Sámuel, Hajna
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

A forgalmazhatatlan művészfilm a trendi az állami támogatásnál

Még mindig a forgalmazhatatlan művészfilmek határozzák meg az állami támogatás trendjét, derült ki a Magyar Mozgókép Közalapítvány múlt héten kihirdetett első félévi pénzosztásából, amikor újabb 526 millió forintot ítéltek bevallottan nem megtérülő egészestés alkotásokra. Az üzenet szerint a közönségfilmek tartsák el magukat. Bár nem vizsgálták meg, hogy van-e erre elég nagy felvevőpiac Magyarországon, és nem támogatták az egyetlen magyar rendezőt, aki miatt azt mondhatjuk két éve, hogy nem csökken a mozis nézettségünk. Ráadásul csak szándéklevéllel álltak olyan koprodukciók mellé, amik ha művészfilmek is, legalább forgalmazhatóak.

A "Vissza nem térítendő játékfilmgyártási támogatás" szakkollégiuma 526 millió forint sorsáról döntött (286 kiosztva, 240 odaígérve), a másik játékfilmes szakkollégiumnak - akik Visszatérítendő játékfilmgyártási támogatást osztottak - a keretösszege 142,5 millió forint volt, ebből 80 millió forint sorsáról döntöttek (60 odaítélve, 20 odaígérve) a múlt héten kihirdetett eredmény szerint, de hát ez kölcsön. Mindez összesen is csak két átlagköltségvetésű film összegét adja ki.

Kimaradt a közönségfilm

"Akik tavaly közönségfilmes támogatást kaptak, azok idén visszatérítendő támogatást igényelhettek. Grunwalsky Ferencnek egyértelmű szándéka az, hogy a közönségfilmek tartsák el magukat" - idézte kérdésünkre válaszként Gelencsér Gábor főnökének, a mozgókép alapítvány elnökének véleményét, aki ezúttal nyaralás miatt nem nyilatkozott nekünk. Gelencsér 'Igényes közönségfilmes' szakkollégium vezetője volt egy évig, ezt azért hozták létre tavaly, hogy ha megkésve is, hivatalosan is támogassák a közönségfilmeket, majd idén 'Visszatérítendő támogatások szakkollégiumra' változtatták, Gelencsér a helyén maradt, de a konstrukció annyiban új, hogy csak kölcsönt adnak a pályázaton nyertes produkcióknak, amit a film bemutatása után vissza kell fizetni.

Idén Gelencsér tudomása szerint Kálomista Gábor és Goda Kriszta tervével igényelt 60 millió forintos pályázatot a Kaméleon című pszichothrillerre azért utasították el, mert nem a közönségfilmeknek szánt szakkollégiumra, a visszatérítendőre jelentkeztek. Erről megkérdeztük a terv producerét is, aki elmondása szerint azért sem erre a kategóriára hajtott, mert nem ért egyet azzal, hogy ez a "kicsi magyar piac" állami támogatás nélkül is el tudna tartani közönségfilmeket. "Egyik film sem térül meg Magyarországon, még a Csak szex és más semmi 400 ezer nézővel sem térült volna meg állami támogatás, dvd-kiadás és a külföldi eladások nélkül. Ezt rettenetesen rossz irányvonalnak tartom" - üzente az MMK-nak, majd hozzátette, a filmterv gazdaságilag valóban rendben volt: a pénz kétharmada megvolt, de ezeknek a beváltásához, ahogy Magyarországon minden filmtervhez, fontos lenne az állami támogatás ténye is.

"150 ezer néző mutatja itthon egy jó film sikerét, ezt évente három-négy film éri el. De ahhoz, hogy egy 250-300 millió forintos átlagfilm ne legyen veszteséges, legalább 500 ezer néző fölött kellene teljesítenie" - sorolta a közönségfilmesek "túlélési nehézségeit". A most elutasított Goda Kriszta rendezte az utóbbi két év legnagyobb sikerét, amik itthon egyenként elérték a félmilliós nézettséget: az Andrew Vajna pénzelte Szabadság, szerelem és a Kálomista Gábor jegyezte Csak szex és más semmi című filmeket. De a hivatalos nyilatkozat szerint nem ezért büntetik a rendezőnőt.

"Nem volt kidolgozva a forgatókönyv, annyira nyers volt, hogy pályázatnak is nehezen nevezhetnénk. Egyetlen pozitív szavazatot sem kapott, nagyon rossz volt" - nyilatkozta Szabó B. István, a másik játékfilmes szakkollégium vezetője. "Ez a negyedik fejlesztési pályázatunk, amit elutasítanak Goda Krisztával - mondta erről Kálomista. - Remek könyv, a két legtehetségesebb írónk, Goda Kriszta és Divinyi Réka jegyzi. De már maga Goda is elég a sikerhez: van ez a lány, aki egymillió nézőt vonzott moziba Magyarországon, és a filmjeit eladták világ majdnem összes országába. Ki az, aki azt mondja, hogy a terve nem jó?"

A kölcsönnel támogatottak

A visszatérítendő támogatás elnevezésű új szakkollégium nem volt népszerű, összesen négy közönségfilmnek szánt alkotás pályázott arra, hogy kölcsönkapjanak 15-30 millió forintot. Mind négyen meg is kapták. De a nyertes rendezők sem nagyágyúk: közülük is csak az egyik neve ismert számunkra. "Nekünk persze többet mondanak ezek a nevek" - mondta a listáról a szakkollégium elnöke.

Visszatérítendő támogatás játékfilmeknek
támogatásban részesültek összeg
Soós Péter: Éjszakai szolgálat – Tűzvonalban 30 000 000
Keményffy Tamás: Mázli 15 000 000
Dusan Rapos: Cinka Panna 15 000 000
szándéklevélben részesültek
Dobray György: A Viszkis 20 000 000

Megkértük, hogy akkor mutassa be őket: "Soós Péter televíziós rendező, akinek egy-két éve ment a filmje, a címére nem emlékszem, egy író műve alapján, akinek most a nevére nem emlékszem - kezdte a sort Gelencsér. - Keményffy kisfilmes rendező. Rapos filmje egy régóta húzódó koprodukció, balkáni, talán szerb. Dobrayt pedig gondolom ön is ismeri." Dobray György 1985-ben, 86-ban futott be a Szerelem első és második vérig-filmekkel, de a 2002-es Szerelem utolsó vérig című bukása óta nem hallottunk róla. Ambrus Attila történetét, A Viszkist akciódúsan vinné filmre, a hokikapusból lett bankrablót a rendező szerint csak egy színész játszhatja el: Nagy Zsolt.

A díjazottak

De térjünk vissza az alapítvány által nemcsak megtűrt, de támogatott filmekre. Ők a szelektív gyártási támogatásnál kapnak pénzt. Két szempont jött szóba a döntés hivatkozása szerint: "kulturális értékteremtés" és hogy a "költségvetése a forgalmazás során nem térül meg". "Goda Kriszta új filmje sem az a térdcsapkodós közönségfilm, de ha tudom, hogy ez kell, előre írásba adom, hogy nem sokan fogják megnézni a filmet - térünk még vissza Kálomista Gáborhoz. - Aztán legfeljebb tévedek."

De kik azok, akikről elhitték a döntnökök, hogy nem lesz sikeres a filmek forgalmazása, és így díjazták:? "Vranik Roland a fekete-fehér Fekete kefe után most egy negatív utópiát rendez: egy képtelen világban játszódik, abszurd helyzetbe kerülnek a szereplők - mondta Szabó B. - Ezt az abszurd utópiát kétkedőbben fogadtuk volna, ha nincs első filmjének nagy sikere, a Fekete kefe. Így 90 milliót kapott". A Fekete kefe a legjobb film lett a 2005-os filmszemlén.

Majd a második legmagasabb jutalomra tért, ami 75 millió forint: "Bacsó egyike a mozgókép tíz mesterének, idén nyolcvanéves, illetve 60 éve dolgozik a magyar filmgyártásban" - indokolta a Piros esernyők című filmtervének díjazását. De nem volt probléma, hogy nagyot bukott a Lumnitzer nővérek?, akasztottuk meg a méltatást. "Senki sem vetette fel a Lumnitzer nővéreket, sokkal inkább az életpályát" - válaszolta.

Szabó B. közben elárulta azt is, hogy fenntartásokkal pénzt is lehetett kapni: két elsőfilmest díjaztak így. "Alföldi forgatókönyve múltkor nagyon kidolgozatlan volt, oldalakat másolt ki a regényből. Most már jobb volt, de még mindig vannak fenntartásaink, ezért kapott csak negyvenmilliót, pedig nyolcvanra pályázott" - mondta. Egyébként hat elsőfilmes adott be pályázatot, közülük csak a két kereskedelmi televíziós hátérrel rendelkező rendező kapott pénzt: Alföldi mellett Till Attila. A kisfilmjével fesztiválsikereket elért Krasznahorkai Balázst, és a reklámfilmezésből egy kisfilm erejéig pár éve átigazolt Fazakas Pétert is elutasították, valamint: Trömbiczky Pétert és Szajdi Pétert sem pénzelték.

A fenntartásokat a tévés támogatás feloldotta, ahogy Szabó B. fogalmaz: "az Alföldi-filmtől joggal várhatunk közönségsikert, de itt megosztottak voltunk - árulta el. - A döntésnél figyelembe vettük a nemzetközi koprodukció lehetőségét és az egyik kereskedelmi televízió 180 milliós támogatását. Nem szeretnénk, ha az obszcén szexualitás irányába mennének el az alkotók, de úgy tűnik, nem fogadták meg a tanácsunkat, félő, hogy már-már pornográf lesz az alkotás."

A szelektív gyártási pályázat győztesei
támogatásban részesültek összeg
Kardos Sándor: A sírásó 24 000 000
Till Attila: Pánik 40 000 000
Fliegauf Benedek: Látogatás 17 000 000
Sopsits Árpád: A Hangya 90 000 000
Bacsó Péter: Piros esernyők 75 000 000
Alföldi Róbert: Nyugalom 40 000 000
szándéklevélben részesültek
Pacskovszky József: Én, te, ők 60 000 000
Vranik Roland: Adás 90 000 000
Miklauzic Bence: A zöld sárkány gyermekei 90 000 000

Hasonlóan megosztott volt a szakkollégium Till Attila filmtervével. "Nagyítóval kerestük a közönségfilmeket - vallotta meglepetésünkre Szabó B. - Ráadásul a 25 pályázó közül a legtöbb valami deviáns, őrült történettel pályázott. Till Attila is egy elmegyógyintézetes sztorival jelentkezett. A kollégium nagyon megosztott volt ennél, de azt reméljük, hogy a moziban sikeres lehet ez a humoros krimi."

Kifejezetten művészként díjazottak

Az operatőr-rendező Kardos Sándor A sírásó című filmje egy operatőri kísérleti darab lesz Rilke-szövegekkel, ezért díjazták 24 millióval, mondta Szabó B. Fliegauf Benedeknek Tejút című filmje, ami a rendező jellemzése szerint természetfilm emberekkel, 17 milliót kapott.

A másik legnagyobb támogatást, 90 millió forintot A hangya című filmtervéért a 2001-ben a Filmszemlén a legjobb rendezőnek választott Sopsits Árpád kapta, akinek filmjét már 80 millióval támogatta részletekben 2002 óta az MMK. Történetében egy gyerektársaság és a mocsárból előbukkanó Sebestyén kap fontos szerepet, ez utóbbi maga az ördög lesz.

Nemzetközi produkciók

Az MMK miközben a közönségfilmeket nem támogatja, az életképesnek tűnő koprodukciókban kiveszi a részét, mégha ott is szerzői filmekre öszpontosít és csak szándéklevéllel. (A szándéklevéllel azokat a produkciókat kötik meg, amiknek egy nagyobb összeg még hiányzik a költségvetéséből. Ha ezt 2008-ig megszerzik, megkapják a beígért állami összeget.) A hatvanmilliós támogatásos igazolópapírra Pacskovszky Józsefnek például az Eurimages-pályázat miatt van szüksége. A francia-német-magyar koprodukcióban készülő Én, te, ők című filmje egy strasbourgi francia tolmácsnőről, egy magyar orvosról és egy amerikai művészettörténészről szól. A francia szerepet az Antonioni-Wenders Túl a felhőkön című filmben szereplő Irene Jacob alakítja, míg az amerikait az E.T-ből és a Keserű mézből ismert Peter Coyote játssza.

"Ugyanazt az időintervallumot látjuk mindhármuk szemszögből" - mondja Pacskovszky, aki hasonló ötletből készítette előző, Ég veled! filmjét is, de hasonlít a Bábelt jegyző Inarritu filmjeire. "Inkább Kurosawa Akira A vihar kapujábanra" - mondja a felvetésünkre. Pacskovszky forgatókönyvén egy kisebb csapat dolgozott, köztük Szabó István is, aki jelenleg az Utas és holdvilágot készíti elő. A több nemzet koprodukciója egyébként összesen hárommilliárd forint lenne.

Szintén szándéklevélben nyert el kilencvenmilliós támogatást Miklauzic Bence kínai krimijével, A zöld sárkány gyermekeivel, ami egy kínai kifőzdés és egy budapesti ingatlantulajdonos közös sztorija. Az 500 milliósra tervezett költségvetésbe kínai állami vagy magántőke is lenne, mivel 12 napot kint forgatna a stáb, illetve egy kínai főszereplőre is szükségük van. "Alapvetően krimihangulata van a filmnek, de humoros és pörgős lesz, mert bízunk egy jó nézőszám elérésében is" - mondja a mozikban a 6000-es nézettséget elért Ébrenjárókat jegyző Miklauzic, aki már kapott 10 milliót 2005-ben erre a filmjére.

Vesztesek még

Goda mellett több ismert filmes nem kapott támogatást: Can Togay, Gárdos Péter és Sas Tamás. Sas az S.O.S. szerelem! című filmmel nagy közönségsikert ért el, de a jelenleg forgó Kilenc és fél randira semmit nem kapott, ahogy az őszre tervezett művészfilmjére, a Szélcsendre sem. Ez utóbbiról azt mondta Szabó B: "Három nő ül a vitorláshajón és dumálnak. Ez talán kamaraszínpadra elég vagy tévéfilmre, ide nem."

"Öt év alatt a hatodik művészfilmtervemre nem adnak pénzt, miközben van olyan produkció, ami annyit kapott, amennyit én eddig összesen nem - mondta a Kilenc és fél randit forgató Sas Tamás. Elképesztő bukásokat is támogatnak". A rendező hozzátette: "nagyon kevés pénz áll rendelkezésre, vagyis az állam nem fogja megoldani a filmgyártás problémáit, erre nem is lehet ácsingózni."