Elmaradt a tűzijáték: Verstappené a pole a szezonzárón

2022-11-19T152638Z 265348932 UP1EIBJ16WCDG RTRMADP 3 MOTOR-F1-AB
2022.11.19. 16:21
A Red Bullok indulhatnak az első sorból a 2022-es F1-szezon utolsó futamán Abu-Dzabiban, miután a világbajnok Max Verstappen nyerte a szombati időmérőt csapattársa, Sergio Pérez előtt. A harmadik és a negyedik helyet a két Ferrari szerezte meg, mögülük a Mercedesek indulhatnak.

Utolsó versenyhétvégéjéhez érkezett a 2022-es F1-es szezon. A helyszín a lenyűgöző abu-dzabi versenypálya, a Yas Marina Circuit, ami 2009 óta töretlenül a versenynaptár szerves részét képezi.

Abu-Dzabi minden évben trükkös körülmények elé állítja a mezőnyt. Mivel a verseny nappal kezdődik, és lámpafényben fejeződik be, a csapatoknak és a pilótáknak meg kell birkózniuk a változó körülményekkel. Ahogy lemegy a nap, drasztikusan elkezd csökkenni a pálya és a levegő hőmérséklete is. Máshol is előfordulhat az időjárásból adódóan ilyen különbség, itt viszont legalább erre tervezetten lehet készülni. A pálya hőmérséklete befolyásolja a gumik tapadását, erre a szárnyak állításával, a motorprogram változtatásával, a gumikeverék tudatos kiválasztásával vagy a pilóták vezetési stílusával lehet reagálni, hogy a gumit a megfelelő hőmérsékleti tartományban tudják tartani.

Ahogy sok másik pályán, a szektorok egészen más jellegűek, ez is hatalmas kihívás elé állítja a versenyzőket és a mérnököket. Az első két szektorban gyors szakaszok, hosszú egyenesek és lassú kanyarok találhatók, a harmadik szektorban pedig több közepes sebességű kanyar is található. Az aerodinamikai beállítások így közel sem olyan egyértelműek, mint mondjuk a Hungaroringen, Monacóban vagy a másik végletet nézve Monzában.

Az első kanyar is érdekes abból a szempontból, hogy a pilóták csak alig érnek a fékhez, hogy minél nagyobb sebességgel tudjanak átmenni rajta, és a következő szektorba minél nagyobb sebességet tudjanak átvinni. A kanyar valójában egy törés, de sokat kell ahhoz kockáztatni, hogy jó köridőt lehessen elérni.

A lényeges dolgok már eldőltek, az idei év konstruktőri bajnoka a Red Bull lett, egyéniben pedig Max Verstappen megvédte a címét, így 2022-ben kétszeres világbajnokká avanzsált. Azonban a legutóbbi futamok legnagyobb esélyesévé a Mercedes lépett elő, az év végi fejlesztési csomagok annyira beváltak, hogy Brazíliában kettős győzelmet ünnepelhetett a német gárda, George Russell első F1-es futamgyőzelmét szerezte meg az interlagosi sprinten és a főfutamon is.

A Mercedes ezt a formáját Abu-Dzabi pénteki napjára is átmentette. Az első szabadedzést Hamilton nyerte, a második és a harmadik gyakorláson viszont megjött a Red Bull válasza. A második edzést Verstappen húzta be, a harmadikat csapattársa, Sergio Pérez. A különbégek azonban elenyészőek voltak a két élmenő csapat között. Az utolsó gyakorláson Lewis Hamilton lemaradása csupán nyolc század volt a második helyen végző Verstappenhez képest, így a vasárnapi szezonzárón hatalmas csata várható a győzelemért.

A hét legnagyobb bejelentése, hogy a Haas nem hosszabbított Mick Schumacherrel, így a 23 éves pilóta, úgy tűnik, jövő évre ülés nélkül marad. Schumacher csalódottan vette tudomásul a döntést, de máris jelezte, vissza akar térni, Toto Wolff pedig szívesen felkarolná a német legenda fiát.

Q1

Az idei utolsó időmérő edzés teljes villanyfényben kezdődött. A levegő és az aszfalt hőmérséklete jelentősen visszaesett a harmadik szabadedzéshez képest. 28 fokban 34 fokos aszfalt várta a mezőnyt a Q1 kezdetén. Szinte a teljes mezőny rögtön a pályára hajtott, és megkezdte az ismerkedést az esti abu-dzabi körülményekkel.

Az első mérvadó kört Charles Leclerc futotta, 1:25.211-gyel az élre ugrott a monacói. Pár másodperccel később jött Sergio Pérez, aki négy tizedet vert a ferraris pilótára, és átvette a vezetést. Majd jött Verstappen, és 1:24.754-es köridővel az élre állt.

Meglepetésre a Mercedesek nem brillíroztak a hűvösebb körülmények között, Russell csak az ötödik, Hamilton pedig a hetedik helyen állt a Q1 vége előtt pár perccel.

Vettel szépen odapakolta az utolsó körét, a visszavonulása miatt az utolsó versenyhétvégéjén részt vevő négyszeres világbajnok az ötödik helyre jött fel, amivel végül bejutott a Q2-be. Alonso az utolsó pillanatban megmenekült a kieséstől. A Q1-et végül Verstappen nyerte.

A kiesők névsora: Kevin Magnussen, Pierre Gasly, Valtteri Bottas, Alexander Albon, Nicholas Latifi.

Q2

A két Mercedes hajtott először a pályára a Q2-ben. Az első pár kanyar után Hamilton rögtön fékproblémákra panaszkodott versenymérnökének, Peter Bonningtonnak. A Mercedesek meglepően gyenge köröket teljesítettek, amikkel egyáltalán nem volt garantált a Q3-as bejutás.

A Red Bull ismét az élre állt, Pérez 1:24.419-cel vette át a vezetést. Sőt a Ferrari is versenyképesnek bizonyult egy körön, Sainz és Leclerc is versenyben volt a harmadik helyért. Közben Hamilton a kilencedik pozícióban küzdött a Q3-as bejutásért, a kármentés pedig olyannyira jól sikerült, hogy a hétszeres világbajnok a második helyre jött fel.

Az utolsó próbálkozások között Vettel megint odapirított az Aston Martinnal, az ötödik helyre jött fel, és Leclerc is bebiztosította magát egy második hellyel. Norris is javított, így Alonsótól kellett búcsúznunk.

A további kiesők Cunoda Juki, Mick Schumacher, Lance Stroll és Csou Kuan-jü lettek.

Q3

Az utolsó etapon úgy tűnt, hogy a Ferrari is harcba száll a pole pozícióért, ennek ellenére nem sokan mertünk volna a két Red Bull ellen fogadni. Az első mért körök után Red Bull-Ferrari szendvics alakult ki az élen. Verstappen volt a leggyorsabb, utána Sainz, Pérez és Leclerc következett. A Mercedes továbbra is gyengélkedett az eddigi acélos teljesítményéhez képest. Sebastian Vettel ezzel szemben remekelt az Aston Martinnal, a hetedik pozícióba jött fel.

Az utolsó percekben vártuk az Abu-Dzabiban szokásos tűzijátékot, de a versenypályán ez elmaradt. A Ferrarik nem tudtak számottevően javítani, a két Red Bull volt meccsben a pole-ért, végül Pérez két tizeddel elmaradt holland csapattársa mögött, és a Mercedesek sem tudtak hozzászólni Max Verstappen pole pozíciót érő köréhez. A harmadik helyen végül Charles Leclerc zárt.

Időmérő utáni interjúk

Max Verstappen:

Hullámzó volt az időmérőnk, a Q2-ben nem volt megfelelő a tapadás, és elektronikai problémáink is voltak, de a Q3-ban szerencsére minden rendeződött. A cél, hogy holnap kontrolláljuk a versenyt, és Pérez megszerezze a második helyet a világbajnokságban. Most minden a mi kezünkben van.

Sergio Pérez:

Tökéletes ez a pozíció számomra. Sajnos a Q3-ban nem sikerült a legjobban az első nekifutásom, de örülök, hogy megvan az első sor nekünk. Várom a holnapi futamot, a célom, hogy a vb-összetettben a második helyen végezzek. Holnap szerintem a Ferrari és a Mercedes is erős lesz.

Charles Leclerc:

Blokkoltak a kerekeim a 6-os és a 7-es kanyarban, de ennél jobb pozíció semmiképp sem jöhetett volna össze, a Red Bull nagyon erős volt ma. Carlosszal együtt fogunk dolgozni holnap, megpróbáljuk maximalizálni a csapat eredményét a világbajnokságban. A cél a második hely megszerzése.

Az Abu-Dzabi Nagydíj hétvégi programja vasárnap a magyar idő szerint 14.00-kor rajtoló futammal zárul.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó:  Aleksandra Szmigiel / Reuters)