Bajban lehet a McLaren a csütörtöki kémügy-ítéletnél

2007.07.25. 15:22
Csütörtökön ítélkezik a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) világtanácsa a Forma-1-es kémügyben. A vádlott a McLaren, amely ártatlannak tartja magát. Ha viszont bebizonyosodik, hogy főtervezője egy ferraris kollégától kapott füles miatt buktathatta le az olaszok szabálytalan megoldását, pontot vonhatnak le, eltilthatják, vagy ki is kizárhatják az angol istállót és pilótáit.

Összeül csütörtök reggel tíz órakor Párizsban az FIA-világtanács, hogy döntsön a McLaren Forma-1-es kémügybeli büntetéséről vagy felmentéséről. Az angol istálló főtervezőjéhez bizonyítottan a Ferrari 2007-es F1-es autójának titkos tervrajzai kerültek, ám a gárda állítja, egyetlen más munkatársa sem tudott a dokumentumokról, és nem használták fel azokat saját autójuk építésénél.

Kollektív a felelősség

A McLaren az ügy kipattanásakor azonnal felfüggesztette gyanús alkalmazottját, Mike Coughlant, aki a Ferrari-kezdeményezte bírósági perben elismerte, hozzájutott a bizalmas információkhoz. Eskü alatt vallotta, több mclarenes kollégájának megmutatta a papírokat, ők viszont elutasították, azt javasolták, semmisítse meg a mintegy 780 oldalt.

A McLaren a kezdetektől fogva együttműködik az FIA, a bíróságok és a Ferrari vezetőivel, állítja, csak Coughlan van benne az ügyben.

Az ipari kémkedés az F1-ben is büntetendő, a szabályzat a csapatok kollektív felelősséget emeli ki, azaz, ha valaki elkövet valamit, azért istállója felel.

A múltban már tett kivételt az FIA, amikor 1994-ben elfogadta a Benetton magyarázatát: a szabályellenes tankoló berendezést a team egyik fiatal tagja alakította át, az olaszok megúszták a büntetést.

Nem is a dokumentumokba bukhatnak bele

A McLarent az Autosport értesülése nyugtalaníthatja, vagyis hogy a dokumentumok átadásával gyanúsított exferraris Nigel Stepney hívta föl rivális kollégája figyelmét a Ferrari szezon elején használt felhajló fenéklemezére.

A megoldás szabad szemmel láthatatlan volt, de magyarázható a kocsik magas végsebességével. Így előfordulhatott, hogy Coughlan a szokatlanul nagy tempóra hivatkozott, amikor előállt ötletével, ami nem biztos, hogy eszébe jutott volna, ha Stepney nem jelzi neki.

Stepney az exfőnökkel, Ross Brawnnal

A szabálytalan alkatrészt a McLaren szúrta ki, hívta fel rá az FIA figyelmét, ami emiatt szigorította meg az ellenőrzéseket, azaz kvázi betiltotta alkalmazását.

Csak találgatni lehet, az FIA hogyan értékeli ezt, hiszen a McLaren illegális megoldást leplezett le - amiből a többi istálló is profitált - illegális eszközökkel.

Mosley a pilótákat sem kímélné

A legjobban értesült olasz lap, a La Gazzetta dello Sport, illetve a legbennfentesebb angol, az Autosport sem képes megjósolni a várható ítéletet: figyelmeztetéstől kezdve felmentésig bármi születhet.

Amennyiben a McLarent vétkesnek találják, a legvalószínűbb a pontlevonás. Bernie Ecclestone Forma-1-vezér szerint csak az istállótól, a konstruktőr-vb-n, Max Mosley FIA-elnök állítja, a pilótáktól, a vb-t vezető Lewis Hamiltontól és a második Fernando Alonsótól is vehetnek el pontokat.

A legvadabb feltételezésekben a McLaren összes idén szerzett egységét elveszítheti, ha bebizonyosodik, hogy március, azaz a szezon kezdete óta kapott információkat Coughlan a Ferrariról. Sőt, egyes sajtóvélemények nem zárják ki, hogy az angolokat el is tilthatják legalább egy futamtól.

Az esetet bonyolítja, hogy Coughlan nem tudja, kitől kapta postacímére a titkos dossziékat, míg Stepney tagadja, hogy ő a feladó.

Fellebbezni lehet majd

A Gazzetta szerint a tisztázatlan pontok és a kevés információ miatt előfordulhat, hogy az FIA-tanács elhalasztja döntését, így csütörtökön nem lesz se felmentés, se büntetés.

A McLarent Ron Dennis csapatfőnök és helyettese, Martin Whitmarsh képviseli Párizsban, a ferrarit Jean Todt és a gárda ügyvédje, Massimiliano Maestretti. Itt olvassák föl először hivatalosan Mike Coughlan a Ferrarinak, eskü alatt tett nyilatkozatát, ami Olaszországban állítólag már kiszivárgott, és eljutott a sajtóhoz.

Meghallgatják az FIA technikai vezetőjének, Charlie Whitingnak a szakvéleményét, illetve elemzik a két istálló ügyről szóló beadványait.

A határozatot, ami ellen fellebbezni lehet, az FIA-világtanács 26 tagjából 24 szavazata alapján hozzák meg: Jean Todt és az alelnök, ám Ferrari-közeli Marco Piccinini nem szólhatnak bele a döntésbe, amit a tervek szerint még csütörtökön közölnek.