További Külföld cikkek
- Ukrajna fájó csapást mért Oroszországra, megsemmisítette az 5 millió dolláros csodaeszközét
- Sima győzelem helyett akár nagy pofonba is beleszaladhat a legerősebb ír kormánypárt
- Georgia 2028-ig felfüggeszti a csatlakozási tárgyalások megkezdését az EU-val
- Németországban őrizetbe vettek egy fiatalkorú férfit, aki terrortámadásra készülhetett
- Vlagyimir Putyin fél megnyomni a piros gombot
Kikapcsolták a jelzőrendszert
Nem volt bekapcsolva az az automatikus riasztórendszer a svájciak irányítótermében, amelynek az a feladata, hogy figyelmeztessen az ütközésveszélyre. A riasztórendszert éppen javították, nyilatkozta a BBC-nek Roger Gaberelle, a Skyguide szóvivője, aki szerint egyébként a riasztót éjszakára általában ki szokták kapcsolni, mert akkor kisebb a légiforgalom, tehát a gépek összeütközésének esélye is csökken.
A német nyomozók azt is megállapították, hogy a svájci légiirányítás túl későn, csak 50 másodperccel az ütközés előtt figyelmeztette először a baskír légitársaság Tu-154-esének pilótáját. Kiderült az is, hogy az ütközés időpontjában csak egy légiirányító teljesített szolgálatot, mert társa éppen rövid pihenőt tartott.
Huszonöt másodperc
Az orosz pilóta - szemben azzal a korábbi állítással, hogy csak a harmadik figyelmeztetésre reagált - már a második, az ütközést 25 másodperccel megelőző figyelmeztetésre csökkentette a gép repülési magasságát. Addigra azonban beindult a teherszállító Boeing 757-es ütközéselhárító rendszere, ezért a két gép ahelyett, hogy elkerülte volna egymást, összeütközött. Nyikolaj Odegov, a baskír légitársaság igazgatója az új tények ismeretében határozottan tagadta pilótájuk felelősségét.
Összevissza beszéltek
A svájci Skyguide korábban azt állította, hogy háromszor is figyelmeztették a Tu-154-est, először két perccel az ütközés előtt. Felmerült az is, hogy nyelvi problémák okozhatták a légiirányítás és az orosz személyzet félreértését, ezt azonban Heinz Sommerbauer, az osztrák légiirányítás szóvivője cáfolta: "A pilóták angolnyelv-ismerete kiváló volt." Ezt utóbb a svájci légiirányítók is elismerték.
Tíz perccel korábban kellett volna szólni
A Skyguide szerint az ütközést 50 másodperccel megelőző figyelmeztetés nem "felelőtlen, hanem szoros" jelzés volt. Georg Fongern, a német kereskedelmi pilóták szövetségének képviselője azzal cáfolta a svájci légiirányítás védekezését, hogy normális esetben 5-10 perccel korábban kell figyelmeztetni az esetleges ütközés veszélyére az egymás felé tartó gépek pilótáit. Szerinte ki kell deríteni, hogy a két gépet miért nem irányították külön pályára, ami egyébként rutinszerű feladat.
Két kérdést kell tisztázni: miért nem reagált azonnal az orosz pilóta a figyelmeztetésre, illetve miért állította azonos süllyedő pályára a Boeinget az ütközéselhárító rendszer - kerülte ki a vádakat nyilatkozatában Patrick Herr, a Skyguide képviselője. Az orosz, amerikai és német légügyi nyomozók most a két gép megtalált fekete dobozának adataiból kísérlik meg rekonstruálni a baleset előtti történéseket.
|