Két pótvesennyel pótolnák idén a Dakart
További Sport cikkek
- Luke Littler történelmet írt a darts vb-n
- Az olimpiai bronzérmes Muhari Eszter magabiztos címvédése a női párbajtőrözők között
- Még mindig kórházban ápolják a mérkőzése előtt rosszul lett dartsost
- Ed Sheeran volt a nap szenzációja, a háromszoros dartsvilágbajnok kiütéssel rajtolt
- Meghalt Jakab Vilmos olimpikon ökölvívó
"Borzasztóan sajnálom és csalódott vagyok, hogy elmaradt a verseny, de a viadal szervezői a francia kormány közleménye alapján nem vállalhatták magukra felelősséget a biztonsági kockázat miatt. Nyilvánvaló, hogy ekkora kockázatot nem vállalhattak és nem hozhattak volna más döntést, minthogy a versenyt nem rendezik meg, még úgy is, hogy ezzel több millió eurós veszteség éri magát az A.S.O.-t is" - mondta Szalay Balázs budapesti sajtótájékoztatóján.
Már jövőre Budapesten lehet a rajt
"Az idei verseny elmaradása azonban nem befolyásolja azt az elképzelést, hogy a jövőben esetleg Budapestről induljon a világ legnépszerűbb rali-versenye" - mondta Szalay, aki tizedszer indult volna a sivatagi száguldáson.
A magyar kormány tavaly márciusban garanciát vállalt a 2010-es budapesti rajt megrendezésre, a 2,2 millió eurós (550 millió forint) licencdíjra. Az ASO menedzsmentje akkor tekintette meg a tervezett helyszíneket. A tervek szerint a világ legnehezebb terepraliversenyén 2010-ben Budapesten lenne az autók bemutatása, a prológra pedig Veszprém megyében kerülne sor.
Nagy esély Magyarországnak
Szalay, aki egyben a rendező Amaury Sport Organisation (ASO) kelet-európai képviselője, szombaton jelezte, elképzelhető, hogy már jövőre magyar helyszínről rajtol a viadal, amennyiben a portugálok lemondanának a rendezésről. Arról is beszélt, hogy az idén elmaradt Dakar-ralit pótolandó, az ASO két viadalt szeretne ebben az évben megszervezni, az egyik magyarországi központtal Kelet-Európában bonyolódna le, míg a másikat a sivatagban szerveznék.
A kelet-európai verseny Magyarországnak jól jöhet, hiszen több mint 550 versenyző részvételét jelentené. A nevezési díjak visszafizetéséről nincs döntés, opciókat fognak felajánlani a versenyzőknek, ilyen ez a két verseny is, ahol számukra nagy valószíbűséggel ingyenes lesz a nevezés.
Jövőre más útvonalon
A magyar pilóta elmondta, hogy a veszélyes mauritániai szakaszok helyett a jövőben számolnak más afrikai útvonallal is, szóba kerülhet Egyiptom, Líbia és Tunézia is.
"Nagyon készültünk erre a versenyre, szinte ünnepek sem voltak a számunkra. Most jó eredményre számítottunk, hiszen remek volt a technikánk és egy gyári támogatású Opel Antarával készültünk a viadalra" - tette hozzá.
A Bamako-rali csak egy túra
Szalay ugyanakkor jelezte, azok a magyar egységek, akik a Dakaron indultak volna, nem vesznek részt az egy héttel később rajtoló Budapest-Bamako-ralin, mert véleményük szerint az csak egy túra -, és szeretnék, hogy ha nem kevernék össze a Dakart a Bamako túrával, hiszen a két esemény minden szempontból összehasonlíthatatlan. A Bamako magyar szervezői már tegnaop, a Dakar elmaradásának hivatalos bejelentése után azonnal jelezték, szívesen látják a magyar egységeket.
A szervezők pénteken törölték a Dakar-ralit. A viadal 1979 óta íródó történetében példátlan döntés azért született meg, mert nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét a nyolc mauritániai szakaszon. Az autósok között három duó képviselte volna a piros-fehér-zöld színeket, a motorosoknál ketten akarták átszelni a sivatagot, a kamionosok mezőnyében pedig négy magyar trió szeretett volna eljutni Dakarba.
A francia sajtó szerint kérdéses a Dakar jövője
A francia sajtó általános vélekedése szerint komoly veszélybe került a Dakar-rali jövője azután, hogy a szervezők a 2008-as viadalt terrorveszély miatt pénteken törölték. "A 30. Dakar törlése könnyen a tereprali versenyek végét jelentheti az afrikai földrészen" - véli a baloldali Libération. Az újság elemzése szerint "a szervezők ígéretei ellenére nehéz hinni abban, hogy jövőre lesz 31. Dakar". A jobboldali Figaro "A terrorizmus áldozatává vált a Dakar" címmel közölt írást.
"Úgy tűnik, veszélybe került a verseny jövője annak nyomán, hogy a régiót destabilizálták a terrorfenyegetések" - írja a France Soir. A kilátásokat illetően némileg óvatosabb a L,Equipe című sportnapilap, amely szerint "a jövő ad választ arra, hogy a Dakar-rali afrikai földön történő megrendezése a lehetséges kategóriájába tartozik-e még".