Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Már csak Brad Pitt hiányzik

2011.09.25. 23:42

Cannes 14 óra autóval, Miskolc kettő és fél vonattal, és bár jachttal nem tudjuk megközelíteni a helyet, hasonlóság több is van a két filmfesztivál között. Miskolcon nyolcadik alkalommal rendezték még a Jameson Cinefestet. 2011-re biztos úgy fognak emlékezni a szervezők és a nézők, mint a fordulat évére.

Két szűk napra tudtunk csak Miskolcra jönni a Jameson Cinefestre, de ez alatt láttunk londoni ufótámadást, gyönyörű celebmellet, rákos-szerelmes mozit, Sundance-nyertes filmet. Ezekre mindjárt kitérünk részletesen, de előtte bizonyítani próbáljuk, hogy Miskolc nem kisebbet vállal, minthogy a magyar ember Cannes-ja legyen.

Martha Macy May Marlene
Martha Macy May Marlene

Erős állítás ez, tudjuk, de nyolc év alatt most először olyan versenyprogramot állítottak össze Csákvári Géza, a Népszabadság újságírója, filmfesztivál-turista és Cinefest művészeti igazgató vezetésével, hogy picit Cannes-ban éreztük magunkat. Ez nem egy kósza párhuzam, soroljuk gyorsan a konkrétumokat: 1. találtak egy elszigetelt helyet, ahol nagyon szeretik a filmeket 2. az idei cannes-i válogatásból több fontos filmet elhoztak (Michael, Martha Marcy May Marlene, Ott vagy?, A nyughatatlanok kora) 3. itt sem kell jegyet venni. Egyébként friss filmek jöttek Locarnóból (a győztes rendező is itt volt Legjobb szándék című filmjével), Karlovy Varyból és Sundance-ről is.

Tizennégy nagyjátékfilm a versenyben, mindegyik magyarországi ősbemutató, hat játékfilm versenyen kívül, kilenc filmklasszikus, tizenkilenc kisjátékfilm, tíz dokumentumfilm, tizenöt animációs film, három kiállítás, három workshop, konferenciák.

2011-re a fordulat éveként emlékeznek majd a fesztivál történetében: az európai filmfesztiválok térképén láthatóvá váltak, ami óriási dolog, benne van nyolc év (ezt nem tudja megspórolni a Neményi Ádám-féle budapesti álomfesztivál sem például). A Cinefest egyre több embert érdekel, 12 ezer nézője volt a filmeknek becslések szerint, de csak azért, mert többen nem fértek be. Rendszeresíteni kell majd jövőre a nagyteremben a vetítéseket, mert a két kisebb folyamatosan tele volt, sokan kint maradtak, őket pótvetítésekkel kárpótoltak. Madaras Péter programigazgató a mozi előtti téren, ahol minden este koncertek voltak, azt magyarázta, hogy a koncerteket arrébb kell vinniük, mert annyira sokakat érdekel az is.

A nagy kérdés, lehet-e Miskolc erre az egy hétre célja a hazai kulturális turizmusnak, megindulnak a filmszeretők Pestről, Pécsről vagy Debrecenből? Jönnek már most is sokan, de a lehetőség most látszik igazán, mert tényleg olyan volt a felhozatal idén. A hazai filmforgalmazás nehézségei miatt ráadásul a rendszer adott: jó filmeket sokkal egyszerűbb egy-egy fesztiválvetítésre megszerezni. Lehet, hogy a borzalmas hazai filmes és kulturális helyzetben ez lesz a megoldás, az eseményközpontú vetítés, meglátjuk.

Kell a szponzor

Bíró Tibor fesztiváligazgató hétköznap a helyi művészmozit vezeti úgy, hogy néhány év alatt 16 millióról nullára esett az éves állami támogatása, ezért most a Harry Potterből és a Zöld lámpásból próbálják eltartani a művészfilmeket is. 500 forint a jegyár, lehet egy kockás füzet felett számolgatni, mennyire éri meg.

A filmfesztivál ötlete ennél egyszerűbb: a Jameson a Cinefest névadó szponzoraként évekre előre, írásban rögzítve jelezte, hogy folytatják együtt a filmfesztivált. A dublini filmfesztivál mellett nagyjából még húszat támogatnak ilyen formán csak azért, mert a világ legnagyobb italgyártójának, a Pernod Ricardnak az egyik vezetője imádott filmezni. Miskolcon évekkel ezelőtt sok üveg viszkit adva kezdték a támogatást, majd az eredményes munkakapcsolat miatt már nem csak piát, de pénzt is adnak.

A szponzorok támogatását 25 millió forint körüli állami pénz egészíti ki, de ezzel együtt is nagyon-nagyon kevés pénzből készül ez az egyhetes fesztivál.

Michael
Michael

Brutális, szép és érzelmes filmek

Persze filmek is vannak, ahogy mondtuk, elég jók is ráadásul. Az idei cannes-i filmfesztiválról több érdekesség is érkezett, ami valóban óriási szó. Itt volt a megrázó osztrák film, a Michael a lakásában egy gyereket fogva tartó férfiról, ami Markus Schleinzer, Michael Haneke munkatársának első rendezése (itt írtunk róla); a botrányos Olsen-ikrek tehetséges és eddig jó formán titkolt tesójának, Elizabethnek a főszereplésével készült, Sundance-ben díjazott jó hangulatú, beteges szektafilm, a Martha Marcy May Marlene.

Itt volt a sokszor giccsbe hajló kedves tinifilm, Gus Van Sant különös története egy rákos lány és egy szülei halálát feldolgozni nem tudó fiú szerelméről szóló A nyughatatlanok kora. És persze az egyik nagy meglepetés, a külföldi blogokon és itthon is ajnározott az Idegen arcok (Attack the block) volt, ami egy dél-londoni durva negyed toronyházában lakó fiatal bandáról szól, akik kinyírnak egy ufót. Erős és szórakoztató film volt fűvel, humorral és öldökléssel, ami meglepően jól össze lett rakva a büdzséjéhez képest.

Restless
Restless

A nyitófilm az Emma Stone főszereplésével készült A segítség volt, ami Oscar-esélyesként került szóba, mert a hatvanas években játszódó történet elég provokatív témát dolgoz fel: déli családoknál szolgáló fekete nőkkel készít interjút a főszereplő. A zárófilmet az HBO hozta:az Oscar-díjas rendező, Curtis Hanson (8 mérföld, Szigorúan bizalmas) által készített, Válság a Wall streeten (Too Big to Fail) című film célja egy lehetett, hogy legalább egy picit megmutassa a Lehmann testvérek bedőlésével induló gazdasági válságot. Az eredmény olyan sikeres és érthető lett, mintha a rendezői babérokra törő Matolcsy György  elmagyarázná Chikán Attilának, mi miért van a gazdasági válságban.

Too Big To Fall
Too Big To Fall

Óvni, szeretni és támogatni

Idén Cannes-ban egy fura hír járta be a magyar és a világsajtót: Neményi Ádám Szőcs Gézával megtámogatva egy budapesti A-kategóriás filmfesztivál gründolását jelentette be. A céldátum nagyjából ugyanez az időszak, vagyis szeptember lenne. Óriásipénzekről, sztárvendégekről beszéltek. Egy nagy mondás persze magával hozhat befektetőket és kormányzati támogatást, de a kultúra természete szerencsére olyan, hogy nagyon sok időt és energiát kell beletenni a sikeres megvalósításhoz.

"A jó filmhez puska, szép nők és egymillió dollár kell. A miskolci fesztiválnak mindene megvan, bár az egymillió jól jönne neki" - fogalmazta meg szórakoztatóan, de pontosan a Cinefest helyzetét a díjátadó gálán Krzysztof Wierzbicki, aki legalább 60 dokumentumfilmet rendezett, miközben a legendás Krzysztof Kieslowskinak is az asszisztense volt.

Attack Block
Attack Block

Miskolcon nyolcadik alkalommal rendezték meg a Jameson Cinefest nemzetközi filmfesztivált, ami rendkívül erős versenyprogramjával Magyarország legjobb filmfesztiválja lett. Ez az előbbi egy mondat volt, aminek nem sok kapcsolata van a valósággal, mert a mezőny az összehasonlításhoz eltűnt. Filmszemle nincs, a Titanic és a Mediawave bajban, korábban Fehérváron és Pécsen is próbálkoztak, de csak Miskolc maradt talpon.

A díjak

A Jameson CineFest fődíját, a miskolci születésű Oscar-díjas rendező-íróról elnevezett Pressburger Imre-díjat Karl Markovics filmje, a Lélegzés (Atmen) kapta, melyet a férfi főszereplő, Thomas Schubert vett át. Ausztria egyik legismertebb és legnépszerűbb színészének első rendezése az ország Oscar-jelöltje is. A zsűri nagydíját szintén osztrák vitte el, a Michael című film. Max Zahle Raju című filmje lett a legjobb kisjátékfilm, Nagy Viktor Oszkár Két világ közöttje a legjobb dokumentumfilm. Az animációs blokk fődíját a Mint a nappal és az éjszaka nyerte. A FICC, azaz a Nemzetközi Filmklubszövetség Christian Schwochow A láthatatlan nőjét (Die Unsichtbare) tüntette ki a Don Quijote-díjjal. A Film New Europe díját Adrian Sitaru magyar-román koprodukcióban készült Legjobb szándéka kapta, amit Vágási Emőke koproducer vett át. Az először felálló nemzetközi zsűri a Lélegzést díjazta, ami elnyerte a kritikusok díját is.