3 hét szenvedés, ahol 2+2 sosem 4

2014.05.09. 17:03

A legnagyobb nevek hiányoznak a pénteken rajtoló Giro d’ Italiáról, de így is izgalmas három hétnek nézünk elébe. A tavalyi Tour de France meglepetésembere, Nairo Quintana, a szinte mindig szerencsétlenkedő Cadel Evans vagy az első Grand Tour-győzelméért kétségbeesetten hajtó Joaquin Rodriguez a legesélyesebb a végső győzelemre. A Vuelta a Espana után újra veterán bringás nyerheti a háromhetes versenyt.

A Giro d' Italiáról az Indexen is minden nap olvashat majd beszámolót, néhány etapról helyszíni tudósításunk is lesz.

Bár sok kerékpáros is úgy véli, hogy a Giro jóval érdekesebb és nehezebb, mint a Tour de France, az olasz körversenynek mégsincs akkora vonzereje. Leginkább azért, mert szinte lehetetlen duplázni, Girót és Tourt is nyerni egy éven belül. Egyszerűen nincs elég idő a két verseny között, hogy a kerékpárosok regenerálódjanak és újra csúcsformába kerüljenek. A Tour legendája és díjazása pedig éppen elég, hogy inkább azt válasszák a menők.

Az idei Giro d' Italián nem lesz ott a címvédő Vincenzo Nibali, sem a legutóbbi két Tour-győztes, Christopher Froome és Bradley Wiggins és a mostanában újra bombaformában tekerő Alberto Contador sem. Mindannyian a Tourra időzítik a formájukat. A Vuelta címvédője, a 42 éves Christopher Horner autóbalesete miatt kényszerült kihagyni a Girót.

Másodvonalasnak azért nem neveznénk az indulókat, rutinos háromhetes menők és az utóbbi években egyre jobb formát mutató fiatalok hajtanak majd az összetett győztesnek járó rózsaszín trikóért és a szakaszgyőzelmekért. A spanyol Joaquin Rodriguez sokszor veszített már nyerő helyzetből, két éve 16 másodperccel kapott csak ki a Girón, tavaly világbajnoki ezüstérme miatt sírt, és Vuelta a Espanát is bukott már el élről. Hiába az egyik klasszisa a mezőnynek, az igazi nagy győzelem még nem jött össze neki. Túl sok lehetősége nincs már, 34 évesen lassan veteránnak számít, de úgy érzi, idén neki fekszik az útvonal, és végre behúzhatja a győzelmet is.

„Azt azért tudni kell, kettő meg kettő sosem négy ebben a sportágban. Hiába vagy egy versenyen a világ legjobb formájában, hiába fekszik neked legjobban az útvonal, mégis veszítesz. Aztán másnap, mikor azt gondolod, hogy pocsék formában vagy és esélyed sincs, mégis sikeres leszel, és nyersz.”

Rodriguez nemcsak az összetettre pályázik, de az egyik legnehezebb szakasz megnyerésére is. A talán mindent eldöntő huszadik etapon, a Monte Zoncolanon akar győzni.

Pantaniról is szól a Giro útvonala

Rendhagyó módon pénteki napon, május 9-én rajtol a 2014-es Giro d'Italia. A verseny tizenegyedszer indul Olaszország határain túlról. A rajtnak Belfast ad otthont, ahol a város körül két szakaszt is rendeznek. A nyitónapon csapatidőfutamra kerül sor, majd másnap 218 km-t teljesít a karaván. Az északír főváros 3 millió fontot áldozott a rendezésre, több mint 140 ezer szurkolót vár. A harmadik ír szakaszon Dublinba érkezik a mezőny. Ezután lesz a három pihenőnapból az első, amikor Olaszországba költözik a verseny. Az első olasz szakasz Giovinazzo és Bari közötti 121 km-es táv lesz. Ekkor a hosszú utazás után még lesz lehetősége rendezni a sorait a mezőnynek, hogy aztán Viggiano, majd Montecassino emelkedős befutója az első szelekciókat is elhozza. Az esélyesek először az első hét végén Montecopiolo és Sestola hegyi befutójánál mutahatják meg felkészültségüket. A második hét elején észak felé veszi az irányt a karaván. Ezeket a napokat az idei kiírás leghosszabb, 249 km-es szakasza és a hosszú egyenkénti (41,9 km) időfutam uralja. A borvidéken több kisebb emelkedő is nehezíti az útvonalat. A második hét végén a 14. és 15. szakaszon következik az Oropa és a Montecampione hegyi befutója. Az Oropa emelkedőjén Marco Pantani az egyik legendás győzelmét aratta az 1999-ben. A hegymenet kezdetén leugrott a lánca, és mire a segítség megérkezett, a fél mezőny elment mellette. Negyvenkilenc versenyzőt előzött meg a győzelemig vezető úton. A következő nap szintén a Kalóz (Pantani beceneve) előtti tisztelgésről szól. A Montecampione a modern éra egyik legnagyobb csatáját hozta Marco Pantani és Pavel Tonkov között. A Kalóz a hegy elejéről kezdve támadta riválisát, de sorozatos ritmusváltásai ellenére csak 2 km-rel a cél előtt tudta lerázni. A harmadik héten ismét megpróbálkoznak a szervezők az 2013-as kiírás alkalmával havazás miatt törölt Ponte di Legno - Val Martello/Martelltal szakasszal. A brutális etapon a hegyi befutó előtt még két legendás hegyet a Gaviát és a Stelviót is meg kell mászni. Egy átvezető nap után máris jön a hegyi időfutam, ahol a 26,6 km-es távból 19,3km az átlagban 8%-os, legmeredekebb részein 14%-os Monte Grappa lesz. A hegyi időfutamot az utolsó előtti napon a királyetap követi, amikor a Monte Zoncolant kell megmásznia a mezőnynek. A Zoncolan előtt a Passo del Pura és a Sella di Razzo szerepel az útvonalban. Európa egyik legnehezebb emelkedőjét ezúttal Ovaro felől teljesítik a bringások. Innen egy 10,1km-es, átlagban 11,9%-os, legmeredekebb részein 20%-os kaptatót kell leküzdeniük. A verseny egy körpályán Triesztben zárul, mely hazánkból is könnyen elérhető.

 
A 2014-es Giro d'Italia szakaszai:

Május 9, 1. etap: Belfast - Belfast, csapatidőfutam, 21,7km
Május 10, 2. etap: Belfast - Belfast, 218 km
Május 11, 3. etap: Armagh - Dublin, 187 km
Május 12: Pihenőnap és transzfer
Május 13, 4. etap: Giovinazzo - Bari, 121 km
Május 14, 5. etap: Taranto - Viggiano, 200 km
Május 15, 6. etap: Sassano - Montecassino, 247 km
Május 16, 7. etap: Frosinone - Foligno, 214 km
Május 17., 8. etap: Foligno - Montecopiolo, 174 km
Május 18., 9. etap: Lugo - Sestola, 174 km
Május 19.: Pihenőnap
Május 20., 10. etap: Modena - Salsomaggiore, 184 km
Május 21., 11. etap: Collecchio - Savona, 249 km
Május 22., 12. etap: Barbaresco - Barolo, egyenkénti időfutam, 41,7 km
Május 23., 13. etap: Fossano - Rivarolo Canavese, 158 km
Május 24., 14. etap: Agliè - Oropa, 162 km
Május 25., 15. etap: Valdengo - Montecampione, 217 km
Május 26.: Pihenőnap
Május 27., 16. etap: Ponte di Legno - Val Martello/Martelltal, 139 km
Május 28., 17. etap: Sarnonico - Vittorio Veneto, 204 km
Május 29., 18. etap: Belluno - Rif. Panarotta (Valsugana), 171 km
Május 30., 19. etap: Bassano del Grappa – Cima Grappa (Crespano del Grappa) egyenkénti időfutam, 26,8km
Május 31., 20. etap: Maniago - Monte Zoncolan, 167 km.
Június 1., 21. etap: Gemona – Trieszt, 169 km
A Giro útvonaláról (szintrajzok, google térkép, időrend, turisztikai infók) részletesen ITT olvashat.

Ahogy Rodrigueznek is kedvező, hogy nem teljesen sík, hanem hullámos terepen lesznek az időfutamok, úgy ez Nairo Quintanának is előnyös. A tavalyi Touron berobbant kolumbiai nagyon erős az emelkedőkön, Rodriguezt is képes lehet megverni.

A formájáról nem lehet igazán sokat tudni, januárban ugyan megnyerte a Tour de San Luist, de azóta nem volt sikeres, és felkészülésének végén versenyen nem is tudta tesztelni magát. Saját állítása szerint sincs olyan bombaformában, mint tavaly, de nagyon nyitott versenyre számít. Neki még hátránya lehet az is, hogy nagy körversenyen még nem versenyzett kapitányként. A tavalyi Touron a Movistarban még Alejandro Valverde segítőjeként kezdett.

Giro d'Italia 2014 - The route / Il percorso

Meglepetésre még egy veterán, Cadel Evans is esélyesként vág neki a Girónak, az utóbbi időben gyengén teljesítő 37 éves ausztrál bombaformába került, két héttel ezelőtt a négynapos Giro del Trention megnyerésével jelezte, számolni kell vele, a hegyeken és az időfutamban is kiegyensúlyozott teljesítményre képes. Tavaly még úgy gondolta, összejöhet neki a Giro-Tour-dupla, de utóbbin leszerepelt, így csapata (BMC) kérésére már csak a Giróra készül.

„Előbb lássuk meg, hogyan mennek a lábaim a többieké ellen, mielőtt azt mondanám, tetszik nekem ez az útvonal. Az út kemény, a Giro mindig is a legnehezebb Grand Tour volt. Sok a hegyi befutó, és tudom, három héten keresztül elől kell lenni, jól teljesíteni a hegyi és a sima egyéni időfutamon is.”

A Giro lúzerei

A verseny még el sem kezdődött, néhány versenyző már ki is esett. Két kazah kerékpáros nem kapott vízumot az Egyesült Királyságba, így Maxim Iglinszkij és Alekszej Lucsenko helyett Borut Bozicot és Janez Brajkovicot nevezték az Asztanába. A csapat a párizsi brit nagykövetséget okolja, lassúságuk miatt nem kapott időben vízumot két kerékpárosuk. A Saxo-Tinkoffból Nikolaj Trusov, Ivan Rovnij és Edward Beltran maradt ki vízumproblémák miatt.

A dobogóért hajt Rigoberto Urán is. A kolumbiai tavaly második lett úgy, hogy kényszerből, Bradley Wiggins kiszállása miatt vált segítőből favorittá. A Saxo-Tinkoff Contador helyett két bringást is bevet, hogy top10-es helyet szerezzen. Nicholas Roche-t az is motiválja, hogy a Giro Írországban is megy, Rafael Majka tavalyi hetedik helyén javíthat. A szintén hazai pályán is versenyző Daniel Martin is jó eredményt érhet el, ő sem szeretné, hogy a szezon eddigi legszerencsétlenebb bukása miatt emlékezzenek rá.

Az olaszok legnagyobb bánatára nincs a mezőnyben olyan kerékpárosuk, akik igazán esélyes a rózsaszín trikóra. A 37 éves Ivan Basso és Michele Scarponi is nyert már Girót, de már túl vannak csúcséveiken. A rutinjukkal azonban néhány szakaszon még okozhatnak meglepetést, és az első tízben végezhetnek.

Rajtuk kívül azért még tudnak kinek szurkolni az olaszok. Alessandro Petacchi, ha jól sprintel elérheti 50. Giro-szakaszgyőzelmét is. Ehhez a 40 éves kerékpárosnak még két etapot kellene behúznia. A sprintkirály Mark Cavendish nem indul, de Petacchinak így sem lesz könnyű dolga, a tavalyi Touron négy szakaszt is nyerő Marcel Kittellel is meg kell küzdenie, de az olasz Roberto Ferrari és a francia Nacer Bouhanni is veszélyes lehet rájuk.