Nagy Testvérrel fiatalít a tv2

2002.06.26. 12:35
Javulást hozott a hat hete lezajlott vezetőségi változás a tv2 nézettségi mutatóiban. A korábban válságba került csatorna népszerűsége már elérte a januárit. Ősszel pedig indul a Hollandiából importált Big Brother reality show, amely az egész adó arculatát átszabja.
Igazolni látszanak a nézettségi mutatók a tv2 vezetésében májusban lefolyt változásokat. Tolvaly Ferenc vezérigazgató és a hozzá kötődő vezetők távozása után a csatorna hosszú idő óta először felszálló ágban van. A júniusi eredmények elérik a januáriakat - hangzott el a szerda hajnali sajtótájékoztatón. Az utóbbi hónapok stabil zuhanásához képest ez szembeszökő sikernek számít.

Megmaradni, gyarapodni, visszaszerezni

Akikhez nem ragaszkodtak
A májusi palotaforradalom néhány hét alatt elérte a műsortermelő munkásságot is: egymás után bontották fel a szerződéseket korábban biztos befutónak hitt személyiségekkel. Megvált az új vezetés a Boros-Bochkor show-tól, Friderikusz Fantasztikus Európájától, s valószínűleg nem tér vissza ősszel a Dáridó sem. Liptay Claudia show-ja sem folytatódik eddigi formájában, de a műsorvezetőnő marad a tv2-nél, és szeptembertől új feladatot kap. Neve többek közt felmerült a Big Brother műsorvezetése kapcsán is.
Pintér Dezső elnök elmondta: a vezetés nem ragaszkodott tovább azokhoz a műsorokhoz, amelyek a nézőket nem érdekelték. (Egyes értesülések szerint az eddigi kudarcokban szerepet játszott, hogy Tolvaly - aki a résztulajdonos MTM-ben volt érdekelt - nem engedett megszüntetni bizonyos sikertelen műsorokat.)

Pintér a júniusi sikereket részletezve kiemelte a Jóbarátok emelkedő nézettségét: a 13-29 éves korosztály 48 százaléka kíváncsi a naponta jelentkező sorozatra. Sikeres a Magellán című tudományos magazin is, új arcok színesítik az Aktív és a Jó reggelt, Magyarország gárdáját. Rekordokat döntöget a Sváby András szerkesztette Napló; a Medgyessy Péterrel készült interjút a tévénézők 46,5 százaléka kísérte figyelemmel. Az esti filmek is gyakran érnek el másfél millió fölötti nézettséget. - Az irány jó - foglalta össze Pintér Dezső az eddigi változásokat, hozzátéve: a tv2 elszántan küzd azért, hogy visszaszerezze vezető pozícióját a magyar televíziózásban.

"A reality show a tv2-é"

Az igazi, statégiai változás azonban őszig várat magára. Ekkor indítja ugyanis el a tv2 a Big Brother című reality show-t Magyarországon. A holland licenc alapján készülő műsor lényege, hogy mintegy tucatnyi játékost hermetikusan elszigetelnek a külvilágtól, miközben őket harminc kamera figyeli. A felvételekből napi műsor készül, hétvégente pedig sor kerül a szavazásra, amikor a közönség egy-egy résztvevőt eltanácsol a játékból. Az egyetlen győztes viheti haza a főnyereményt, amely a magyar showban 15 millió forint lesz.

A reality show Magyarországon
Magyarországon az első sikeres reality show a Viasat3 televízió Bár című műsora volt; az ottani győztes Tiger ma a tv2-n vezet éjjeli sms-traccsműsort. Reality shownak nevezhető a tv2 Bázis című kísérlete is; ebben a játékosok egy katonai jellegű táborban tapasztalhatták meg a valóságműsor indiszkrét báját.

Bár: színlelt orgazmus
Bázis: Itt a lágershow!

A Big Brothert világszerte változó, ám mindig exkluzív külsőségek jellemzik; a helyszín lehet vidámpark, vidéki tanya vagy repülőgép-hangár. A tv2 műsorához új házat építenek, amelyet kifejezetten a Big Brother technikai követelményeihez terveztek. - A képernyőről pénz nem lesz elspórolva - jelentette ki Sváby András a műsor készítésével megbízott Interaktív Kft. nevében. - Valós emberek valós helyzetekben: ehhez értek - mondta a Napló szerkesztő-műsorvezetője. - A reality show a tv2-é - jelentette ki Sváby a tv2 korábbi reality show-jellegű műsoraira utalva. Évekkel ezelőtt már próbálkozott a csatorna a Balatoni napló című hasonló műsorral, majd a Tégla, a Bázis, és legutóbb a Popsztárok műsorra tűzésével alapozták meg a tv2 és a reality show viszonyát.

A műsorvezető személye egyelőre titokban marad: a show koreográfiájához hozzátartozik az információk időzítése is.

Kapcsoljuk a ketrecet

A Big Brother nem csupán egy új műsor lesz a tv2 kínálatában. A házban folyó eseményeket a csatorna hírként fogja tálalni; a show naponta többször is bejelentkezik majd pár perces beszámolókkal, jelentős vagy annak ítélt események alkalmával pedig rendkívülileg kapcsolják a játék helyszínét. Mivel a külföldi műsorokban gyakran fordulnak elő szerelmi, illetve szexjelenetek, a kimerítő beszámolóra a késő esti órákban kerül majd sor. A Big Brother állandó jelenléte átalakítja a csatorna arculatát, s a remények szerint az egész műsorfolyamot érdekessé teszi.

A tv2 vezetői nem tartanak az RTL Klub szintén ősszel induló, Való világ című reality show-jától. Mint elhangzott, az igazi Big Brother eddig mindig "megette reggelire" a hasonló vetélkedőket. A Való világ sem magyar találmány egyébként: eredetije (The Real World) az MTV-n futott be.

A Big Brother arculati elemmé emelésével a tv2 egy régi problémáját próbálja orvosolni. A nézettségi statisztikák szerint az RTL Klub fölénye a 18-49 éves, tehát a kincset érő reklámok szempontjából legértékesebb korosztályban a legnagyobb. A fiatalok részvételével folyó játéktól azt várják, hogy fordít ezen a gazdaságilag előnytelen helyzeten, és a Dáridóval, valamint a dél-amerikai szappanoperákkal megnyert nyugdíjasréteg mellett megjelennek a nézőtáborban a nagyobb vásárlóerejű fiatalok.

Az Index kérdésére Pintér Dezső megjegyezte: ennek ellenére nem feledkeznek meg a meglévő közönségükről sem, sőt úgy vélik, a Big Brother nagymamáknak és unokáknak egyaránt szól.