További Forma-1 cikkek
- A Katari Nagydíj időmérőjén megint előjött a zseni Max Verstappenből
- Az utolsó métereken adta át a győzelmet Norris a katari sprintversenyen
- Sergio Pérez ismét betlizett, Lando Norris nyerte a katari sprintkvalifikációt
- A világbajnok csak a 11. helyen, Ferrari–McLaren-csatát ígér hétvégére a katari szabadedzés
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
Nem lehet kizárni Fernando Alonso és Lewis Hamilton, illetve a spanyol és csapatuk, a McLaren közötti rossz viszony miatt, hogy a vasárnapi idényzáró Brazil Nagydíjon ütközésen múlik, ki nyeri a vb-t. Rajtuk kívül a címre esélyes még a ferraris Kimi Raikkönen is, így a márkatársak balhéjából ő jöhetne ki győztesen.
Négyszer dőlt el a Forma-1 56 szezonja alatt karambollal vagy koccanással a világbajnokság, mindegyik az utóbbi húsz évben történt.
Egészen 1989-ig nem fejeződött be így szezon, akkor Alain Prost és Ayrton Senna koccant a Japán Nagydíjon. Mindketten a McLaren versenyzői voltak, úgy mint most Alonso és Hamilton, de csatájuk már az utolsó előtti nagydíjon véget ért.
A futam előtt Prost jelentősen vezette a vb-t, amibe akkor nem mind a 16, csak a legjobb 11 GP eredménye számított bele. Sennának nyernie kellett, hogy megtartsa sanszát a szezonzáróra, de Szuzukában ellenfele vezetett, a 46. körig.
A brazil akkor előzéssel próbálkozott a célegyenes előtti sikánban, de a francia lezárta előtte az ívet, a kocsik összeértek, nem fordultak be, hanem a menekülőúton álltak meg. Prost azonnal kiszállt, Senna továbbhajtott, miután megtolták a pályamunkások.
A boxba rohant, lecseréltette törött első szárnyát, majd fantasztikus hajrá után megelőzte Alessandro Nanninit, és nyert. A dobogóra viszont már nem juthatott föl, mert az FIA azonnal kizárta, mondván, levágta a sikánt, amikor visszajött a pályára.
Senna kiborult, a McLaren-főnök Ron Dennis megfellebbezte a döntést, hiszen pilótája semmi előnyt nem szerzett a hajlat kiegyenesítésével: másodpercekig állt a kocsi, sok időt veszített. Prost ekkor szinte bajnoknak érezhette magát, de a fellebbezési döntés elhúzódott, így annak pozitív végkimenetelében reménykedve Sennának még a következő, Ausztrál GP-n is volt hajszálnyi sansza.
Prost Adalaide-ben, az esőben egy kör után kiállt, mert veszélyesnek tartotta a körülményeket. Riválisa százméterekkel vezetett, de nem lassított, a 30. fordulóban ütközött, majd feladta. Prost hivatalosan ekkor lett bajnok, bár Senna szuzukai büntetését később helyben hagyták, sőt, még plusz százezer dollárra büntették és felfüggesztve félévre eltiltották a versenyzéstől.
Ki volt a hibás a balesetben? Kívülről Senna manővere tűnt veszélyesnek, egy helikopteres kamerából viszont egyértelműen kiderült, Prost húzott rá Sennára.
A brazil nem felejtett, majdnem pontosan egy évvel később, 1990 október 21-én - az idei Brazil GP-n lesz pontosan 17 éve - újra találkozott a már ferraris Prosttal.
Az időmérőn Senna megszerezte az első rajthelyet, de az nem a tiszta versenyvonalon, hanem a belső, ám piszkos íven volt. A bajnok kérte az FIA-t, cseréljék meg, de annak francia elnöke, Jean-Marie Balestre ezt elutasította.
Senna kijelentette: "Ha autó lesz az enyém előtt az első kanyarban, úgy fogok vezetni, mintha nem lenne ott semmi". Mellőle Prost rajtolt, a következményeket nem nehéz kitalálni.
A francia lerajtolta a mclarenest, egyértelműen vezetett az első jobbosban, de riválisa nekiment, mindkettejüket kiütve a futamból. Mivel Senna 11 ponttal vezetett a start előtt, és utána már csak Ausztrália maradt, a karambollal világbajnok lett.
Az FIA ezúttal nem mert közbeavatkozni, pedig egyértelmű volt, Senna szándékosan szállt bele a Ferrariba. Évek múlva ez be is bizonyosodott: a McLaren az indulás után az ütközésig padlógázon haladt, ez a telemetria adataiból derült ki.
Négy év múlva, 1994-ben az Ausztrál GP-n dőlt el a vb Michael Schumacher és Damon Hill között. A német egy ponttal állt az élen a rajt pillanatában, majd a futamon is vezetett néhány másodperccel Hill előtt.
A 36. körben viszont hibázott, lefutott az aszfaltról, kocsijának jobb oldali kerekeivel lesúrolta a pályát övező betonfalat, majd visszatért a nyomvonalra. A következő jobbosban a nagy lendülettel érkező Hill bement melléje, amikor a benettonos ráhúzta a kormányt.
Schumacher autója két kerékre állt, vezetőjének fel kellett adnia, az angol viszont továbbment. Másodpercekig úgy tűnt, eljuthat a célig, de bal első kerékfelfüggesztése elhajlott, a boxban sem lehetett megjavítani.
Az FIA versenybalesetnek minősítette a történteket, Schumacher életében először világbajnok lett. A Williams nem óvott, de vezetőjük, Patrick Head évekkel később elárulta, biztosra vették, a német szándékosan húzott Hillre, ám az Ayrton Senna halála miatti vizsgálat közben jobbnak látták csendben maradni.
Jó tíz év múlva Hill is azt nyilatkozta, úgy gondolja, Schumacher direkt csinálta, de a későbbi hétszeres bajnok ezt mindig is tagadta.
Három év múlva Schumachernek Jacques Villeneuve-vel gyűlt meg a baja a szezonzáró Európa GP-n, Jerezben. Már Ferrariban, egy pont előnnyel indult, és a 48. körig az élen állt, sarkában a kanadaival. A williamses ekkor meglepte, a lassú hajtűkanyarban melléje ment, a belső íven eléje került, ám Schumacher ráhúzta a kormányt, egyszerűen nekiütközött.
Manővere balul sült el, a Ferrari a kavicságyban végezte, Villeneuve viszont tovább tudott menni. Kocsijának hűtője megsérült, de harmadik helyen beért, megszerezte a vb-címet.
Bár Schumacher célját nem érte el, az FIA kizárta a futamról, azévi összes eredményét törölte, így hivatalosan nincs helyezése abból az idényből. Először tagadta, de karrierjének vége felé, már sokszoros bajnokként célzott rá, nem volt véletlen a jerezi baleset.
Vasárnap Sao Paulóban újra a két McLarent féltik az ütközéstől. Sokan Alonso akciója miatt aggódnak, pedig reálisan Hamilton kerülhet olyan helyzetbe, hogy kieséssel világbajnok lehet, hiszen vezeti a pontversenyt.