Toyota: biztos lépésekkel a dobogóért

2004.01.17. 14:48
A japánok új autója követi a Ferrari-trendet, és tervezői szerint sikeresebb lesz, mint a tavalyi gép. A Toyota leigazolta az egyik legjobb mérnököt is.
A Toyota európai központjában, Kölnben, szombaton délelőtt bemutatták a csapat 2004-es Forma-1-es autóját. A TF104-es modellt a pilóták és a cég vezetőinek jelenlétében leplezték be, néhányszáz meghívott vendég előtt.

Ismét a Ferrari volt a minta

A kocsi első ránézésre nem sokat változott az elődjéhez képest, az új is a tavalyi Ferrari kasztnira emlékeztet. Persze nem is meglepő ez, hiszen a hét elején bemutatott Sauber is az olaszok gépéről próbált mintát venni.

"A TF104-es a tavalyi autó továbbfejlesztett változata, az istálló filozófiájának megfelelően az evolúcióra törekedtünk, nem készítettünk teljesen új autót" - mondta a karosszériát megálmodó tervezőmérnök, Gustav Brunner. "Az új gép külsőre emlékeztet az elődjére, de minden egyes alkatrészt tanulmányoztunk, újraterveztünk, fejlesztettünk. Nem vettük át a TF103-as alkatrészeit, inkább arra törekedtünk, hogy minden egyes alkotóelem könnyebb, stabilabb és megbízhatóbb legyen, úgy, hogy összességében a gép nagyobb teljesítményre legyen képes."

A Toyota mérnökeit nem is a kasztni, sokkal inkább a motor megújítása állította nagy kihívás elé, hiszen idén egy autónak egy motorral kell teljesítenie a háromnapos nagydíjhétvégét.

Változatlanul erős, de megbízhatóbb a motor

A motorrészleg vezetője, Luca Marmorini úgy érzi, sikerült is megoldaniuk a feladatot. "Az új szabályok miatt a motor élettartamát a duplájára kellett növelnünk, az eddigi 400 kilométer helyett nagyjából 800-at kell majd kibírnia az erőműnek. Az RVX-04 tervezésekor az elődjének a teljesítményét és a kezelhetőségét próbáltuk megőrizni úgy, hogy közben növekedjen a megbízhatósága - jellemezte az elvégzett munkát a mérnök. "Meggyőződésem, hogy nem lesz nagy visszaesés a teljesítményben az előző évi motorhoz képest, de el kell ismernem, hogy az időtállóságon nagyon sokat dolgoztunk. A próbapadon októberben, a pályán pedig november 25-én próbáltuk ki először, és természetesen teszteljük egészen az idénnyitó ausztrál futamig. Összességében nagyon bízom benne, hogy meg fog felelni az új kihívásoknak" - részletezett Marmorini.

Költségvetésben az elsők között

Az istálló tavaly a legnagyobb költségvetéssel, több mint háromszázmillió eurós befektetéssel szerepelt a Forma-1-ben. Idén talán csökkentették a büdzsét, de még mindig a legtehetősebbek között vannak. Ennek megfeleően Tsutomu Tomita, a Toyota sportigazgatója a tavalyi eredményeknél sokkal jobbakra számít 2004-ben: "Idén minden versenyen pontot akarunk szerezni, és úgy érzem készen állunk, hogy megszerezzük az első dobogós helyezésünket is. Célba kell vennünk az élcsapatokat."

A Toyota pilótái 2003-ban a tizenharmadik és a tizennegyedik helyen, a csapat a nyolcadik pozícióban végzett az összetettben, de nagy meglepetés lenne, ha idén nem javulnának jelentősen az eredményeik. A sikeres jövő mellett szól, hogy a Toyotának saját szélcsatornája van, és az is, hogy sikerült elcsábítaniuk a Renault-tól a Forma-1 egyik legtehetségesebb tervezőmérnökét, Mike Gascoyne-t.

Változatlan színek

A pilóták, Olivier Panis és Cristiano da Matta már a hét elején ki is próbálták a TF104-est, és az első körök után mindketten elégedettek voltak új géppel.

Az autó fényezése szinte semmit nem változott, maradtak a piros-fehér színek, egy kissé feljavított, szebb arculattal. Két új szponzor neve viszont felfedezhető a kasztnin, a Denso és a KDDI idén csatlakozott az istállóhoz.