Szilvia
10 °C
16 °C
Index - In English In English Eng

Ha a Jaguar tervez bringát, nem rázza ki a lelket a macskakő

2015.04.04. 08:51

Aki valaha kerékpározott már macskaköves úton, az tudja, hogy mekkora szenvedés. Az állandóan rázkódó biciklit még megtartani is nehéz, arról nem beszélve, hogy szinte lehetetlen ritmusosan tekerni ilyen viszonyok között. A Team Sky most megtalálni vélte a megoldást, az idei tavaszi klasszikusokra a Jaguár és Pinarello tervezett közösen bringát Bradley Wiggins csapatának.

Az északi klasszikusok sava-borsa a macskakő, de hát azt senki sem szereti. Nem véletlen, hogy ha tudnak, a versenyzők is inkább a macskaköves út mellett keresnek menekülő útvonalat, legyen az betonozott vízelvezető vagy masszív útpadka. A macskakő idegesítően ráz, és egy közel hatórás versenyen negyven feletti átlagsebességnél minden ilyen méter kínszenvedés.

A Flandriai körversenyre és a Párizs˜–Roubaix-re mindig ellőállnak a gyártók is valamilyen technikai újdonsággal, speciális vázakat készítenek évtizedek óta. Van, olyan bringás, aki egyszerűen még egy bandázst teker a kormányára, hogy elviselje a rázkódást, van, aki a nyerget is jobban kipárnázza. Az első villával is játszanak, általában hosszabbat választanak, hogy a kerék akkor is átforduljon, ha sár tapad rá. Teleszkópos bringákkal is többen teljesítették már az északi klasszikusokat, elől és hátul is játszottak már a felfüggesztéssel.

A Sky csapata most egy olyan, Dogma K8-S-nek keresztelt bringával állt elő, amely a hátsó kerék felfüggesztését helyezi új alapokra. A DSS 1.0 nak nevezett teleszkóp még nem is akkora újítás, de mellette egy hajlékony karbon alsóvillát is beépítettek, hogy segítsen a rázkódás tompításában. A villa 10 milliméteres függőleges játékot biztosít. A Sky vázépítőjéhez, a Pinarrellóhoz a Jaguar mérnökei is beszálltak, ők a Land Rover terepjárók tervezésénél már szerezhettek tapasztalatokat a lengéscsillapításban. A csapat tesztjei szerint az új fejlesztésű kerékpárral 4,76 százalékos teljesítménynövekedés és 50 százalékkal nagyobb kényelem érhető el. Olyan sportágnál, ahol milliméterek is dönthetnek, ez óriásinak tűnik.

A következő két klasszikus nagy esélyesei, Bradley Wiggins és Gerant Thomas már egy hónapja teszteli az új bringás, 130 kilométert bejártak vele a Párizs–Roubaix útvonalából. „Még sosem hajtottam ilyen bringát a macskaköveken, aminél extrémebb terepet nem lehet elképzelni a kerékpározásban. Érzed az aerodinamikát, a merevséget, hátsó villa hajlékonyságát, ez megváltozatatja a kerékpárról alkotott nézeteket" – lelkendezett Wiggins.