Hőkamerát, ultrahangot, röntgent is bevetnek a csalósbringák ellen

2016.05.01. 11:39

A kerékpársport új rákfenéje a mechanikai dopping, azaz a rejtett motorok lehetnek. A nemzetközi szövetség (UCI) igyekszik komolyan venni a kérdést, csak egy versenyen több mint ötszáz ellenőrzést végeztek. Semmi gyanúsat nem találtak, de vannak még ötletek, hogy lehetne még megbízhatóbbá tenni a teszteket.

A rejtett motorokról már évek óta beszélnek a kerékpárban, de az első lebukás csak most januárban történt meg, az UCI pedig kedden nyilvánosságra is hozta, mivel csalt a ciklokrossz-világbajnokságon a belga Femke van den Driesschen.

Biztosat nem tudni, de a pletykák szerint több módszer is létezik arra, hogy egy elektromotor rásegítsen az emberi hajtásra. Az UCI már eddig is végzett ellenőrzéseket, de most megemeli a számukat. A most zajló egyhetes Tour de Romandie-n 507 tesztet végeztek, és vagy ezret a különbözö nagyobb versenyeken, mint a pályakerékpár-vb, a Flandriai körverseny vagy a Paris–Roubaix. Egyik bringában sem találtak gyanús szerkezetet. Igaz, többek szerint az UCI-eszköze nem a legalkalmasabb a pontos észlelésre.

Túl sokat nem is tudni erről a szerkezetről, ahogy videókon és képeken is látható egy tablettel illetve a hozzá kapcsolódó, mágneses mezőt kreáló érzékelővel tapogatják le a kerékpárt. Elvileg a tablethez írt különleges szoftver jelezne, ha bármi eltérést, mágnesességet, motort, vázba rejtett tömör testet érzékelne az adapter.

Az UCI célja az volt, hogy könnyen és gyorsan kezelhető eljárást találjanak ki, idézte az Insidethegames Briak Cookson elnököt, szerintük ennél a módszernél jelenleg nincs is hatékonyabb, de napirenden van az is, hogy hőkamerát, röntgensugarakat vagy ultrahangot is használjanak az ellenőrzések során.