Rakonczay hajójával próbálkozott az Atlanti-óceánon, hamar fel kellett adnia
További Sport cikkek
- Meghalt Ács Barbara
- Meghalt a Győri ETO egykori elnöke, Szániel János
- Az élő Peter Griffin után Van Gerwen és Littler is bejutott a legjobb nyolcba a vb-n
- Pocsék dupláival a kiesés szélére sodródott, a döntő szett mentette meg az angol kedvencet
- Visszakozott obszcén balhéja után a világbajnok, mégis ott lesz New Yorkban
„Sok valótlanságot állítottak az én utamról. Az igazság az, hogy azért kellett feladnom, mert elromlott a GPS-em. Elment a kép, össze-vissza mutatta az irányt. Akkoriban nem voltak még olyan profi szerkezetek, mint most. Azt nem tudom, pontosan hány kilométer után kellett feladnom, annyi biztos, hogy a kontinens fényeit már nem láttam. Lehet, hogy létezik a Rakonczayék által említett lélektani határ, de én nem ezért kényszerültem feladni. Ráadásul visszafelé megégettem a kezem, amikor teát akartam főzni. Ebben egy hullám volt a ludas. Utána még több napig ezzel kellett foglalkoznom Dakarban" - kezdte az Indexnek Török István, aki 1996-ban vágott neki az Atlanti-expedíciónak.
Paksról evezett Írországba
Török István éveken át tartó nemzetközi szintű versenykenuzás után fordult a hosszú távú teljesítménykenuzás felé. 1989 nyarán 101 nap alatt 3500 kilométert kenuzva, féltérden átevezett Európán, át a La Manche csatornán, Anglia csatornarendszerén föl észak-nyugatnak, az Ír tengeren, Írországon át Limerick-be. Paksról indult, felfelé ment a Dunán.
Azt is elmondta, ő annak idején azért indult Afrikából, mert a Kanári-szigetekről menni agyrém. „A szigetek között kürtőszerűen befordul a 100-120 km/órás passzátszél, és fúj körülbelül 150 km-es szakaszon keresztül" - mondta egy korábbi interjúban a Paksi Hírnöknek. „Ha a nagy hajók akarják, észreveszik Gábort. Nagy sebességgel mennek, ami miatt tolóhullám képződik a hajó orra előtt. Ha a magyar kenus esetleg az útjukba kerül, ez a hullám eldobja őt az útból. Ilyenkor a hajó oldalához kerülhet, viszont itt az is megtörténhet, hogy a propeller beszívja őt. Így lehet belőle tragédia."
A hajó még álmában is ment utána
Mint azt korábban Rakonczayéktól megtudtuk, a hét és fél méteres kenut Fa Nándor építette és tervezte, Török István hónapokig tesztelte, mielőtt belevágott az Atlanti-kalandba. 2011. nyarán került a Rakonczay-házaspárhoz, akik ezután át is alakították kicsit a nagy útra. "Azt hittem, végleg enyém a hajó, de aztán kiderült, hogy nem. Persze nem volt ezzel semmi baj, de annyira a szívemhez nőtt, hogy még álmomban is feltűnt. Jött utánam" - emlékezett vissza Török.
Török szerint Rakonczay Gábor végül úgy is partot érhet, hogy addig semmi hír nem lesz róla. Ezt mondta korábban a hajós felesége is, hiszen a kapcsolatot nem sikerül vele felvenni, de ettől még haladhat az előre eltervezett úton.
Hogy mekkora felelőtlenség volt a magyar kenustól EPIRB-bója nélkül elindulni, azt Török nem tudja. Ő sem vitt tizenhat évvel ezelőtt magával, mert iszonyatosan drága. A legnagyobb mulasztást abban látja, hogy nincs a Vitézen különálló energiaforrás, azaz olyan rádió, amivel a közelben levő hajóknak jelet lehetne adni.
Török szerint sem sok az esély arra, hogy a múlt hétfőn induló Szeremley Huba hajója megtalálja Rakonczay Gábort (az Index napok óta próbál kapcsolatot létesíteni Szeremleyékkel, de mivel csak akkor lehet velük beszélni, ha bekapcsolják a telefont, ez eddig még nem jött össze).
Rakonczay Gáborról lassan egy hónapja nem tudni semmit. Decemberben indult az Atlanti-óceán átkenuzására, de egy vihar miatt teljesen megszakadt vele a kapcsolat.