Ha a Jaguar tervez bringát, nem rázza ki a lelket a macskakő
További Bringa cikkek
Aki valaha kerékpározott már macskaköves úton, az tudja, hogy mekkora szenvedés. Az állandóan rázkódó biciklit még megtartani is nehéz, arról nem beszélve, hogy szinte lehetetlen ritmusosan tekerni ilyen viszonyok között. A Team Sky most megtalálni vélte a megoldást, az idei tavaszi klasszikusokra a Jaguár és Pinarello tervezett közösen bringát Bradley Wiggins csapatának.
Az északi klasszikusok sava-borsa a macskakő, de hát azt senki sem szereti. Nem véletlen, hogy ha tudnak, a versenyzők is inkább a macskaköves út mellett keresnek menekülő útvonalat, legyen az betonozott vízelvezető vagy masszív útpadka. A macskakő idegesítően ráz, és egy közel hatórás versenyen negyven feletti átlagsebességnél minden ilyen méter kínszenvedés.
A Flandriai körversenyre és a Párizs–Roubaix-re mindig ellőállnak a gyártók is valamilyen technikai újdonsággal, speciális vázakat készítenek évtizedek óta. Van, olyan bringás, aki egyszerűen még egy bandázst teker a kormányára, hogy elviselje a rázkódást, van, aki a nyerget is jobban kipárnázza. Az első villával is játszanak, általában hosszabbat választanak, hogy a kerék akkor is átforduljon, ha sár tapad rá. Teleszkópos bringákkal is többen teljesítették már az északi klasszikusokat, elől és hátul is játszottak már a felfüggesztéssel.
A Sky csapata most egy olyan, Dogma K8-S-nek keresztelt bringával állt elő, amely a hátsó kerék felfüggesztését helyezi új alapokra. A DSS 1.0 nak nevezett teleszkóp még nem is akkora újítás, de mellette egy hajlékony karbon alsóvillát is beépítettek, hogy segítsen a rázkódás tompításában. A villa 10 milliméteres függőleges játékot biztosít. A Sky vázépítőjéhez, a Pinarrellóhoz a Jaguar mérnökei is beszálltak, ők a Land Rover terepjárók tervezésénél már szerezhettek tapasztalatokat a lengéscsillapításban. A csapat tesztjei szerint az új fejlesztésű kerékpárral 4,76 százalékos teljesítménynövekedés és 50 százalékkal nagyobb kényelem érhető el. Olyan sportágnál, ahol milliméterek is dönthetnek, ez óriásinak tűnik.
A következő két klasszikus nagy esélyesei, Bradley Wiggins és Gerant Thomas már egy hónapja teszteli az új bringás, 130 kilométert bejártak vele a Párizs–Roubaix útvonalából. „Még sosem hajtottam ilyen bringát a macskaköveken, aminél extrémebb terepet nem lehet elképzelni a kerékpározásban. Érzed az aerodinamikát, a merevséget, hátsó villa hajlékonyságát, ez megváltozatatja a kerékpárról alkotott nézeteket" – lelkendezett Wiggins.