További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Mintegy hat órán át veszélyben volt Kimi Raikkönen Brazil Nagydíjon megnyert világbajnoki címe, mert a 4-6. helyen végzett pilóták autóiból vett benzin szabálytalannak bizonyult. A futamellenőrök csak később erősítették még a pályán kialakult végeredményt, ezzel a finn vb-győzelmét. A McLaren viszont óvást nyújtott be, aminek elbírálása napokba telhet, ha a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság (NFB) azt elfogadja.
A leintés után órákig késett a hiavatlos irat a befutóról, mert a Williams és a BMW autóinál felmerült, szabálytalan üzemanyaggal indultak.
A skysports.com, az autosport.com és a gazzetta.it is úgy értesült, az autók üzemanyagának hőmérséklete nem felelt meg az előírásoknak a szokásos rutinellenőrzésen. Az FIA ezt megerősítette. A benzin hőfoka befolyásolja az autó teljesítményét, így annak változásából előny adódik.
A williamses Nico Rosberg 4., a BMW-s Robert Kubica 5., csapattársa, Nick Heidfeld 6. lett, ha kizárták volna őket, Lewis Hamilton negyediknek, vb-címet jelentő pozícióba jött volna előre.
A pályán Kimi Raikkönen ért be elsőként, és mivel Fernando Alonso harmadik, Hamilton hetedik lett, egy ponttal, 110-109-109 arányban megnyerte a bajnokságot két riválisa előtt.
A gazzetta.it megszólaltatta a Ferrari technikai igazgatóját, Stefano Domenicalit: "Az egész szezonra ez volt a jellemző, várnunk kell az ünnepléssel. Még akkor se tudjuk befejezni a futamokat, amikor véget értek".
Az FIA magyar idő szerint éjjel fél kettő körül adta ki a Brazil Nagydíj hivatalos végeredményét, ami az aszfalton látottakat tükrözte, azaz nem büntette a szabálytalan autók versenyzőit. Az eredmény ellen óvni még lehetett, és a McLaren mintegy másfél órával később jelezte az FIA-nek, él ezzel a lehetőséggel. Ha az NFB ezt elfogadja, az külön meghallgatást jelent, ami még napokig, de akár hetekig is bizonytalanná teheti a vb kimenetelét.
Benzinügyben hosszan konzultáltak a Williams, a BMW és az FIA emberei, akik végül odaadták a pilótáknak a kérdéses pontokat.
Nem sokkal később az FIA megindokolta döntését: azért hagyták meg az eredményt, mert a saját, illetve az F-1 hivatalos meteorológiai partnere, a Meteo France levegőhőmérsékleti adatai néhány fokban eltértek, továbbá nem lehetett pontosan bizonyítani, hogy a benzin az autóban ugyanolyan hőmérsékletű volt, mint az autón kívül.
Ez alapján szinte százszázalék, hogy a McLaren óvása bukni fog, a hőmérséklet méterről méterre változhat, lehetetlen egységes adtot megítélni.
Az FIA megerősítő határozata előtt, a kritikus percekben Raikkönen esélyét vb-címe megtartására növelte, hogy 1995-ben a futamgyőztes Michael Schumacher Benettonjának és a második, williamses David Coulthard kocsijának üzemanyaga volt szabálytalan, ugyancsak a Brazil GP-n: a pilótáktól és a konstruktőrtől is elvették a vb-pontokat, de fellebbezés után a versenyzőkét visszaadták.
Ellenben akkor nem merült fel, az illegális benzinnel teljesítménybeli előnyhöz jutottak a pilóták. Ezúttal ez volt a helyzet. Az előírások szerint a külső hőmérsékletnél nem lehet tizenegy fokkal hidegebb az üzemanyag hőmérséklete. A határérték 10 fok, ám Rosberg, Kubica és Heidfeld esetében mindegyik tankolásuknál 12-14 fok között volt a különbség - közölte az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer.
"Ez könnyedén jelenthet öt-tíz lőerő előnyt - nyilatkozta az autosport.com-nak Mike Gascoyne, a Spyker technikai igazgatója. - Illegális teljesítményelőny-szerzés, ki kell zárni őket, nem is lehet kétséges."