Rakonczay Viktória nem akar kétségbeesni
További Sport cikkek
- Magyar világrekordkísérlet az Atlanti-óceánon
- Ígéretes a magyar csapat, nagy reményekkel utaznak játékosaink a világbajnokságra
- Újra megdőlt a 24 órás világcsúcs a Vendée Globe-on, Weöres a 39. helyen
- Kocsis Csillag újabb aranyat nyert az ifik között a SUP-világbajnokságon
- Rövid időn belül harmadik aranyérmét nyerte a magyar férfi párbajtőrcsapat
Rakonczay Gábor december 21-én indult el a portugáliai Lagosból, hogy kenuval átevezze az Atlanti-óceánt. Február 7-e óta nincs hír róla. "Nem akarok kétségbeesni, nincs rá okom. Gábor nagyon tud magára vigyázni" - kezdte a magyar kenus felesége a Digi Sport reggeli műsorában.
Rakonczay Viktória úgy számolja, nem volt olyan vihar, ami veszélybe sodorhatta volna a hajót, illetve Gábort: „a kabinban túl nagy volt a páratartalom. Gábor is mondta, amikor utoljára beszéltünk, hogy minden csuromvizes belül. Ilyen környezetben nem csoda, ha az elektronika meghibásodik. Az erős szélben - 40 km/h - nem tud nyitott kabinnal evezni, így nem tud kiszáradni semmi sem a hajón. Ha a felszerelések sokáig vannak vízben, vízpárában, akkor kevés az esély arra, hogy később működjenek."
Magyar hajó indul azon az útvonalon
Egy magyar vitorlás hajó a tervek szerint szombaton indul az óceán átkelésre, méghozzá azon az útvonalon, amin Rakonczay Gábor is halad. Nem sok az esély rá, de azért valamennyi van, hogy a hajó észreveheti a magyar kenut és találkozzon vele. A vitorlásnak mindössze pár napra lesz szüksége, hogy abba a térségbe érjen, ahol a kenus feltehetően tart. Ha ez így lenne, jövő hét közepére lehetne hír róla.
Az időjárás előrejelzésből, a szélirányból számolja ki, merre járhat most a férje, valamint figyeli a térségben evező két angol hajóst is. Egyikőjük Gábor előtt indult, a másik utána. Mint mondta: „kettőjük között lehet, és szerintem tartja is a tempót. Annak ellenére, hogy Gábor kenuval megy, vagyis egy lapáttal hajtja a hajót. Gábor hajója sokkal keskenyebb, kisebb a súlya. A Tűzhangya, amivel ketten eveztük át az óceánt, 600 kg volt, a Vitéz 200 kg-mal könnyebb. Ez lényegesen megkönnyíti az evezést.” Ha jók Viktória számításai és nem történt férjével semmi baj, úgy Rakonczay Gábor „a Kanári-szigetektől délnyugati irányban lehet 1700 kilométerre, és nagyjából április közepére várható, hogy kiköt Gaudalupe szigetén.”
Rakonczay Gábor két hete kétszer is felborult, Viktória szerint ez lelkileg nehezen kezelhető helyzet, főleg úgy, hogy férje kiesett a hajóból. Egy kötél állandóan rögzíti, így visszamászott a kabinba, ahol biztonságban van. Ha nagy a nyomás, Gábor akkor tud a legjobban teljesíteni. Eddig is nem várt teljesítményt produkált, de most talán még jobban halad.
Viktória optimizmusát az is alátámasztja, hogy a hajó tervezője, Fa Nándor szerint a hajó gyakorlatilag nem süllyedhet el, annyi felhajtóereje mindig lesz, hogy a felszínen maradjon, akkor is, ha megtelne vízzel. „Nándi is biztat, ő is adatokból, számolásból jutott optimista következtetésre.”
A kenusnak nincs nyomkövetője, mert - ahogyan Viktória fogalmazott - „nem sikerült megegyezni a francia céggel, sem az amerikaiakkal. Úgy gondoltuk, inkább legyen a telefon. Ez megbízható, és színesebb vele a kommunikáció a pozíció meghatározásán túl. Azt át fogom gondolni, hogy elengedjem-e úgy legközelebb, hogy ne tudjak róla semmit."
Rakonczay és felesége 2007-ben Tűzhangya nevű hajójukon párosban már átevezték az óceánt.