Coulthard beszólt, Mosley megsértődött

2005.07.06. 11:24
Tovább nőnek az ellentétek a Forma-1-en belül, már nemcsak a Ferrarin kívüli kilenc istálló, de pilótáik is támadják az FIA-elnök Max Mosleyt. David Coulthard, a versenyzői "szakszervezet" egyik vezetője kedden kritizálta Mosley F1-es szabályait, mire az FIA-elnök lefújta a pilótákkal péntekre tervezett találkozóját.
"Az egykörös időmérő, a tíz rajthelyes büntetés motorhiba esetén, és összességében az utóbbi időben életbe lépett új szabályok ugyan nem akartak ártani a Forma-1-nek, de valójában tönkreteszik a sorozatot" - nyilatkozta az angol Times című lapnak David Coulthard.

A skót, aki a Grand Prix Versenyzők Szövetségének (GPDA) egyik vezetője, pénteken, a Brit Nagydíjon találkozott volna Max Mosley FIA-elnökkel, hogy a pilóták biztonsági javaslatait vitassák meg. A sportvezető viszont megsértődött, és lefújta a találkozót.

"Csak Schumachert akarták gyengíteni"


David Coulthard
"Ha valakinek fel kell adnia egy versenyt, a következő időmérőjén az elsők között köteles indulni, amikor a pálya még nincs túl jó állapotban, vagyis elveszti esélyét a jó eredményre. Ha meg a motorja robban le, hátulról kell indulnia, annak ellenére, hogy neki semmi köze a hibához. Ez fosztotta meg a közönséget Franciaországban attól, hogy jó versenyt lásson - hangoztatta véleményét a Red Bull Racing sztárja. - Ezek a szabályok csak azért születtek, mert Michael Schumacher uralta a Forma-1-et. Nagy hiba azért változtatni, mert egy pilóta és egy csapat jól végzi a munkáját, a többi meg nem. A teljesítményük tapsot érdemelt volna, nem korlátozást."

Mosley magára vette

A fenti szabályokat Mosley találta ki, aki magára is vette a kritikát, és azonnal levelet írt Coulthardnak, amit a Reuters hírügynökség tett közzé. "Sajnálom, hogy a találkozót arra használta föl, hogy nyilvánosságot kapjanak a szabályokról alkotott nézetei. A sajtónak adott nyilatkozatai eltérítették a megbeszélés célját, és lehetetlenné tették, hogy biztonsági kérdésekről nyugodtan tárgyalhassunk. Mindezek miatt nem is fogunk találkozni" - írta az elnök, aki egy későbbi, eddig tisztázatlan időpontban szívesen látná a versenyzőket.

Kiderült viszont, hogy nem csak a skót, de társai is kritizálták Mosleyt.

Majdnem az összes pilóta támadja az elnököt

A vita még az indianapolisi bojkott-versenyre vezethető vissza, amely után tizenkilenc pilóta aláírt egy levelet, melyben támogatásukról biztosították a Michelint, illetve annak csapatait. Állítólag csak Michael Schumacher nem adta nevét ehhez.

Coulthard már az Amerikai GP-n is kritizálta az FIA-t is - "szégyen, hogy nem tudtak megállapodni az indulásról" - majd néhány nappal a június 29-i FIA-ülés előtt, amikor a michelinesek visszalépése volt a téma, telefonon beszélt Mosleyval, azt tudakolván, hogy a pilóták miért nem vehetnek részt a tárgyaláson.

A párizsi tárgyalásról 'eltanácsolta' őket

A versenyzők múlt vasárnap ismét fogalmaztak egy levelet, amit kedden, Mosley bejelentése után hoztak nyilvánosságra: a dokumentum azt sugallja, az elnök fenyegetőzhetett Coultharddal a június 29-i ülés előtt.

Coulthard hosszabbított a Red Bullnál
Kedden a Red Bull Racing istálló bejelentette, egy évvel meghosszabbította David Coulthard szerződését. A felek kölcsönösen elégedettek egymással, ezért a harmincnégy éves klasszis a 2006-os szezon végéig biztosan marad a csapatnál.
"Nyugtalanító, hogy azon a bizonyos telefonbeszélgetésen érzékeltette, az FIA megvonhatja a támogatását a pilótaszövetség javaslataitól, és ajánlotta, a versenyzők ne vegyenek részt a párizsi tárgyaláson" - szólt a pilóták nyílt levele, amelyet Michael Schumacher, illetve Coulthard és Christian Klien sem írt alá. A skót közvetlenül érintett az ügyben, így furcsa is lenne, ha ott lenne a kézjegye.

Mosley kiszorítása a cél

A történtek tovább élesítik a Forma-1-ben zajló politikai küzdelmet, amely Max Mosley kiszorításáért, illetve az F1-et meghatározó Concorde-szerződés aláírásáért zajlik.

Hétfőn a megállapodást már januárban egyedüliként aláíró Ferrari Mosley mellett kötelezte el magát, míg a Minardi-tulajdonos Paul Stoddart a lemondását követelte.

A nézeteltérést leginkább a Coulthard által felvetett kérdések okozzák, pontosan az, hogy Mosley önkényesen alakítja a Forma-1 szabályait, és ötletei, amelyek már hivatalos javaslatok, 2008-tól teljesen átalakítanák a sorozatot.

A teamek azzal fenyegetőznek, ha Mosleyval nem sikerül megállapodniuk, nem írják alá a Concorde-szerződést, kiszállnak a Forma-1-ből és egy új autós szériát - a GPWC-t - hoznak létre.