Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Az őszi új műsorrend nem hozta meg a várt sikert a Tv2-nek, a Joshi Bharat című talkshow-n és a Megasztáron kívül egyik újonnan indult műsor sem tudta megszorongatni saját műsoridejében a konkurenciát, sőt a Cápák című vetélkedő és az XXL című esztrádműsor már meg is szűnt. A nagy reményekkel megújuló csatorna, amely 2010-re piacvezető szeretne lenni, úgy néz ki, idén nem járt sikerrel, és az Index információi szerint nagy reményeiről most a gazdasági világválság miatt kénytelen lesz lemondani egy időre.
Azt Várdy Zoltán, a csatorna vezérigazgatója már hivatalosan is bejelentette, hogy jövőre harmincöt embertől kell megválniuk a globális válság miatt. Az Index információi szerint azonban a tulajdonos még legalább hetven ember elbocsátását várja a Tv2 vezetésétől, és amíg idén a tulajdonosok támogatták az adó offenzív műsorpolitikáját, amely drága, saját gyártású programokkal akart nézőket szerezni, jövőre rövidebbre kell húzni a nadrágszíjat.
A Tv2 nem cáfolta értesüléseinket, bár nem is erősített meg. "Célunk, hogy fokozódó gazdasági válság esetén is megtartsuk a TV2 magas nyereség szintjét, de ezt természetesen nem leépítésekkel szeretnénk elérni, hanem a meglévő erőforrásaink hatékonyabb alkalmazásával" - nyilatkozta kérdésünkre kicsit talányosan Grexa Liliána, a Tv2 vállalati és szakmai kommunikációs vezetője
Minden tulajdonosnak nehéz
Mindez azért is meglepő, mert ugyan a Tv2 a magyar médiában örök másodikként szerepel, mégis az ProSiebenSat1-csoporttal tavaly egyesült SBS-csoport egyik legnyereségesebb vállalkozása volt, persze nem abszolút értéken, hanem ha a befektetés és a profit arányát nézzük. (A csatorna 2001-ben volt először nyereséges, azóta minden évben pozitív lett a végső mérleg).
Idén ugyan információink szerint jelentősen rosszabbak lesznek a cég eredményei, de a magyar piac sajátosságai miatt a befektetés nagyságához viszonyítva itthon még mindig nagyobb profitot lehet elérni másodikként, mint mondjuk a zsúfolt és kiegyenlítettebb nézettségű németen piacvezetőként.
A baj csak az, hogy az új tulajdonos sincs jó bőrben, a ProsiebenSat1-csoportnak mér tavaly is a vártnál alacsonyabb volt a nyeresége. Az adózott eredmény 2007-ben 2006-hoz képest 63 százalékkal csökkent, ennek egyik oka az SBS felvásárlása volt, de az is megviselte a céget, hogy a német versenyhivatal 120 millió eurós büntetést szabott ki rájuk, amiért a német piacon kartelltevékenységet folytattak az RTL Klubot is tulajdonló RTL-csoporttal. (Ugyanekkora bírságot kapott az RTL is)
A gazdasági válság természetesen a médiát is érinti, hiszen a televíziós hirdetések jelentős részét kitevő bankszektor és az autópiac a válság miatt feltételezhetően kevesebbet költ majd reklámokra. Mindez a fejlett nyugat-európai piacokon nagyobb visszaesést jelenthet, mint Magyarországon. Ennek ellenére a német sajtót is meglepte, hogy a ProSiebenSat1-csoport, Németország legnagyobb médiavállalkozása már idén bejelentette, hogy megválik a dolgozók 7 százalékától, 225 embertől. A leépítéssel párhuzamosan a cég átszervezi csatornái szerkesztőségét, a hírműsorok stábjait összevonják, és több csatorna főhadiszállását Berlinből az olcsóbb Münchenbe helyezik át.
Mindez azt jelzi, hogy a legfontosabb piacán is gondokkal küzdő ProsiebenSat1-csoport jövőre nem támogatja majd a Tv2 nagyra törő terveit, inkább spórolásra buzdítja leányvállalatait. Abban, hogy a Tv2 nehéz év elé néz, információink szerint csak kis szerepe van annak, hogy rosszul sikerült a csatorna őszi műsorrendje, és a vártnál alacsonyabb nézettség miatt a csatorna csak nehezen tudja kiszolgálni hirdetőit. (A hirdetők ugyanis nem műsoridőt, hanem nézőt vesznek, alacsonyabb nézettség mellett így többször kell leadni ugyanazt a reklámot, viszont a magyar törvények szerint óránként tizenkét percnél több hirdetést nem lehet sugározni, így egy csatorna eladható reklámideje véges, ha túlvállalja magát, akár az is előfordulhat, hogy el kell küldenie a hirdetni akarók egy részét). A tulajdonosok egyszerűen a piacszerzési akció kellős közepén zárták el a finanszírozási csapokat, sőt információink szerint idén osztalék formájában még pénzt is vennének ki a Tv2-ből.
Ráadásul a ProSiebenSat1-csoporttal ugyanaz történik nagyban, mint a Tv2-vel kicsiben. A médiamogulnak ugyanis pénzügyi befektetői tulajdonosának nehéz helyzete miatt kell visszafognia magát.
Az SBS többségi részvényeit már 2005 vége óta birtokló brit Permira, valamint a New York-i székhelyű KKR (Kohlberg Kravis Roberts&Co) befektetési társaság 2006 őszén vásárolta fel a ProsiebenSat1-csoportot, miután a német médiahatóság a kialakuló piaci túlsúlyra hivatkozva megakadályozta, hogy a legnézettebb német adókat működtető társaságot megvegye Németország legnagyobb napilapját, a Bildet is kiadó Axel Springer AG. A két befektetési cég tervei szerint az SBS és a ProSiebenSat1 összevonásával és felfejlesztésével Európa legnagyobb médiavállalata jöhet létre, megelőzve az RTL-csoportot. Az így felhizlalt céget pedig a felvásárlási árnál jóval magasabb értéken lehet majd továbbadni.
A tulajdonosok azonban most visszafogják a terjeszkedési tervek lendületét, mivel a gazdasági válság miatt ők is nehéz helyzetbe kerültek. A londoni Permira befektetési alapkezelő társaság a hírek szerint azzal küzd, hogy egyre több nagy befektető (köztük egy másik nagy alapkezelő az SVG Capital) akarja kivenni a pénzét a különböző vállalkozások, köztük a ProSiebanSat1-csoport nyereségéből osztalékot fizető alapokból. Eközben a másik tulajdonos, a KKR bejelentette hogy várhatóan idén, 1991 óta először veszteséges lesz. A cég már ott tart, hogy a veszteség csökkentése érdekében például hagyja bedőlni a kanadai Masonite ajtógyártót, amelynek több mint félmilliárd dollárra lenne szüksége a talpon maradáshoz.
Elrugaszkodás után rögtön vissza
Mindez milyen hatással lesz a Tv2-re? Egyrészt információink szerint a jövő év elejéig meg kell, hogy szabaduljon dolgozói majdnem 20 százalékától. Emellett iparági pletykák szerint felmerült, hogy a Tv2 megszünteti, de legalábbis egy időre szünetelteti egyik legdrágább műsorát, a Jóban-rosszbant. A műsor megszűnését hivatalosan a Tv2 is cáfolta, megemlítve, hogy éppen december elsejével érkezik új vezető író a produkcióhoz Angliából. Ráadásul a döntés ésszerűtlen is lenne, mivel az jelentős presztízsveszteséget okozna a Tv2-nek, nem is beszélve arról, hogy anyagilag sem érné meg: a díszletek és a stúdió közel egymilliárd forintba kerültek, ez a befektetés szinte teljesen elveszne, ráadásul egy új főműsoridős műsor gyártása és reklámkampánya sem lenne sokkal olcsóbb. Arról már nem is beszélve, hogy a Jóban-rosszban gyártásával a Tv2 kihasználhat egy törvényi kiskaput, ami miatt évente 220 millió forinttal kevesebbet kell költenie magyar filmek gyártására. Mindez elveszne, ha nem lenne a szappanopera.
A Tv2 hivatalos közleménye szerint tulajdonosainak elvárása az, hogy a csatorna felkészüljön egy bizonytalanabb gazdasági környezetre, céljuk pedig, hogy megtartsák a csatorna magas nyereségszintjét.
„Ennek megfelelően át kell tekintenünk az összes működési folyamatunkat és a produkciókat, hogy szükség esetén még hatékonyabban tudjunk működni. Feltételezzük, hogy a sorozat megszűnésével kapcsolatos híresztelések a Jóban-rosszban produkcióban a múlt héten beindított folyamat kapcsán keltek szárnyra, pedig csak arról van szó, hogy megvizsgáljuk, hogy milyen módon lehetne a meglévő eszközöket és erőforrásokat hatékonyabban alkalmazni, illetve szükség esetén a gyártási költségeket csökkenteni” – fejtette ki Grexa Liliána, a Tv2 vállalati és szakmai kommunikációs vezetője.
Az biztos, hogy a leépítés mellett a Tv2-nek el kellett halasztania új csatornája, a női nézőknek szánt FemTv indítását, de emellett várhatóan jövőre kevesebb új műsor is készül majd, olcsóbb lesz a Jóban-rosszban, és várhatóan nagy költségvetésű vetélkedők, tehetségkutatók és valóságshow-k sem nagyon indulnak majd.
Az RTL Klub is spórolhat
Egyelőre a konkurens RTL Klub anyacégénél nem jelentettek be hasonló leépítést és megszorításokat (az RTL Klubnál létszámstop van érvényben), de az RTL-csoport sem zárt jó évet már tavaly sem. 2007-ben az előző évhez képest 37 százalékkal csökkent az adózás utáni nyereség, bár a hírek szerint idén ennél azért jobban teljesítenek. Az RTL Klubnak ráadásul mázlija van, hiszen a cég nem pénzügyi, hanem szakmai befektetők kezében van, vagyis a tőzsde vagy más iparágak válsága kevésbé hatnak a csatornára
A világválság hatására azonban valószínűleg az RTL-csoport is spórolni fog majd, itthon pedig az RTL Klub az általunk megkérdezett iparági szakértők szerint várhatóan szintén csökkenti majd a műsorgyártásra fordított összegeket. Ugyan egyelőre nem várható, hogy a magyar tévés piacon jelentősen csökkennek majd a reklámköltések, de egy esetlegesen elhúzódó válság miatt nem árt óvatosnak lenni. Ráadásul egyes feltételezések szerint az RTL Klubot fő riválisa nehéz helyzete miatt, a piaci verseny sem kényszeríti újabb nagy beruházásokra, vagyis a Tv2 válságának hatására minden tévénéző kevesebb nagy költségvetésű műsorhoz juthat majd jövőre.
Persze a csatorna hivatalosan cáfolta, hogy jövőre rosszabb műsorok lennének, bár arra nem válaszoltak, hogy csökken-e vagy sem a műsorgyártásra fordított keret. "Nem kötünk kompromisszumot a nézők minőségi és változatos szórakoztatásában sem, így a műsorkínálat sem okozhat csalódást a nézőknek" - nyilatkozta kérdésünkre Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója.