További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Nem tudták biztosan, mi okozta a hibát
A michelines csapatok egy lassító beépítését kérték az FIA-tól (Nemzetközi Autós Szövetség), azt mondták, így tudnák teljesíteni a versenytávot, ám a szervezet elutasította kérésüket, így ők nem rajtoltak el. A nagydíjat csak a hat bridgestone-os autó teljesítette, a helyi közönség felháborodott, sörösdobozokat dobált, mutogatott és fütyült, botránnyal ért véget a futam.
A Michelin szakemberei azt nyilatkozták, nem tudták kideríteni, miért volt alkalmatlan a gumijuk.
A Minardi osztrák versenyzője, Patrick Friesacher magyar menedzsere, Frank Tamás a helyszínen követte az eseményeket, szerinte a francia mérnökök sejtették, hogy mi okozta a problémát.
Túl puha volt a Michelin
"Idén újraaszfaltozták a pályát, és az 500 mérföldes Indycar-verseny edzésein kiderült, alig tapad. Emiatt a közúton is használt kemény anyaggal folyatták át, amely kiegyenlíti az apró réseket. Valójában ez tehette tönkre a Michelin-gumikat, mert azoknak túl puha volt az oldalfala, és nem bírta a nagy terhelést a döntött kanyarban" - nyilatkozta kedden az Indexnek Frank.
Mivel a Minardi Bridgestone-nal fut, mindkét sofőrje teljesítette a nagydíjat, így a Forma-1 belügyeiben is jártas szakember további részletekről tájékozódhatott.
A Bridgestone tudta, mire készüljön
"A Bridgestone az Indycar-szériába is szállít abroncsokat, ezért tudta, mire kell készülnie, és keményebb keverékeket vitt. A Michelin nem versenyez ezen a pályán, ezért mérnökei tapasztalatlanok voltak, és elrontották a gumiválasztást".
Az Egyesült Államokban forgalmazott, versenyzésre tervezett Bridgestone-t Firestone-nak hívják, de ugyanaz a japán cég készíti.
A botrány miatt az FIA június 29-re a Motorsport Világtanács elé idézte a hét michelines istálló vezetőjét, mert a gárdákat a Forma-1 jóhírének rontásával vádolja.
Nem voltak képesek megegyezni
Frank szerint az érintettek végig arra törekedtek, hogy legyen teljes futam Indianapolisban, de nem tudtak megállapodni: "Még fél órával a rajt előtt is tárgyaltak, hogy kompromisszumot találjanak a helyzetre. Az FIA viszont ragaszkodott a szabályban leírtakhoz".
A Michelin már vasárnap elismerte, hibázott, hiszen nem hozott megfelelő gumit, de Frank úgy gondolja, a csapatvezetők nagyobb hibát követtek el, amikor a felvezető kör végén a depóba parancsolták pilótáikat.
El kellett volna kezdeniük a versenyt
"Szerintem abban hibáztak a michelines istállók, hogy nem kezdték el a versenyt. Ha elrajtolnak, majd néhány kör után kijönnek a boxba és feladják, mintha egyszerű műszaki hiba történt volna, az FIA-nak nem lenne alapja felelősségre vonni őket. Persze ez a Michelinnek és a csapatoknak óriási presztízsveszteség lett volna".
A részvételi kötelezettségekről a Forma-1-re vonatkozó sportkódex két helyen rendelkezik. A nevezés szabályainál kimondja, aki benevezett a nagydíjra, annak el is kell indulnia azon, hacsak valamilyen előre nem látott külső körülmény ezt meg nem akadályozza. Mivel a Bridgestone csapatai el tudtak indulni, erről nem lehet szó.
'Bűnös' lehet a hét csapat
Másrészt a rajtot taglaló fejezetek szerint az számít a versenyben való részvételnek, ha az elindulásra jogosító jelzést követően az autó valóban elindul. Ezt az "éles" indulásnál, a felvezető kör után kapják meg a pilóták, amikor kialszanak a piros lámpák. Ekkor viszont a hét michelines gárda már a depóban volt, azt pedig, hogy nem akarna versenyezni, senkinek nem jelezte. Pontosan ez az FIA egyik vádpontja.
Frank szerint reális a büntetés lehetősége: "Nem tudni, mi fog történni június 29-én, de az FIA megbüntetné a michelines teameket. Azt, hogyan, egyelőre csak találgatni lehet". Különösen kritikussá válhat a BAR-Honda helyzete, amelyet májusban két futamra, illetve - hat hónapra felfüggesztve - egy évre tiltottak ki a Forma-1-ből. "Kérdés, hogy mi lesz velük".