További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Aláírásával mindenkit meglepett, mert addig ő volt a megállapodás legnagyobb ellenzője, a rivális szériát, a GPWC-t (Grand Prix World Championship) létrehozni kívánó F1-es motorgyártók szószólója. Néhány tollvonással átállt a másik oldalra, és kivonta magát a politikai belharcból is, amely a napokban érte el csúcspontját.
Elkerülhetetlen volt az aláírás
Néhány héttel a Ferrari-FOM megegyezés után kiderült, az aláírás 100 millió dollárt, azaz 83 millió eurót hoz a Ferrarinak, ám ekkor sem hitte senki, hogy a presidente komolyan beszélt - a piros autók nélkül nehéz elképzelni az F1-et.
Fél évvel később egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Montezemolo nem csak az átvert gyártók meggyőzésére találta ki a 'kiszállós-sztorit'.
Az F1Racing magazin már tavasszal felvetette, hogy az F1-es csapatot eltartó autógyár nem áll túl jól anyagilag, júliusi számában pedig a sorozat első számú gazdasági magazinja, a BusinessF1 foglalkozik komolyabban a helyzettel: a cég válságban van.
Az újság úgy tudja, a 100 millió dollár nélkül a Ferrari minden bizonnyal hamarosan valóban elhagyta volna az F1-et. A hiány legfőbb oka a dollár romlása, ami az utóbbi években folyamatos, és az óriási veszteséggel zárult a Maserati-ügylet.
Az amerikai piac veszteséges
A Ferrari, és főleg az istálló minden szerződését dollárban köti - ez az F1 hivatalos valutája - , így milliókat veszít az európai befektetésekkor.
Fokozza a problémát, hogy az olasz márka legfőbb piaca mindig is az Egyesült Államok volt, ahová viszont az utóbbi években egyre kevesebbet szállít, hiszen - állítólag - minden eladott darabon veszteségük lehet az árfolyamok és az amerikai autópiac híresen alacsony árai miatt.
A tengerentúlon egyre növekszik a várakozási idő, az eladások pedig csökkennek. A kocsik árának emelése valamelyest megoldást jelenthetne, ám ezt Montezemolo nem akarja, mert fél a konkurenciától: a Lamborghini, de főleg a Porsche már eddig is jóval olcsóbban kínálta hasonló minőségű termékeit.
A Maserati rossz húzás volt
Luca Di Montezemolo
A Ferrarinak nagy veszteséget okozott a húzás. Montezemolónak gyorsan sikerült átpasszolnia a márkát az Alfa Romeónak, ám nem teljesen: még mindig 5000 Maserati-motort készítenek évente, és fényezik a karosszériáikat.
Túl sok prémiumot fizetnek
További probléma a dolgozók, illetve a dílerek túl magas prémiumrendszere. A BusinessF1 szerint csak tavaly 50 millió dollár (41,5 millió euró) bónuszt folyósítottak. A nyereséges években ezt is megengedhette magának a cég, ám a Maserati-üzleten és a dollár gyengülésén több száz milliót veszített.
A Forma-1es csapat éves költségvetése a kilencvenes évek óta emelkedik, 300 millió dollár (250 millió euró) körül mozog szezononként. Az anyacég mindent megtesz, hogy a sikerek érdekében ezt továbbra is fenntartsa, de idén az eddiginél sokkal nehezebben boldogul.
Az istállót már a szponzorok tartják fenn
A szponzorok ugyan lojálisak, az évtizedek óta partner Phillip Morris (Marlboro) például 100 millió dollárral támogatja évente a gárdát, annak ellenére, hogy a legtöbb európai országban az EU-törvények miatt már nem reklámozhat. A Vodafone szintén legalább tízmilliókat költ a ferraris hirdetésekre, bár pontosan nem tudni, mennyit.
Ebben a szezonban viszont pocsékul szerepel a csapat. A kudarcokat a vezetők igyekeznek a Bridgestone-gumigyártóra kenni, de ez persze csak része - bár kétségkívül a legnagyobb része - a problémának. A gumik valóban rosszak, mert a Ferrari nem tud egyedül annyit tesztelni, mint a rivális Michelin a hét csapatával, de három hónap alatt valamelyest előrébb kellett volna lépniük.
Nem lehet mindent a gumira kenni
Nem történt meg, sőt, Jean Todt csapatfőnök a silverstone-i hatodik-hetedik helyezések után elismerte, "visszafelé fejlődnek". Ross Brawn, a gárda technikai igazgatója alig két hete ugyanazt mondta, a szezonzáró Kinai Nagydíjat már biztosan Michael Schumacher nyeri meg, erre viszont reálisan nincs sok esély. Nem nehéz meglátni a párhuzamot a pénzügyi gondok és a team szereplése között.
A válság nehezen kezelhető. Megoldás lenne az utcai autók darabszámának növelése, de az évi 5000 modellnél Montezemolo nem hajlandó többet gyártatni, nehogy elveszítse exkluzivitását a márka.
Amit lehet, pénzzé tesznek
Az elnök a merchandising, a ferraris ajándéktárgyak, zászlók, pólók, rajongói-cuccok piacán akar erősíteni, és kiárusít mindent, ami mozdítható a Maranellói központban.
"A bolognai reptér teli van szállításra váró Ferrari-relikviákkal. Mindent pénzzé akarnak tenni" - idézi egy forrását a BusinessF1.
Mivel a Ferrari anyacége, a FIAT évek óta folyamatosan pénzügyi gondokkal bajlódik, a szupermárka helyzete nem bíztató. A lehetőségeket a lap egyik megfigyelője fogalmazta meg a legtalálóbban: "A Ferrari nem fog csődbe menni, de nagy szarban van".