Médiaribancok és Gyurcsány-díj a Bamako-rali céljában

2007.01.29. 16:43
Véget ért a második Budapest–Bamako-rali. A csapatok legtöbbje sikerrel teljesítette a 8200 kilométeres távot, da valakinek ez nem volt elég, és Afrikából a visszautat is autóval kívánja megtenni. Sikerrel szerepeltek az előzetesen lesajnált daciások és trabantosok is, a szervezők a záróünnepségen különdíjakat is kiosztottak.

"Tizenhetedikek lettünk, mint a rajtszámunk és megkaptuk a média ribanc díjat is" - mondta Nagy Miklós, a Daciaval Bamakóba csapat tagja, aki mérhetetlenül boldog volt, hogy vasárnap sikerült 23 éves autójukkal eljutni a mali célba. A Budapest-Bamako-rali utolsó szakaszain többször is kellett szervizelni az autójukat.

Célban a Dacia és a Trabant

A csapat egyébként az utolsó szakaszon egyedül vágott el a szavannán, de szerencsére komolyabb problémák nem merültek fel, így sikerült teljesíteniük a versenyt. A legnagyobb gondjuk a vége felé a hátsó lengéscsillapítóval akadt, de ezt is sikerült megoldaniuk.


Valahol tankolni is kellett (fotók: www.budapestbamako.org)

Az utolsó szakaszokon három-öt autó amolyan karavánszerűen jött együtt, mesélte Nagy, és számukra külön öröm, hogy a trabantosok is "saját lábukon" értek célba. Ez azért is jelent számukra sokat, mert több olyan autó is volt, mely műszaki okok miatt kénytelen volt feladni a versenyt.

Vissza is a Daciával

A daciásoknak azonban nincs még elege Afrikából, eredeti terveiknek megfelelően a visszautat is az autóval kívánják megtenni. Természetesen erre csak akkor kertül sor, ha kipihenték a célba érkezés utáni ünneplés és az azt követő hivatalos fogadás fáradalmait. Terveik szerint a visszautat szeretnék 10 nap alatt megtenni. Egyébként autójukra már kaptak egy kétezereurós (félmillió forint) ajánlatot, de úgy döntöttek 3000 euró, vagyis 750 ezer fotint alatt nem válnak meg tőle.

Nincs magyarországi csapat a dobogón

A verseny hivatalos honlapja szerint nincs magyar színekben indult csapat a versenykategória első három helyezettje között. Ugyanakkor a különdíjazottak között csak magyar versenyzőket találni.
1. Juraj Ulrich és Daniela Ulrichova (Szlovákia) 2. Baráti Tamás és Harman Tibor (Szlovákia) 3. Tomas Brazda és Peter Komrska (Csehország) 4. Jan Srajer, Karel Nepra és Pavel Ptacek (Csehország) 5. Galavács Ottó és Krakoczki Adolf (Magyarország)

A Trabant vagy elkel vagy szétszedik

Ugyancsak gondban vannak a trabantosok is, akik roppant büszkék, hogy megtették a 8200 kilométert komolyabb hiba nélkül, hiszen mindössze egy AC-pumpacserét kellett végrehajtaniuk a verseny során, mondta a csapat sajtósa. Ugyanakkor nem tagadják, az utolsó száz kilométeren kellett a Daciasok segítsége, akik bevontatták őket a célba. Ők a terveik szerint szintén az autóval jöttek volna haza, de a verseny végére olyan állapotba került, hogy ezt nem kockáztatják meg: vagy eladják a csodagépet vagy szétszedik és a fontosabb alkatrészeket hazahozatják valamelyik autóval.

Azok a versenyzők, akiknek már elege lett Afrikából és a kényelmesebb megoldás hívei, szerda délelőtt 11.55-kor a párizsi Air France-járattal érkeznek Ferihegyre.

Baleset és kocsi adás-vétel

Az utolsó napokat egyébként beárnyékolta a pénteken történt baleset, amikor a mauritán-mali határtól 30 kilométerre az egyik rendezői autót egy kanyarban egy homokbucka megdobta, a Toyota Landcruiser felborult és a tetején állt meg. A két utas közül Lőrincz Attila fej- és mellkassérüleseket szenvedett, Szabó Eszter pedig orr- és hátsérülés gyanújával hagyta el a járművet. Szerencse a szerencsétlenségben, mindketten saját lábukon szálltak be a mentőbe.


A pénteki baleset után így nézett ki a pórul járt autó

Szombaton aztán Kayesban ismét az igazi Afrika köszöntötte a résztvevőket, az egyik autó például csak literenként öt euróért (1250 forint) tudott az egyik faluban illegálisan üzemanyagot vásárolni. A célba érkezés után aztán az indulók többsége szeretett volna túladni autóján, aminek a helyiek külön örültek, hiszen szállítási költség nélkül tudnak üzemképes járműveket vásárolni.

Különdíjak minden kategóriában

A verseny hivatalos honlapja szerint nincs magyar színekben indult csapat a versenykategória első három helyezettje között. Ugyanakkor a különdíjazottak között csak magyar versenyzőket találni.

A túra kategóriában a verseny szellemének megfelelően különdíjakat osztottak ki. Az év médiaribanca díjat a Dáciaval Bamakóba csapat nyerte, a futam előtti kimagasló-PR tevékenységéért. A Népek barátsága díj a Lucullus Baráti Társaságé lett, akik egy mali faluban töltöttek egy éjszakát és az egész falunak főztek békési tarhonyát bográcsban.

A Legtökösebb csapat a Cigánygyerek az égből, aki GPS, vízumok, térképek, oltások és CB rádió nélkül indult el egyedül az útra. A Gyurcsány Ferenc "Ezt elkúrtuk" emlékdíjat a Tiba Motorsport nyerte, akik nemcsak, hogy nem tudták megdönteni az autós vontatás világrekordját, de öt autót használtak el a táv teljesítésére.

A kiemelkedő Low budget-csapat díját a Táltos Team kapta, akik otthonról hozott Toyota Tercelüket négyszeres áron adták el Bamakóban. A sivatag hőse fair play díjat: ezt Hegyi Viktor és Szabó Tamás nyerte, akik versenyzőként indultak, de olyan gyakran álltak meg segíteni másokon és vontatni őket, hogy csak a mezőny végén fejezték be a versenyt.

Idén a Teréz anya díjat az Asztroweb csapata kapta. A csapat tagjai a díjat azzal érdemelték ki, hogy hihetetlen mennyiségû ajándékot gyûjtöttek össze, és osztottak szét az arra rászorulóknak.