tv2: új ruha, új arcok, új fegyverzet

2002.08.29. 19:42
Öt évvel az országos sugárzású kereskedelmi adók megjelenése után a tv2 fogcsikorgatva, de beismerte, hogy vesztésre áll, és a biztos bukás elkerülése érdekében változtatásokra van szükség, nemcsak a csatorna tartalmában, de a vállalat vezetőségében és üzleti stratégiájában is. Az utcai óriásplakátok előrejelzései szerint szeptember elsején a tv2 rákapcsol, és ezúttal nemcsak a műsorstruktúrát fércelik újra, hanem teljesen új ruhát is szabnak a csatornára. A csigatévé pár nap múlva örökre eltűnik, és helyette egy új, frissebb, fiatalosabb és persze kevésbé közszolgálati tv2 fog megküzdeni a nézők kegyeiért az RTL Klubbal.
A két kereskedelmi televízió közt dúló háború első csatája tehát a tv2 teljes vereségével végződött, de persze ez még nem jelenti azt, hogy a konkurens adó végleg megszállta volna a magyar televíziókészülékeket. A tv2 teljes arculatváltása annak a jele, hogy a csatorna ezúttal a hirdetők számára legvonzóbb 18-49 év közötti korosztály kegyeiért indul harcba, és ezzel végleg leszámol a család és a vidék televíziója szlogennel.

Kezdetekbe kódolt kudarc?

A tv2 most már nyíltan is az RTL Klub üzletpolitikáját másolja, és ezzel mintegy elismeri az eddigi stratégia teljes kudarcát. A csatorna többségi tulajdonosa, a Scandinavian Broadcasting SA (SBS) 1997-ben a magyar szakmai befektetőktől várta a sikert, ezért bízta tulajdonképpen a műsorkészítés egész folyamatát a csupán 16 százalékos tulajdoni és 26 százalékos szavazati aránnyal rendelkező MTM Kommunikációs Rt.-re. Ugyanekkor az RTL Klub luxemburgi székhelyű többségi tulajdonosa, a CLT Ufa S.A. inkább pénzügyi befektetőket hívott meg az alakuló cégbe, így szerzett 25 százalékos részesedést a televízióban a MATÁV Rt., és mindössze hatszázalékos tulajdont a Raiffeisen Unic Bank Rt. A tv2 - a tulajdonosi szerkezetnek és az SBS üzletpolitikájának megfelelően - a magyar szakmai befektetők elképzelései szerint alakította ki arculatát, míg az RTL Klub műsorstruktúráját külföldről érkezett szakemberek készítették el; Németországban és más közép-európai országokban már bevált receptek alapján.

A régi logó
Sok médiagazdasági szakember szerint már itt eldőlt a tv2 sorsa, hiszen a kezdeti sikerek ellenére több olyan stratégiai hibát elkövettek, amelyek csak évekkel később éreztették a hatásukat. A közszolgálati tévéből és rádióból érkezett, viszonylag öreg szakembergárda ugyanis nem volt képes alkalmazkodni a kereskedelmi televíziózás új követelményeihez, és nem csak a rideg gazdasági elvárások szerint alakították a csatorna műsorpolitikáját. A tv2 már a műsorszórási engedély megszerzésére beadott pályázatában is a törvényben előírtaknál több közszolgálati műsor sugárzását vállalta, és az induláskor kialakított arculat is azt sugallta, hogy az egész családnak kínál kikapcsolódási lehetőséget, sőt még a népművelés sem áll távol tőle.

Csak a 18-49 éveseké a világ?

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes, a televíziók között néha késhegyig menő vitákat okozó műszeres nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Hungary működésének bemutatása
A közszolgálati küldetéstudatból pedig egyértelműen következett, hogy az RTL Klubbal ellentétben a tv2 nem csak a fiatalabb felnőtt korosztályokat akarta magához csábítani, hanem az egész magyar népességet a tévé elé akarta ültetni. Az első években úgy tűnt, hogy ez az üzletpolitika beválhat, hiszen a tv2 pár hónap alatt nézőszám és reklámbevétel tekintetében is megelőzte az MTV-t, és messze lehagyta az RTL Klubot. Ebben a korszakban olyan műsorok jelentették a csatorna legnagyobb sikereit, mint a Dáridó, a Rex felügyelő vagy a Szerencsekerék. Az RTL Klub azonban a kezdeti kudarcok ellenére hamar magára talált, és eredeti célkitűzéseinek megfelelően 1998 végére már egyértelműen a legnézettebb adó volt a 18-49 éves korosztály körében.

A tv2 nagy bánatára hamar kiderült, hogy a hirdetők éppen ezt az újdonságokat kereső, fogyasztásra, sőt habzsolásra hajlamos 18 és 49 év közötti korosztályt akarják elérni a reklámokkal, hiába nézte tehát naponta kétmillió ember a Vad angyalt, a hirdetőket nem nagyon vonzották az alacsony vásárlóerővel rendelkező nyugdíjasok tömegei.

A Magyarország vezető televíziója szlogenhez makacsul ragaszkodó tv2-nek az 1999-ben induló Barátok közt adta meg a kegyelemdöfést, ezzel ugyanis kialakult az a zárt műsorstruktúra, ami a délutáni beszélgetős műsortól a bulvárhíradón (Fókusz) és a magyar szappanoperán át az esti filmig vezette az RTL Klubra tévedő nézőket.

Pánikhangulat

tv2 - egy év kritikákban
Dáridó:teljes gázzal

Nyakhaj és fejrúgás: Walker, a texasi kopó

Korridor Love: balkáni vibrátor

Gesztiméter: inkább kevesebb

Csiszár vs. Natalia Oreiro

Jól fizet-e a leszbikusság?

Stahl Judit: Páratlan

Forró nyomon: az állatorvosi rendőrautó

Usztics Mátyás, a parádés kocsis

Tehetségkutatás előtapsolókkal: Az Év Hangja

Freiszabadulás: Pokoli történetek Tvrtkóval

Mulder ügynök újra nyomoz

A szochálóban: Frei Tamás

Európai seggrepacsi Friderikusszal

Claudia-show: petesejtparádé

Az együgyűek: Boros-Bochkor

Kapcsoltam: villanyoltás

Itt a lágershow - Bázis

Nincs kegyelem - de nincs ám!

Izzadságszag - Irigy Hónaljmirigy a tv2-n

Ettől kezdve a tv2 fejvesztve menekült a kudarc elől, üzleti döntéseit szinte mindig pánikszerűen hozta. 2000-től vált hivatalos üzletpolitikává a konkurencia műsorainak másolása, ami azonban egyetlenegyszer sem járt igazi sikerrel. A Heti hetest nem győzte le a Vitriol, a Barátok közt még csak meg sem érezte a Hetes csatorna című rossz emlékű hazai gyártású szappanopera támadásait, és még a Milliomos most vagy soha is alulmaradt a Legyen Ön is milliomossal szemben. Persze az RTL Klub is koppintotta néha a rivális adásait, elég, ha csak a Koóstolóra, vagy Jimmy dalestjeire (Péntek esti vigadó) gondolunk, de ez csak az erősödő piaci harc egyik kisebb csatája volt, ezeket a csatorna arculatába nem illeszkedő programokat hamar le is vették a műsorról.

A tv2 eközben szinte teljesen felhagyott az eredeti ötletek megvalósításával, vagy ha mégis belefogott egy-egy új műsor készítésébe, azokat a sikertelenségtől megrettenve pár adás után levették a műsorról. Így ért csúfos véget például a Gesztiméter vagy a Boros-Bochkor páros szinte valamennyi próbálkozása. A műsorstruktúra állandó változtatása is sokat ártott a csatorna népszerűségének, hiszen egy-egy sorozat vagy vetélkedő szinte hetente más időpontban jelentkezett, így a nézők sokszor egyszerűen nem találták meg kedvenc programjaikat.

A változások szele

A tavalyi év második félévében a tv2 már a teljes népesség körében is elvesztette addigi vezető szerepét, ezért a műsorpolitikai és gazdasági változások egyre égetőbbé váltak. Új programigazgatót neveztek ki, de a radikális változásokat halogató Laluk Márta sem tudta megszorongatni az RTL Klubot. A gondokat látva a külföldi tulajdonos közvetlen beleszólást kért a csatorna irányításába, ezért a MTM-SBS Rt. igazgatótanácsának tavaly év végi ülésén létrehozták az ügyvezető igazgatói posztot, amit jelenleg David Stogel, az SBS képviselője tölt be. Ez év májusában aztán - valószínűleg szintén az SBS nyomására - leváltották a cég addigi vezérigazgatóját, Tolvaly Ferencet, és vele együtt Laluk Mártát is. Már ekkor tudni lehetett, hogy a tv2 arculatváltásra készül, hiszen a vezérigazgatói posztra az a Kereszty Gábor került, akinek Sváby Andrással közös cége, az Inter@ktív Kft. olyan - Magyarországon újdonságnak számító - műsorokat készített, mint a Bázis, vagy a Pokoli történetek.

A csatorna új vezetése hamar megszabadult a nem kifizetődő műsoroktól és sztároktól, így többek közt szerződést bontott a Boros-Bochkor duóval, és beszüntette Friderikusz Sándor Fantasztikus Európájának sugárzását. Az arculatváltás második fázisában a tv2 átalakított műsorstruktúrával, és jó pár nagy befektetést igénylő új műsorral fog jelentkezni szeptembertől. A változtatásokat a többségi tulajdonos jelentős anyagi támogatásával hatják végre, aki a felröppenő pletykákkal ellentétben nem valószínű, hogy meg akar válni a tv2-től, hiszen az a gondok ellenére ebben az évben várhatóan nyereséges lesz.

Új utakon

A tv2 új arca szeptember elsején, fél hétkor lesz először látható. Az Index információi szerint az új tv2 színvilágát az ezüst és a bordó uralja majd; a "csigalogó" helyére ennek megfelelően egy sötétvörös kettes kerül, ezüst zárójelek között. Az úgynevezett station ID-k (a műsorok közötti vizuális azonosító szignálok) Jancsó Zoltán munkái. A tv2 újrapozícionálásán és az új arculat marketingjén egyébként Erdélyi Zsolt (Superman) dolgozik, aki jelenleg a Mono Consulting vezetője.

Stahl Judit
Változások lesznek a hírműsorokban is. Kereszty Gábor az Indexnek elmondta: az új műsorszerkezetben fél hétkor jelentkezik a "klasszikus" Tények Pálfy Istvánnal és Máté Krisztinával, a hírháttér jellegű Jó estét, Magyarországot pedig Bárdos András vezeti majd. A Jó reggelt, Magyarország drasztikusan lerövidül: reggel hétkor egy negyedórás hírblokk után - a már említett fiatalítás jegyében - egy könnyed, beszélgetős műsor következik 9 óráig; a laza program címe találó: Lazac. A csatorna sportarcai Csisztu Zsuzsa és Demcsák Zsuzsa lesznek. Stahl Judit kiszáll a hírszerkesztőség munkájából, és a hivatalos tájékoztatás szerint más jellegű feladatot kap, amellyel tavasszal tér majd vissza a képernyőre. Más információk viszont arról szólnak, hogy az új vezetés nem volt elégedett Stahl teljesítményével, és népszerűsége is elmaradt az elvárttól, így később sem találkozhatunk vele a tv2-n.

Az őszi újjászületésben a főszerep természetesen a Big Brotheré: a tv2 vezetőinek reményei szerint a világszerte elsöprő sikert aratott reality show lehet az új zászlóshajó, az a húzóműsor, amely a többi program népszerűségét is jelentősen növelheti. A BB-ház naponta kétszer jelentkezik, majd a késő esti műsorsávban egy Till Attila vezette 25 perces interaktív műsor foglalja össze a nap történéseit; ekkor láthatók majd az esetleges "korhatáros" jelenetek. A Big Brother legnagyobb eseménye, a játékosok kiszavazása szombaton kerül adásba, ennek a show-nak a háziasszonya Liptay Claudia lesz. A reality show - amelyet Sváby András Inter@ktív Kft-je készít - december közepéig tart. Mivel az RTL hasonló műsora, a Való világ csak egy héttel később, szeptember 9-én indul, a tv2 némi lépéselőnybe került - hogy ez mire lesz elég, az az év végéig kiderül.