Sokkal jobb megelőzni a címvédőt, mint pontot szerezni

2015.03.14. 12:42
Az időmérőn kiszakadt bal első kerék miatt tesztnek indult a túraautó-vb első futama Michelisz Norbert és a Zengő Motorsport számára, de aztán óriási meglepetés lett a vége. Interjúnk a magyar autósport jelenleg legsikeresebb versenyzőjével.

A múlt szombaton egy technikai probléma miatt még nagyon csalódott és feldúlt volt, de Michelisz Norbert azt mondta, hogy a szezon eleje a legjobb időpont ahhoz, hogy a hibák előjöjjenek, bár az ember ennek soha nem örül.

Persze, ha a Hungaroringen történne vele hasonló (idén is), az nagyon rosszul érintené.

Az első meglepetés a rajtnál érkezett, hiszen azután, hogy a mezőny hátuljára került (az első futamon az utolsó, a másodikon az utolsó előtti helyről indult), és úgy állították be az autót, hogy inkább a futamok második felében bírja a tempót, az autó valósággal kilőtt a rajtnál. Főleg a második futam és annak a rajtja sikerült jól, és már az első kanyarokban a hatodik helyre feljött a tizenhetedikről, de ennél is fontosabb volt számára, hogy a címvédő José María Lópezt is meg tudta előzni.

Nagy elégtétel volt ez nekem, mert nem is ő hibázott, hanem én jöttem ki sokkal jobban abból a helyzetből. Tavaly nem is nagyon volt ilyen, hogy őt megelőzték volna, úgyhogy ez úgy is kellemes érzés lett volna, ha nem is szerzek pontot a második futamon.

Ezt azzal magyarázza, hogy a címvédő argentin láthatóan sokkal jobb a mezőny többi versenyzőjénél, hozzá talán csak Yvan Muller mérhető, de egyelőre López előrébb van Michelisznél ebben a rangsorban.

Nagyon nem tetszett neki a büntetés

Az előzés és a jó eredmény persze a Honda téli fejlesztéseinek is köszönhető. A Zengő Motorsport Civicje már az idénynyitón pontosan olyan volt, mint az a gyári Honda, amit Spanyolországban vezethetett, ráadásul az újításokkal közelebb is tudtak kerülni a Citroënekhez, bár még mindig jelentős a különbség a két autó között.

A versenyen a francia autók közül nemcsak Lópezzel, de Ma Csing-huával is csatázott, utóbbiért meg is büntették, ami a második futamon a hatodik helyébe került.

Michelisz és Ma csatája Termasban

Ezt az esetet belülről teljesen szabályosnak érezte, és emellett a videó kielemzése után is kitart, olyannyira, hogy azt ígérte, honlapján részletesen ki is elemzi majd az esetet, de azért előzetesen nekünk is levezette, hogy mi történt:

„Az autóban ülve teljesen biztos voltam, hogy ez rendben volt. Utána, amikor először megnéztem, már voltak apró kétségeim, de másodikra-harmadikra tudatosult bennem, hogy abból a szögből lehetetlen megállapítani, ki mozdult a másik irányába. De nem is ez a legfontosabb kérdés, hanem az, hogy bár előrébb volt Ma Citroënjének az orra, nem annyival, hogy tisztán övé lett volna az ív.

Én voltam belül, félig mellette voltam, ráadásul a szabály is úgy szól, hogy amikor az én első kerekem az ő hátsó kerekének a vonalában van, akkor úgy kell kezelni, mintha már mellette lennék. Belülről pedig láttam, hogy bár próbáltam lopni jobbra, hogy könnyebben forduljak, de ő ugyanezt csinálta az előző kanyarban velem.”

Ilyen döntések mindig is lesznek, ezeket versenyzőként el kell fogadnia, még ha nem is ért velük egyet, mert tudja, hogy kívülről nem lehet mindent helyesen megítélni.

Akkor is menne, ha zsibbadna

Micheliszt megkérdeztük az idén már márkatársnak számító Dusan Borkovics versenyzéséről is, a 207 centi szerb óriás ugyanis bevallottan nem fér el rendesen a Civicben, így a versenyek alatt mindene fáj, sőt, zsibbadni is szokott. Most hévégén például volt, hogy csak sarokkal tudott fékezni, mégis pályára engedték. Ez a Zengő pilótája szerint is veszélyes, nemcsak a zsibbadás, hanem a furcsa üléspozíció miatt is, ami egy nagyobb ütközésnél komolyabb sérülést okozhat, de azt mondja, hogy hasonló helyzetben ő maga is versenyezne.

A versenyek után nemcsak magát elemzi videón, hanem az ellenfeleket is, de csak akkor, ha jól ment minden a futamon.

„Azokat a helyzeteket szoktam külön figyelni, amikor tudom, hogy egy rajt, vagy helyezkedés nem úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Próbálom megítélni, hogy mennyi helyem lett volna, de belülről egészen mást látunk, mint a videón, úgyhogy nem egyértelmű.”

Az időmérőn kiszakadt kerék miatt még nem derült ki, hogy pontosan mekkora tempót bír a Honda egy körön, de a gyári hondás Tiago Monteiro ötödik helye már mutatta, hogy a gyári Citroënek mögött a Honda jön a sorban. Éppen ezért a tavalyi vb-t negyedik helyen záró Michelisz ha az április közepi Marokkói Nagydíjon még nem is, a május eleji magyar futamon már mindenképpen azt várja magától, hogy ott legyen a legjobb öt között az időmérőn a félgyárinak mondható autóval.

Addig viszont még jön pár teszt a gyári és a saját csapattal is, sokkal több, mint tavaly. Március végén a gyári Hondát vezetheti majd Portugáliában, a zengős tesztek pedig még szervezés alatt. Az viszont biztos, hogy április 28-án mindenkinek lehetősége lesz kipróbálni a kihívást jelentő Nordschleifét (a német pálya annyira különleges, hogy külön tesztelnek rá), ez viszont komoly kihívást jelent majd logisztikailag, hiszen három nappal később már a Nagy Futamon lesz szükség az autóra, majd rögtön utána a Hungaroringre jön a WTCC.

Nem várnak tőle lehetetlent

Tavaly év végén felmerült, hogy Michelisz esetleg gyári pilótaként folytathatja Hondánál, de végül a Zengőnél maradt, igaz, sokkal nagyobb gyári hátszelet kap a csapat, mint korábban. Ebben az egyezkedésben a főszponzor Mol-csoport nem vett részt, de mégis van némi szerepük abban, hogy a mostani, mindenki számára ideális helyzet állt elő.

Arról ugyanis már korábban biztosították a csapatfőnök Zengő Zoltánt, hogy ha idénre is marad náluk Michelisz, akkor komolyabb lehet a támogatást. Ezt Kelenvölgyi Ágnes, a Mol-csoport szponzorációs vezetője mondta el, akitől azt is megtudtuk, hogy ez azért nem feltétel nélküli. Ahogy minden más sportágban, úgy a túraautó-vb esetében is a szponzorációnak csak egy része fix, a többi teljesítményarányos. Az elvárható eredményeket a versenyzővel közösen határozzék meg, figyelembe véve az előző év(ek) teljesítményét és az adott szezon aktualitásait.  Ezek az elvárások kellőképpen ambiciózusak, de nem irreálisak.