További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Az olasz Autosprint magazin szerint csalni lehet a Forma-1-es autók új elektronikus rendszerével, amit a McLaren fejlesztett ki. Az újság legutóbbi számában "Káosz az elektronika körül: megmutatjuk, hogyan nyernek a rajton" címmel közöl cikket a témáról.
A szintén olasz racingworld.it összefoglalta a lényeget. Idén minden csapatnak egységes ECU-t (Electronic Control Unit, azaz elektronikus irányító rendszer) kell használnia, amit a McLaren gyárt, mert az ő cégük, a MES (McLaren Electronic Systems) nyerte tavaly az FIA pályázatát. A Honda a legutóbbi teszten állítólag rájött, ha a rendszerhez kapcsolódó gombok közül hármat egyszerre nyom meg a pilóta a kormányon, az eszköz kvázi startelektronikaként működik, azaz tökéletesíti az indulást.
A rendszert tavaly betiltották, idén már illegális. Mivel a SECU-t (Standard Electronic Control Unit, egységes ECU) a McLaren fejlesztette ki, egyértelműen felmerül, tudta, hogy ügyeskedni lehet vele.
A két forrás szerint már az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) előtt van az ügy, a szervezet hamarosan vizsgálatot indít.
A sztori vad, főleg, hogy a McLarent hajszál híján kizárták tavaly a Forma-1-ből a kémügy miatt, és később be is ismerte, átvett információkat a Ferraritól. Vagyis az újabb balhé a kitiltásához vezetne.
Az FIA és a Honda eddig nem cáfolt, ami erősíti az Autosprint állításait, csakhogy a háromgombos trükk meglehetősen amatőr próbálkozásnak tűnik. Minden mérnök azzal kezdi egy új program használatát, hogy az effajta dolgokat kipróbálja, mi történik, ha alapon.
Innét tovább lehet fűzni a történetet: a folyamatosan pamaszkodó Toyotán kívül - Jarno Trulli nemrég felvetette, néhányan csalnak - ki is próbálta mindenki, rájöttek a turpisságra, de nem szóltak. Miért is tették volna, a teszteken nincs rajt, amikor számítana a segítség, a SECU végső változatát pedig állítólag csak március elején kapják meg a csapatok - tökéletes magyarázat bármilyen esetleges vádra.
De akkor miért jelzett mégis a Honda? Abszolút összeesküvés-elmélet, hogy a Ferrari, sejtve, autója gyorsabb a riválisok gépeinél, a japánok csapatfőnökén, az exferraris Ross Brawnon keresztül kiszivárogtatta a startelektronika létezését. Őket vágja meg legkevésbé, ha a rendszert végleg kiszűrik. Ráadásul még a McLarennek is visszavágnak a kémkedésért.
Hogy mi az igazság, illetve, hogy létezik-e egyáltalán a titkolt rajtrendszer, hamarosan kiderülhet.