Baumgartner: gyenge kocsival, utolsóként

2004.10.29. 00:00
A vasárnap véget ért Forma-1-es világbajnokság leglassabb pilótája volt Baumgartner Zsolt. Az első magyar Forma-1-es versenyző tizennyolc időmérőből tizenkétszer, ugyanannyi futamon kilencszer ért be utolsóként, ám a Minardinak két év után ismét pontot szerzett. A mezőny leggyengébb autójából valószínűleg a csapatvezetés szerint is a legtöbbet hozhatta ki: Baumgartnert a 2005-ös szezonra is megtartanák Stoddarték.
A Francia Nagydíjon sem történt semmi meglepő, hiszen ismét az utolsó helyről indult Baumgartner, aki három tizeddel volt lassabb csapattársánál, aki egy hellyel előzte meg. Nem az ő versenye volt, jól jelzi ezt az is, hogy mindössze ketten, a magyar és Szato nem értek célba. A minardis a harmincharmadik körben csúszott ki és adta fel a versenyt.

Angliában az időmérőn Baumgartner volt a leglassabb, hat tizedet kapott Brunitól. Csak azért indulhatott utolsó előttiként, tizenkilencedikként, mert Fisichella még mért kört sem ment. A futamon egészen jól teljesített a magyar, még előzött is - Brunit -, ám a 31. körben - miközben csapattársa éppen elütötte az egyik szerelőjét - a kocsija motorhiba miatt lelassult és feladta.

Kétszer ment végig mindkét Minardi

A Német Nagydíj időmérő edzésén Baumgartner hibázott a gyors körében, így csapattársától is elmaradt három tizedmásodperccel, és csak az utolsó, huszadik pozícióból vághatott neki a futamnak.

A rajtnál azonban javított, remekül elment Bruni mellett. Ez a felállás a verseny végéig így maradt, a Minardi mind a két pilótája célba ért - 16. és 17. hely -, igaz csak azokat előzték meg, akik kiestek.

A Magyar Nagydíjon Baumgartner a 18. rajtkockából indulhatott, Brunit három tizeddel megelőzte, míg Massát visszasorolták. A futamon aztán biztonságosan autózva, a boxból indulva - gondok voltak a kocsival - végigment ugyan, de a célba érkező autók közül az utolsó, tizenötödik lett. A győztes Schumachertől öt, a tizennegyedik Brunitól egy kört kapott.

Helyezések versenyenként
Ausztrália: 16.
Malajzia: 16.
Bahrain: a 44. körben kiesett
San Marino: 15.
Spanyolország: a 17. körben kiesett
Monaco: 9.
Európa, Nürburgring: 15.
Kanada: 10.
USA: 8.
Franciaország: a 31. körben kiesett
Nagy-Britannia: a 29. körben kiesett
Németország: 16.
Magyarország: 15.
Belgium: a 28. körben kiesett
Olaszország: 15.
Kína: 16.
Japán: a 41. körben kiesett
Brazília: 16.

Belgiumban Bruni volt a gyorsabb

A Belga Nagydíjon az időmérő edzés végig szakadó esőben zajlott és Baumgartner hiába volt a szabadedzéseken mindig gyorsabb csapattársánál, ezúttal Bruni ért el jobb időt, így ő indulhatott jobb pozícióból. Viszont a magyarnál lassabb volt a vizes pályán a jordanes Pantano és a toyotás Zonta is.

A versenyen a rajt után a magyar pilóta véletlenül meglökte csapattársát, majd a 29. körben Button, miközben éppen Baumgartnert akarta lekörözni, durrdefektet kapott. Az angol elvesztette uralmát a kocsi felett, beleütközött a magyar versenyző autójába, akinek fel kellett adnia a versenyt. Baumgartner látszólag rosszkor, rossz helyen tartózkodott, de később Button megköszönte neki, hogy az ő kocsijával és nem a szakagkorláttal találkozott, hiszen az jóval súlyosabb balesethez vezethetett volna.

Két hét múlva egyik kedvenc pályáján, Monzában folytatódott a szerencsétlen sorozat: a 21-es számú Minardit a szombat délelőtti szabadezésen Giorgio Pantano Jordanje trafálta el. Az olasz a célegyenes végén keresztbe fordult, és épp a szabályosan, a sikánba kanyaródó magyar gépébe csúszott bele. Senki nem sérült meg.

Az időmérőn ezek után a magyar a tartalékautójával indult, és megelőzte Brunit. Ideje a tizenkilencedik helyre volt jó, de mivel levágta az első sikánt, ahhoz egy másodpercet hozzáadtak. Így a huszadik helyre került, de Heidfeld gépében motort kellett cserélni, a németet tették az utolsó kockára, a magyar meg visszakapta az eredeti kockáját.

Holtpont Japánban

A versenyen nem voltak kalandjai, végigment, tizenötödikként, három kör hátránnyal érkezett célba, ami utolsó helyet jelentett.

A világbajnokság végére a mezőny újra visszatért Ázsiába, Kínába először látogatott a Forma-1. A mindenkinek ismeretlen pályán, a kvalifikáción Baumgartner futotta a leggyengébb időt, ám Bruninak és Michael Schumachernek - mindketten megpördültek - még a gyors kör teljesítése sem jött össze. Ennek ellenére nem kellett Baumgartner mögül indulniuk, mert a magyar Minardiában motort cseréltek, így az utolsó sorba, a szintén motorcserés Szato mellé sorolták vissza.

A futamon viszont ő is megpördült, de sikerült visszaállnia, és bejönni a tizenhatodik - utolsó - helyen. A tizenötödik Glocktól két, a győztes Barrichellótól három kört kapott, de, míg csapattársa versenyben volt, verte az olaszt, végig előtte autózott.

Az utolsó előtti, Japán futam talán Baumgartner szezonjának mélypontja volt. Kicsúszott az esőső szabadedzésen, a félig száraz elő-kvalifikáción, így az éles időmérőre már ki sem jött. A futamon ezért csak a boxból indulhatott, de ismét kicsúszott, nyolc körrel a befejezés előtt.

Az idényzáró brazil pályát sem ismerte a magyar pilóta, ideje a leggyengébb volt a kvalifikáción, viszont csapattársát megelőzte, mert az összeveszett a minardis mérnökökkel, és ki sem ment az időmérőre. Baumgartner híres rajtszomszédot kapott, hiszen az autócsere miatt a 18. helyre visszasorolt Michael Schumacher épp előle indulhatott.

A versenyen Baumgartner négy kör hátránnyal a tizenhatodik helyen futott be, és csapattársa, az utolsó, tizenhetedik Bruni előtt végzett.

Nagy hibák nélkül, de lassan

Az időmérőkön mutatott teljesítménye nem túl fényes. Azok közül, akik futottak gyors kört, tizenkétszer volt a leglassabb, háromszor utolsó előtti, míg egyszer, a Belga GP-n két pilótát is megelőzött. Egy alkalommal, Japánban, meg sem próbálkozott mért kör teljesítésével.

A tizennyolc futamból tizenegyen ért célba, ebből kilencen utolsóként, melyek közül egy - az indianapolisi - pontot ért. Kétszer lett utolsó előtti, a Hockenheimringen és a szezonzáró Brazil GP-n, mindkét esetben csapattársát, Brunit előzte meg. Hét versenyen nem futott be, melyek közül négy nem az ő hibája volt - háromszor műszaki hiba, egyszer Jenson Buttonnal való ütközése miatt kellett feladnia. Háromszor hibázott ő, Spanyolországban, Franciaországban és Japánban kicsúszott.

A szinte rendszeres utolsó helyek ellenére is mind a Minardi vezetői, mind maga Baumgartner elégedett volt egész éves szereplésével. A mezőny leggyengébb autójával egy pontot szerzett, és sokszor célba is ért vele, ami a Minardi számára a legfontosabb, hiszen a versenyt még a szintén rettentő gyenge Jordanekkel sem vehették fel.

Baumgartner a mezőny leglassabb kocsijával volt a leglassabb 2004-ben. Ő futotta legtöbbször a leggyengébb időt az időmérőn, és őt körözték le a legtöbbször.

Nem nehéz megállapítani, a magyar nem sok vizet zavart a Forma-1-ben, csak ott volt. 'A részvétel a fontos, nem a győzelem' jelszót abszolút betartotta, és valószínű, még jövőre is tarthatja, hiszen a Minardinál - főként az egy pont és a célbaérések miatt - marasztalják.

"Mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy összetörjük az autóinkat. Semmi szükségem olyan pilótára, aki gyors ugyan, de csak az első kanyarig jut el. A megfontoltság, a higgadtság ugyan olyan fontos, mint a gyorsaság" - vallja Paul Stoddart, a Minardi tulajdonosa. A főnök követelményeinek pedig Baumgartner idén majdnem mindig megfelelt.

Baumgartnerről mondták
"Sikeres teszten van túl a istálló, a 2004-es autónk beállításán sokat dolgoztunk, Zsolt pedig remekül beilleszkedett a csapatba. Nagyon jó, hogy a magyar versenyző a Minardi tagja" - Andy Tilley, Baumgartner versenymérnöke az első tesztek után.
"Ha valaki az egyik nap még nyugodtan vezet a Forma-3000-ben, majd másnap hirtelen, minden előrejelzés nélkül már egy Forma-1-es autóban találja magát, hogy huszonnégy óra múlva elinduljon élete első F-1-es nagydíján, és közben ne hibázzon, ahhoz óriási önfegyelem, megbízhatóság és koncentráltság kell. Ez az, ami leginkább meggyőzött Baumgartnerrel kapcsolatban" - Paul Stoddart a szezon előtt arról, hogy miért pont Baumgartnert szerződtette.
"Amikor láttam, hogy Baumgartner minden kanyarban egy méternyi helyet hagy kihasználatlanul az ideális íven, arra gondoltam: hová jutott a Forma-1?" - John Surtees, az 1964-es F-1-es világbajnok az ausztrál idénynyitó után.
"Ha Baumgartner nem tart fel, amikor le akartam körözni, harmadik lettem volna"- Rubens Barrichello a Malajziai Nagydíj leintését követően.
"Azt hiszem, a Schumacher név befolyásolta a döntéshozókat. Ha Baumgartnernek hívnák, már rég keresztre feszítették volna" - Fernando Alonso Monacóban Ralf Schumacher veszélyes manővere miatt a falra kenődött, viszont a német semmilyen büntetést nem kapott.
"Bekerül a sportág történetébe, hiszen ő lett az első magyar pilóta, aki pontot szerzett a Forma-1-ben. Örülök annak, hogy éppen ő érte el ezt az eredményt, hiszen nagyon kedves srác" - Stoddart Baumgartner indianapolisi pontszerzése után.
"Baumgartner befejezi a versenyeket, Bruni nem. Ha pedig valaki nem ér célba, pontot sem szerezhet. Zsolt nagyon szorgalmas, képes keményen dolgozni" - Stoddart a szezon derekán a két pilótájáról.