint Eastwood!) maffiaellenes magánháborúját és Gordon rendőrfőnökhöz fűződő barátságát mesélte újra, közvetlenül azután, hogy a leendő szuperhős hazatért a távol-keleti útjáról. David Hughes Tales from Development Hell című könyve viszont arról is beszámol, hogy Aronofsky filmje radikálisan szakított volna a Batman-kánonnal: Alfréd egy afroamerikai kiborg lett volna, Bruce Wayne pedig milliomoscsemete helyett csóró autószerelőből vált volna köpenyes igazságosztóvá.
Garázsprojektre adtak 150 milliót
2003-ban a Warner végül Christopher Nolanre bízta Batmant, mert a fejeseknek tetszett a Mementó és a film jó kritikai visszhangja. Társforgatókönyvírónak leszerződtették Nolan mellé David S. Goyert, aki ekkor már túl volt két Penge-filmen, és a nyomasztó hangulatú Dark Cityn. A veterán képregényfilmes, a látnoki rendező és az öccse, Jonathan Nolan egy garázsba becuccolva rakták össze a realista rebootot a kedvenc Batman-füzeteikből.
Nolan átvette a The Man Who Fallsból a denevérbarlangba eső kisfiú jelenetét, a keleti kolostorokban tanulást és a gátlástalan orgyilkos mestert, Henri Ducadot, akit végül összegyúrt a halhatatlan arab főgonosszal, Ra's Al Ghullal. Az Első évből a maffiavezér Carmine Falcone elleni harcot és a zárójelenetet nyúlta le, amikor Gordon a háztetőn várja a Batmant Joker ámokfutásának hírével. Goyer kedvence Jeph Loeb Long Halloweenje volt, így került át a Kezdődik!-be a Madárijesztő, Kétarcot és a gengsztervezér Salvatore Maronit viszont átmentették inkább a folytatásba, hogy ne legyen annyira túlzsúfolt a film.
Jake Gyllenhaal is lehetett volna Batman
Az új Batman Christian Bale lett, aki már a 95-ös Mindörökké Batman castingján is ott volt. A 2004-es A gépészhez etióp testalkatúra fogyott színész kőkemény edzésekkel és óriási hamburgezabálásokkal hízott bele a szerepbe, de ezt végül annyira túlzásba vitte, hogy nem fért bele az első denevérjelmezbe, ezért a stáb elkeresztelte Fatmannek.
Bruce Wayne szerepére Bale mellett egyébként esélyes volt még Cillian Murphy, aki végül a Madárijesztő lett, Billy Crudup, akiből később pucér, kék Dr. Manhattan lett a Watchmneben, Joshua Jackson, Eion Bailey, Hugh Dancy, Jake Gyllenhaal, a Dr. Csont sztárja, David Boreanaz és Henry Cavill is, aki idén mutatkozhat be az új Supermanként. A Bond-filmek Q-ját idéző kütyüfelelős, Lucius Fox karakterét eredetileg Laurence Fishburne kapta volna Morgan Freeman helyett, Anthony Hopkins meg valószínűleg azóta is bánja, hogy átpasszolta Alfréd, az inas szerepét Michael Caine-nek.
Miért szeretik ennyire Nolan Batmanjét?
A 60-as évek Adam West-féle, cápákkal verekedő tévés Batmanje, Tim Burton szentségtörő, az örök ellenfél Jokert fölöslegesen meggyilkoló gótikus meséje és Joel Schumacher dupla giccsparádéja után minden képregényrajongónak bejött a Christopher Nolan-féle keményebb, realistább megközelítés. George Clooney röhejes latexmellbimbója és Hasbro-játékoknak is beillő, rózsaszín bumerángjai után forradalmi változtatás volt Bruce Wayne-t egy nindzsaképzőben nevelkedett, kevlárpáncélos lovagként ábrázolni, aki csicsás sportautó helyett katonai terepjáróval dönget Gotham bűntől fuldokló utcáin, színes sztrecsruhákban idétlenkedő főgonoszok helyett pedig kőkemény maffiózókkal és a saját mesterével kell harcolnia.
Szintén jó pont volt a rajongóknál, hogy a londoni születésű Christopher Nolan Holllywoodban is befutott brit színészekkel játszatta el az összes fontos szerepet. Az ír Liam Neeson tökéletes választás volt a film végén már halott mentor szerepére, hiszen ugyanezt a karaktert játszotta a Baljós árnyakban, a New York bandáiban és a Mennyei királyságban is. Gary Oldman Gordon felügyelője pedig pontosan úgy nézett ki, ahogy többszáz Batman-kérpegény óta megszoktuk: nehéz lett volna az eredetileg kiszemelt Kurt Russellt és Dennis Quaidet megszeretni ebben a szerepben.
Régen minden jobb volt, kivéve Jokert
A Batman: Kezdődik! 372,7 milliós bevételét csak a 89-es első Batman múlta felül, egyértelmű volt, hogy a rebootot folytatni kell. Szerencsére a forgatókönyvíró David S. Goyernek még két filmre elegendő ötlete volt. A vezérfonal továbbra is a The Long Halloween képregénysorozat volt, így az első részből helyhiány miatt kidobott Harvey Dentet, az ünnepelt államügyészből lett gonosz Kétarcot tették meg központi szereplőnek (Nolan a Köszönjük, hogy rágyújtott után azonnal Aaron Eckhartot akarta szerződtetni a szerepre).
Más kérdés, hogy az addig maximum csak a Lovagregényben és a Túl a barátságonban brillírozó Heath Ledger mindenkit lejátszott a vászonról egy olyan pszichopata Joker bőrébe bújva, aki távolról sem hasonlít a Jack Nicholson-féle, gyilkos cirkuszi bohócra. A 2008-ban elhunyt Ledger egyébként direkt nem a nagy elődöt utánozta, hanem a Sex Pistols-tag Sid Viciousból és a Mechanikus narancs kalapos Alex DeLarge-ából gyúrta össze a festett arcú, mániákus bandavezért.
A második résznek Hollywood törvényei szerint mindig sokkal sötétebbnek és grandiózusabbnak kell lennie az elsőnél: ezt az elvárást Nolanék maximálisan teljesítették. A maffiaeposznak és Shakespeare-drámának egyszerre beillő Sötét lovagban annyira passzol minden, hogy szinte már maga a Sötét lovag az, aki Joker és Kétarc mellett csak statisztál a filmben. A második Nolan-féle Batman elképesztő sikert aratott (bár a film körüli kialakult őrületben sajnos vastagon benne volt Heath Ledger gyógyszer-túladagolásos halála is): egymilliárd dollár fölötti bevételt termelt, amivel az idei Bosszúállók-bemutatóig a filmtörténet legtöbbet kaszáló képregényfilmje lett.
Soha többé Batman
Miután már biztos volt, hogy Christopher Nolan trilógiává bővíti a korábbi két Batman-filmjét, azonnal megindultak a találgatások, Joker és Kétarc után kik lesznek az új főgonoszok, modernizálják-e a korábbi filmekből ismerős Pingvint és Rébuszt, vagy elrontja-e Nolan az egész trilógiát azzal, hogy beteszi Robint az utolsó részbe. Nolanék azonban híresen keveset nyilatkoznak a sajtónak, így a geek média az elmúlt néhány évben azonnal megírt minden homályos castingpletykát, a netet pedig elárasztották a photoshopmágusok kamu moziplakátjai: Robin Williams lesz Hugo Strange, Cher alakítja a kiégett Macskanőt, David Tennant vagy Neil Patrick Harris lesz Rébusz, Kristen Bell pedig Harley Quinn, Joker bosszúálló szerelme.
A rajongói találgatások közül nem sok jött be. Nolan a már jól ismert Pingvin-Rébusz-Dr. Freezze trió helyett a szétgyúrt, kizárólag gázálarcban lélegezni képes, gerincroppantó Bane-t tette meg főellenségnek (a RocknRolla miatt kezdettől fogva Tom Hardyt képzelte el a szerepben). A régi karakterek közül pedig csak a Macskanőt vette elő, és mindenkit meglepett azzal, hogy a nem kimondottan szexbomba Anne Hathaway-re adta rá az álarcot és a fekete dominaszerkót, holott Angelina Jolie, Natalie Portman, Jessica Biel, Charlize Theron, Eva Green és Olivia Wilde is járt nála meghallgatáson.
A Nolan-testvérek és David S. Goyer ismét több képregényt gyúrtak össze egyetlen, önálló történetté. Bane-t a 1993-as Knightfall képregényből vették át, de nagyban hatott rájuk az 1999-ben megjelent No Man's Land, amiben Batmannek egy pusztító földrengés után kell rendet tennie a posztapokaliptikus Gothamben (bár ebben Pingvin és Joker is szerepeltek), valamint a Frank Miller-féle, kultikus The Dark Knight Returns is, ahol Batman már egy öreg, félig bekattant, fasisztoid bűnüldöző, aki még Supermannel is összebalhézik.
A héten végre már nálunk is látható, epikus ívű harmadik részt nem véletlenül harangozták be azzal a szlogennel, hogy Batman legendája hihetetlen véget ér. Christopher Nolan leszögezte: a magában is értelmezhető és befogadható Batman-trilógia után örökre szakít Bruce Wayne világával, és Christian Bale is így nyilatkozott legutóbb: "Ez volt az utolsó alkalom, hogy levettem a Batman-maszkot. A trilógia ezzel a résszel véget ér, Nolan és én befejeztük”.