A légiirányítás hibája okozta a katasztrófát?

2002.07.03. 10:41
A svájci légiirányítók kikapcsolták a közelgő ütközésre figyelmeztető rendszert, mert éjszaka kisebb a légiforgalom. Az orosz gép pilótáját is csak ötven másodperccel az ütközés előtt figyelmeztették először, így egyre inkább az irányítókat teszik felelőssé a 71 ember halálát okozó légikatasztrófáért. Az orosz pilóta a második - az ütközést 25 másodperccel megelőző - jelzésre reagált. Normális esetben öt-tíz perccel előre szokták figyelmeztetni az egymás felé tartó repülőket az ütközés veszélyére.
Egyre inkább a svájci légiirányítást, a Skyguide-ot teszik felelőssé a hétfő éjszakai németországi repülőszerencsétlenségért. Német, orosz és amerikai légügyi nyomozók szerdán kezdik meg az amerikai teherszállító és az orosz utasszállító 71 ember - köztük 52 gyermek - halálát okozó ütközésének vizsgálatát.

Kikapcsolták a jelzőrendszert

Nem volt bekapcsolva az az automatikus riasztórendszer a svájciak irányítótermében, amelynek az a feladata, hogy figyelmeztessen az ütközésveszélyre. A riasztórendszert éppen javították, nyilatkozta a BBC-nek Roger Gaberelle, a Skyguide szóvivője, aki szerint egyébként a riasztót éjszakára általában ki szokták kapcsolni, mert akkor kisebb a légiforgalom, tehát a gépek összeütközésének esélye is csökken.

A német nyomozók azt is megállapították, hogy a svájci légiirányítás túl későn, csak 50 másodperccel az ütközés előtt figyelmeztette először a baskír légitársaság Tu-154-esének pilótáját. Kiderült az is, hogy az ütközés időpontjában csak egy légiirányító teljesített szolgálatot, mert társa éppen rövid pihenőt tartott.

Huszonöt másodperc

Az orosz pilóta - szemben azzal a korábbi állítással, hogy csak a harmadik figyelmeztetésre reagált - már a második, az ütközést 25 másodperccel megelőző figyelmeztetésre csökkentette a gép repülési magasságát. Addigra azonban beindult a teherszállító Boeing 757-es ütközéselhárító rendszere, ezért a két gép ahelyett, hogy elkerülte volna egymást, összeütközött. Nyikolaj Odegov, a baskír légitársaság igazgatója az új tények ismeretében határozottan tagadta pilótájuk felelősségét.

Összevissza beszéltek

A svájci Skyguide korábban azt állította, hogy háromszor is figyelmeztették a Tu-154-est, először két perccel az ütközés előtt. Felmerült az is, hogy nyelvi problémák okozhatták a légiirányítás és az orosz személyzet félreértését, ezt azonban Heinz Sommerbauer, az osztrák légiirányítás szóvivője cáfolta: "A pilóták angolnyelv-ismerete kiváló volt." Ezt utóbb a svájci légiirányítók is elismerték.

Tíz perccel korábban kellett volna szólni

A Skyguide szerint az ütközést 50 másodperccel megelőző figyelmeztetés nem "felelőtlen, hanem szoros" jelzés volt. Georg Fongern, a német kereskedelmi pilóták szövetségének képviselője azzal cáfolta a svájci légiirányítás védekezését, hogy normális esetben 5-10 perccel korábban kell figyelmeztetni az esetleges ütközés veszélyére az egymás felé tartó gépek pilótáit. Szerinte ki kell deríteni, hogy a két gépet miért nem irányították külön pályára, ami egyébként rutinszerű feladat.

Két kérdést kell tisztázni: miért nem reagált azonnal az orosz pilóta a figyelmeztetésre, illetve miért állította azonos süllyedő pályára a Boeinget az ütközéselhárító rendszer - kerülte ki a vádakat nyilatkozatában Patrick Herr, a Skyguide képviselője. Az orosz, amerikai és német légügyi nyomozók most a két gép megtalált fekete dobozának adataiból kísérlik meg rekonstruálni a baleset előtti történéseket.

Folytatódik a kutatás a holttestek után
Szerdán délig 37 holttestet találtak meg a német mentőalakulatok a hétfőn éjszaka a Boden-tó fölött összeütközött két repülőgép utasai közül. A friedrichshafeni kórházban megkezdődött a holttestek azonosítása. Szerdán délelőtt megérkeztek Überlingenbe az orosz gép utasainak első hozzátartozói. (MTI)