Milliós büntetések a Forma-1-ben

2006.09.22. 14:31
Az elmúlt szűk húsz évben szabta ki legjelentősebb pénzbüntetéseit a Forma-1-ben a Nemzetközi Autós Szövetség. Az idei Török GP ötmillió dolláros befizetésével minden eddigi rekordot magasan megdöntött. Mögötte a nyolcas toplista harmadik helyén az 1998-as Magyar Nagydíj áll, Michael Schumacher csapatait négyszer sújtották szabálytalanság miatt, Ayrton Sennát egyszer.
Ötmillió dolláros büntetést szabott a Forma-1-es vb-sorozatot felügyelő Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) az augusztus 27-i Török Nagydíj rendezőire a díjátadón történt politikai incidens miatt.

Politikai ügyben a legszigorúbbak

A ceremónián a nem hivatalos, csak Törökország által elismert Észak-ciprusi Török Köztársaság államfője, Mehmet Ali Talat adta át a trófeát az első helyen végzett brazil Felipe Massának.

Az ötmillió dollár az eddigi legnagyobb, FIA által kiszabott pénzbüntetés, természetesen vezeti a nyolcas toplistát, amely a szövetség legsúlyosabb bírságait tartalmazza.

Senna is fizetett

Százezer dolláros befizetéssel háromszor csapott oda az FIA, először 1990-ben, Ayrton Sennának. A legenda a Japán Nagydíj első kanyarjában szándékosan kilökte a pályáról nagy riválisát, Alain Prostot.

Az eset előzménye: Senna megszerezte az első rajtkockát, amit a pálya belső, poros ívére helyeztek. Kérte, tegyék ád a kedvezőbb, külső oldalra, de az FIA akkori francia elnöke, Jean-Marie Balestre ezt megtiltotta. A második, tisztább helyről Prost indulhatott.

Senna megmondta, igazságtalannak tartja a döntést, és ha úgy alakul, nem lassít, amikor ellenfele előtte lesz az első kanyarban. Így alakult, a brazil nem is fékezett, mindketten kiestek, ő világbajnok lett, Prost második.

1994 a Benetton éve volt

A Senna halálát hozó 1994-es San Marinó-i GP után a Benettont és a McLarent is százezer dollárra büntették, amiért autóik szoftver-rendszerét nem mutatták be időben az ellenőröknek. A futamot a benettonos Michael Schumacher nyerte, a mclarenes Mika Hakkinen harmadik lett.

A csapatokról, főleg az olaszról akkoriban azt pletykálták, tiltott segédeszközt használ, amivel pilótái, Schumacher és J.J. Lehto sokkal jobban tudnak rajtolni a többieknél. A vádakat tagadták, a csalást sosem tudták rájuk bizonyítani.

Brazíliában potyogtak a reklámok

A harmadik százezer dolláros eset a kilencvenes évek végén, a Brazil Nagydíjon történt, amikor az egyik edzés közben elkezdtek a pályára potyogni az aszfalt fölött keresztbe kifeszített hatalmas Marlboro-reklámfeliratok. Jean Alesi, a Prost csapat pilótája el is talált egyet, de nem sérült meg senki. A molinókat rosszul rögzítették, a szervezők kicsengették a pénzt.

Kétszázezret fizetett 1995-ben a Benetton és a Williams, amikor a Brazil GP leintése után kiderült, szabálytalan üzemanyagot használtak. A futamot Michael Schumacher nyerte, a williamses David Coulthard második lett. Ők megtarthatták vb-pontjaikat, csapataiktól viszont levonták a kétes egységeket.

Michael Schumacher is a listán

A Benetton Michael Schumacher első világbajnokságának évében, 1994-ben a Brit GP-n is bajba került, amikor a felvezető körben többször is megelőzte az előle, pole pozícióból induló Damon Hillt. Az effajta manőver tilos, Schumachert a futam közben kizárták, ám az előírt és jelzett három körön belül Flavio Briatore csapatfőnök utasításának engedelmeskedve nem hajtott a boxba: félmillió dollárba került az istállónak.

Az első dobogós hely a büntetési listán a Magyar Nagydíjé. Az 1998-as futam után már a tiszteletkör alatt a pályára özönlött több ezer néző, emiatt az FIA egymillió dollárt szabott ki. Végül a szervezők megúszták a negyedével, a maradékot felfüggesztették.

A Ferrari volt az első milliós

Nem engedték el viszont a Ferrari egymillió dollárját 2002-ben, a hírhedt Osztrák GP-eset után. A versenyt szinte végig a ferraris Rubens Barrichello vezette, de a brazil csapatutasításra a céltól alig száz méterre elengedte márkatársát, Michael Schumachert, így ő nyerte a nagydíjat.

A világbajnokot a dobogón kifütyülték a nézők, érezte is, hogy túllőttek a célon, és Barrichellót küldte a pódium tetejére, illetve az első helyért járó serleget is neki adta. Nem is a pályán történt manőver, hanem a díjátadás manipulálása miatt marasztalták el a Ferrarit.

Törökországban nem szomorkodtak a pénz miatt

A magasan első a már említett idei Török Nagydíj az ötmillió dollárral, de a szervezők még ennek is örültek, mivel korábban az sem volt elképzelhetetlen, hogy elveszik az országtól a rendezési jogot, vagy legalább tíz millióval sújtják őket.