További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Összeül csütörtök reggel tíz órakor Párizsban az FIA-világtanács, hogy döntsön a McLaren Forma-1-es kémügybeli büntetéséről vagy felmentéséről. Az angol istálló főtervezőjéhez bizonyítottan a Ferrari 2007-es F1-es autójának titkos tervrajzai kerültek, ám a gárda állítja, egyetlen más munkatársa sem tudott a dokumentumokról, és nem használták fel azokat saját autójuk építésénél.
Kollektív a felelősség
A McLaren az ügy kipattanásakor azonnal felfüggesztette gyanús alkalmazottját, Mike Coughlant, aki a Ferrari-kezdeményezte bírósági perben elismerte, hozzájutott a bizalmas információkhoz. Eskü alatt vallotta, több mclarenes kollégájának megmutatta a papírokat, ők viszont elutasították, azt javasolták, semmisítse meg a mintegy 780 oldalt.
A McLaren a kezdetektől fogva együttműködik az FIA, a bíróságok és a Ferrari vezetőivel, állítja, csak Coughlan van benne az ügyben.
Az ipari kémkedés az F1-ben is büntetendő, a szabályzat a csapatok kollektív felelősséget emeli ki, azaz, ha valaki elkövet valamit, azért istállója felel.
A múltban már tett kivételt az FIA, amikor 1994-ben elfogadta a Benetton magyarázatát: a szabályellenes tankoló berendezést a team egyik fiatal tagja alakította át, az olaszok megúszták a büntetést.
Nem is a dokumentumokba bukhatnak bele
A McLarent az Autosport értesülése nyugtalaníthatja, vagyis hogy a dokumentumok átadásával gyanúsított exferraris Nigel Stepney hívta föl rivális kollégája figyelmét a Ferrari szezon elején használt felhajló fenéklemezére.
A megoldás szabad szemmel láthatatlan volt, de magyarázható a kocsik magas végsebességével. Így előfordulhatott, hogy Coughlan a szokatlanul nagy tempóra hivatkozott, amikor előállt ötletével, ami nem biztos, hogy eszébe jutott volna, ha Stepney nem jelzi neki.
A szabálytalan alkatrészt a McLaren szúrta ki, hívta fel rá az FIA figyelmét, ami emiatt szigorította meg az ellenőrzéseket, azaz kvázi betiltotta alkalmazását.
Csak találgatni lehet, az FIA hogyan értékeli ezt, hiszen a McLaren illegális megoldást leplezett le - amiből a többi istálló is profitált - illegális eszközökkel.
Mosley a pilótákat sem kímélné
A legjobban értesült olasz lap, a La Gazzetta dello Sport, illetve a legbennfentesebb angol, az Autosport sem képes megjósolni a várható ítéletet: figyelmeztetéstől kezdve felmentésig bármi születhet.
Amennyiben a McLarent vétkesnek találják, a legvalószínűbb a pontlevonás. Bernie Ecclestone Forma-1-vezér szerint csak az istállótól, a konstruktőr-vb-n, Max Mosley FIA-elnök állítja, a pilótáktól, a vb-t vezető Lewis Hamiltontól és a második Fernando Alonsótól is vehetnek el pontokat.
A legvadabb feltételezésekben a McLaren összes idén szerzett egységét elveszítheti, ha bebizonyosodik, hogy március, azaz a szezon kezdete óta kapott információkat Coughlan a Ferrariról. Sőt, egyes sajtóvélemények nem zárják ki, hogy az angolokat el is tilthatják legalább egy futamtól.
Az esetet bonyolítja, hogy Coughlan nem tudja, kitől kapta postacímére a titkos dossziékat, míg Stepney tagadja, hogy ő a feladó.
Fellebbezni lehet majd
A Gazzetta szerint a tisztázatlan pontok és a kevés információ miatt előfordulhat, hogy az FIA-tanács elhalasztja döntését, így csütörtökön nem lesz se felmentés, se büntetés.
A McLarent Ron Dennis csapatfőnök és helyettese, Martin Whitmarsh képviseli Párizsban, a ferrarit Jean Todt és a gárda ügyvédje, Massimiliano Maestretti. Itt olvassák föl először hivatalosan Mike Coughlan a Ferrarinak, eskü alatt tett nyilatkozatát, ami Olaszországban állítólag már kiszivárgott, és eljutott a sajtóhoz.
Meghallgatják az FIA technikai vezetőjének, Charlie Whitingnak a szakvéleményét, illetve elemzik a két istálló ügyről szóló beadványait.
A határozatot, ami ellen fellebbezni lehet, az FIA-világtanács 26 tagjából 24 szavazata alapján hozzák meg: Jean Todt és az alelnök, ám Ferrari-közeli Marco Piccinini nem szólhatnak bele a döntésbe, amit a tervek szerint még csütörtökön közölnek.