Vince
3 °C
19 °C
Index - In English In English Eng

Megint magyar sorozattal próbálkozik az RTL Klub

2010.10.15. 19:37
Az RTL Klub négy év után újból magyar sorozatot tűz műsorára januárban. Eddig minden próbálkozásuk kudarc volt, de a Tv2-n sem ment még olyan sorozat, ami ne bukott volna meg nagyon gyorsan. Miért éri meg sorozatot gyártani itthon, és miért nem fél a csatorna a Szabó Győzővel és Xantus Barbarával forgatott Casino kudarcától? Három részt adnak le januárban,a teljes sorozat csak jövő ősszel érkezik az RTL Klubra.

Casino címen mutat be új, magyar sorozatot az RTL Klub. Főszereplők: Szabó Győző és Xantus Barbara. A kicsit vicces, kicsit izgalmas, kicsit érzelmes sorozat egy gépi kaszinóban játszódik, vagyis sokat húzogatják majd benne a félkarú rablókat. A sorozattal az RTL Klub is nagyot kockáztat, hiszen több mint egy évtizede nem volt sikeres hazai sorozat.

Fontos, de bukik

A tévésorozat műfaj a rendszerváltás óta egyre sorvad Magyarországon, ráadásul nem elég, hogy szürke és betegesen köhög, ráadásul általában szponzorlogós kezeslábasban teszi.

A Szomszédokban a kilencvenes évektől párbeszédbe foglaltak mindent a Windows 95-től a Burger Kingig, a Família Kft.-ben nem is kávét ittak, hanem Tschibót, a Kisvárosban már annyi volt a szponzor az OMV-től a Conti Carig, hogy a sok reklámtól alig látszott a történet.

A közszolgálati adó az 1997-es médiatörvény után is próbálkozott sorozatokkal, de a termékelhelyezés tiltása után a műfajt már nem kedvelték annyira a szponzorok, és legalább nézhető szériát a Tűzvonalban első évadáig nem sikerült összehozniuk.

A kereskedelmi csatornák is megpróbálkoztak a műfajjal, de a napi sorozatokon – a Barátok köztön és a Jóban-rosszbanon kívül – tulajdonképpen csak Gálvölgyi János és Bajor Imre Pasik című sitcomja nem bukott meg azonnal, de a négy évadot megélt vígjátékot nem a főműsoridőbe szánták, így alig került többe, mint egy stúdióbeszélgetés.

pasik

Amiért lelkesek a közszolgálati televíziók, éppen azért óvatosak a kereskedelmi csatornák a saját gyártású sorozatokkal. A nagy gyártási költségek és a szerteágazó feladatok egy állami intézménynél átláthatatlanná teszik a források felhasználását, egy magánvállalkozást viszont elriasztanak. A heti sorozat ugyanis nem hozza vissza az árát, szinte lehetetlen olyan sorozatot készíteni, ami nézhető, és eltartják a szponzorok meg a műsor körül értékesített reklámok.

A nézők az amerikai minőséget várják, egy-egy, a tengerentúlon sikeres sorozat magyar vetítési jogainak árából azonban lehetetlen saját gyártású fikciós sorozatot forgatni. Egy-egy amerikai sorozat sokadik évadának egy része (a csomagban vásárolt sorozatoknál egyre drágább lesz egy-egy évad ára, vagyis minél tovább megy odaát a sorozat, annál többe kerül a magyar tévének is az első bemutatás joga) is legfeljebb harminc-negyvenezer dollárba, azaz hat-nyolcmillió forintba kerül, ezért kap a csatorna egy körülbelül hatszázmillió forintból forgatott produkciót, 2008-ban ugyanis hárommillió dollár volt egy-egy átlagos amerikai sorozatepizód költségvetése. A legolcsóbb magyar sorozat is nyolc-tízmillió forintba kerül, ennyiért kap a megrendelő tévé alig ötvenezer dolláros látványt és minőséget. Ez még úgy is rögtön észrevehető különbség, hogy a színészek gázsija vagy a felszerelés kölcsönzésének ára itthon kevesebb, mint az Egyesült Államokban.

Márkaépítés

A magyar adóknak, főleg a nagyoknak azonban mind nagyobb szükségük van sorozatokra. Nyolcvankét magyar nyelvű csatorna mellett egy-egy amerikai sorozat jogaival már nem lehet kitűnni, elég abba belegondolnunk, hogy pár éve a Tv2 még imidzskampányt tudott építeni a Doktor House-ra és a Született feleségekre, azóta az orvossorozat ismétlései már megjárták az AXN-t és a Viasat3-at is, a Született feleségek a konkurens RTL Klubhoz kötődő IKO sorozat+ nevű adóján is ment. A Viasat3-nak sikert hozó Helyszínelők különböző mutációi pár év alatt elöntötték a magyar tévéket az RTL Klub mellett a Coolon, az AXN-en vagy a Sorozat+-on is mindennap belefuthatunk pár CSI-epizódba.

A köz sorozata

A Kisváros 2001-es halála után nagy szünetet tartottak a közszolgálati televíziók is a sorozatgyártásban, éveken át az Életképek volt a magyar sorozat, nem számítva a Linda rossz emlékű folytatását 2002-ben. Aztán 2007-ben a 24-et utánzó Tűzvonalban stábjának sikerült először, amire annyi producer, forgatókönyvíró és rendező vágyott: nézhető sorozat készítettek az amerikai minták alapján.

Stohl András Jack Bauer-klónja után a kisebbik közszolgálati csatorna talált rá újból a sorozatra mint elfelejtett műfajra: 2008-ban az Állomás című minisorozattal próbálkoztak meg először, majd a csődközelbe jutó MTV-től átvették a Tűzvonalban gyártását, idén pedig a Bajnai-kormánytól kapott 1,2 milliárdos többlettámogatás jelentős részét sorozatokra költötték, így készülhetett el a Diplomatavadász című Szex és New York-utánérzés, de a csatorna nemsokára bemutat egy tinikről és egy hackerekről szóló sorozatot is.

A magyar nyelvű sorozat éppen azért fontos, amiért a drága valóságshow vagy tehetségkutató is: a néző megjegyzi az adót, és máskor is ott kezdi a szörfölést a távvezérlővel.

Nem lesznek tolakodó szponzorok

Az RTL Klub most mégis félénk, hiszen csak három epizódot rendeltek be a Casino című  új sorozatból, ráadásul mindössze három rész forgatókönyve készült el eddig.

„Három rész története és egy tízperces pilot alapján döntöttük el, hogy szükségünk van erre a sorozatra” – nyilatkozta kérdésünkre Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. A próbafelvételek minősége és a rangos stáb győzte meg őket.

A megrendelt sorozatot a Major István producer által vezetett Filmteam gyártja, operatőre Győri Márk. A forgatókönyvet Moravecz Levente és Szurdi Miklós írta, ő követte el a Família Kft.-t, az Angyalbőrbent, de az ő nevéhez fűződik a Tv2-n nagyot bukó Tv a város szélén is.

A három rész forgatása tizennyolc napig tart, a stáb a Casino Aréna Plázában forgat majd, a főbb szerepeket Szabó Győző, Kálloy Molnár Péter, Csuja Imre és Szurdi felesége, Xantus Barbara játsszák.

A sorozat műfaja dramedy lesz, vagyis kicsit dráma, kicsit vígjáték, ami meglepő, hiszen az Egyesült Államokban például a krimi a legnépszerűbb műfaj.

„Magyarországon még nem forgattak igazán jó krimisorozatot, egyszerűen azért, mert az amerikai produkciók látványvilágával képtelenség felvenni a versenyt” – mondja Major István, a sorozat producere.

Az RTL egyelőre csak három részre kötött szerződést a Filmteammel, a bemutató sikere után döntik el, hogy kell-e nekik a teljes, tizenhárom részes évad. A csatorna nem árulta el, hogy a szerződés szerint milyen nézettségi számokat kell hoznia a sikerhez a sorozatnak, de úgy tudjuk, el kell érnie a csatorna átlagát. Ez jelenleg főműsoridőben, a reklámozóknak fontos 18 és 49 év közötti lakosság körében harminc százalék.

„Az RTL Klub bízik a Casino sikerében, de egy esetleges kudarc sem tántorít el minket attól, hogy magyar sorozatokat keressünk” – nyilatkozta Kolosi Péter. Szerinte elérkezett az idő, hogy az országos csatornák ilyen jellegű műsorokkal is megpróbálkozzanak.

A Casino egy-egy epizódja körülbelül huszonötmillió forintba kerül, ezzel a magyar kereskedelmi televíziózás legdrágább sorozatának számít. A gyártók elvileg a tizenhárom részes sorozatra elnyertek huszonötmillió forint támogatást is a Magyar Mozgókép Közalapítványtól, de akkor még nem kötöttek szerződést a kuratóriummal, így ezt a pénzt nem kapták meg. Miután az MMK négyszázmillió forintos keretére 1,3 milliárd forint ígéretet adott, a pályázati pénzek zárolása után a Casino készítői csak remélhetik, hogy valaha hozzájutnak az állami támogatáshoz.

„A sorozat jelenleg állami támogatás nélkül, kizárólag a szponzorok és hirdetők, illetve a gyártó cég saját tőkéjéből készül” – mondta el Major István. Információink szerint egyébként az RTL Klub mindössze a gyártási költségek huszonöt százalékát fizeti ki az első évadért, így szponzorok nélkül a sorozat nem is jöhetne létre. Majorék ennek ellenére azt állítják, hogy a sorozatot nem öntik majd el a hirdetők, mint mondjuk a Família Kft.-t, és bár csak jövőre mutatják be, de így is megfelel majd a termékelhelyezést szigorúan tiltó a jelenleg érvényes médiaszabályozásnak .

„Támogatóink többsége a szerencsejáték-iparból érkezett – mondta el a producer –, az ő érdekük csupán annyi, hogy a szerencsejátékot ne mint valami bűnös, sötét dolgot mutassuk be, éppen ezért konkrét márkák ritkán tűnnek majd fel a jelenetekben.”

„A sorozat egyes epizódjaiért évadonként egyre többet és többet fizet az RTL Klub, ezért a mi érdekünk az, hogy sikeres legyen a Casino, és újabb évadok is készüljenek” – mondta állítja Major István, aki szerint a kiemelkedő forgatókönyv, és a jó színészi gárda a garancia arra, hogy a nézők is szeretni fogják a Casinót.

Csak ősszel láthatjuk

Ha a nézőknek tetszik a Casino, a stáb újból nekiáll, és leforgatja a többi tíz részt. A forgatókönyvek megírására legalább másfél hónap kell, a forgatás legalább két hónapig tart, és az utómunka is ennyi időt emészt fel. Így a Casino az év elején biztosan csonka marad, úgy tudjuk, hogy az RTL Klub 2011 őszén mutatja csak be a teljes évadot, ekkor az első három epizódot újból leadják.

Hogy mégis miért éri meg év elején, amikor amúgy is kevés a hirdető, nagy költségvetésű sorozattal próbálkozni? Hát, éppen azért, amiért a Való Világ is a legsötétebb januárban indul majd.

Mert ugyan év elején, a karácsonyi kampányok után nem nagyon vannak hirdetők, de annál több a néző, ilyenkor töltjük a legtöbb időt a képernyők előtt. Mert odakint nincs semmi, csak hideg és latyak. Az RTL Klub ilyenkor tulajdonképpen magához szoktathatja a nézőket, hiszen más adók inkább a hirdetőkre várva spórolnak.

Ráadásul jövőre az RTL fizetőssé válik, vagyis a kábelszolgáltatóktól a csatorna ugyanúgy pénzt kérne, mint a kábeladók a Viasat3-tól a Discoveryig. Az üzleti modell átalakítása ellen már most tiltakoznak a nagy szolgáltatók, ezért várhatóan több kábeles is megpróbálkozik majd azzal, hogy egyszerűen leveszi az RTL-t a kínálatából. Az erős januári műsorstruktúra pedig a csatorna garanciája arra, hogy a Való Világot vagy a Casinót kereső, csalódott nézők a kábelszolgáltatókat hívogatják dühösen, és erősítik az RTL tárgyalási pozíciót.

Kereskedelmi bukás

Először a Tv2 próbálkozott heti sorozattal, a Bajor Imrével és Gregor Bernadettel támadó Tévé a város szélén nyolc epizód után megbukott, ahogy az Európa Expressz című mozifilm karaktereit öröklő Rendőrsztori is, amit két éven át őrizgettek dobozban, hogy aztán 2002-ben bemutassák, és négy rész után levegyék a műsorról.

A Tv2 ezután a sitcom felé fordult, hiszen az épített díszletek közt felvett, huszonöt perces epizódokból álló sorozat mégis csak olcsóbb műfaj: a Tea 2002-ben megbukott, ahogy a licenc alapján, szigorú külföldi felügyelettel készített Rém rendes család-adaptáció is 2006-ban.

Az RTL Klub is próbálkozott heti sorozattal: a hackerekről szóló Első generáció az ezredfordulón nagyot hasalt, amiben a nagyon fiatalosnak szánt képi világ mellett annak is szerepe lehetett, hogy már tíz éve sem sokan hitték el, hogy Hujbert Ferenc a Windows Media Player vizualizációjával fel tud törni egy banki hálózatot.

2002-ben a Teával párhuzamosan Limonádé címen indított sitcomot a csatorna, talán a névválasztás is okolható azért, hogy ezekre a próbálkozásokra már kevesen emlékeznek.

A 2003-ban indult a Szeress most a Barátok közt receptje alapján készült, csak nagyobb költségvetéssel, több külső forgatási helyszínnel kuszálódtak a szerelmi szálak, de a sorozatot egy évad alatt megölte Sváby András Naplója.