A Brawn fapadossal repül, nagy pénzre vár

2009.06.11. 00:37
Miért fehér még mindig Jenson Button kocsija, ha majdnem minden versenyt megnyert? Kisebb szponzoraik vannak, pénzük a Hondától elég idénre, világbajnokként jobb feltételekkel szerződhetnek, ráadásul jöhet egy nagy üzlet is.

Hat győzelem, dupla vb-1. hely után is tiszta fehér a Brawn GP mindkét autója, a Forma-1-et magasan vezető istálló továbbra sem szerződtet nagy szponzort.

Csak a Virgin és a MIG neve tűnik föl a kocsin, a legnagyobb, legjobban látható helyeken nincsenek feliratok. A milliárdos Richard Branson cége, a Virgin az idény kezdete óta futamonként 250 ezer dollárért, 180 ezer euróért hirdethet a gépeken, eddig 1,25 millió eurót hagyott a csapatnál.

Alig látható a pilóták feje mögött van a Henri-Lloyd ruhagyártó matricája, amely az istálló viseletét készíti, pólókat, sapkákat, mindent, amire szükség lehet. A Scalextric kicsinyített autómodelleket gyárt, a Brawn támogatója, de logója nincs a kasztnin. Az év végén kis Brawn-autókat dob piacra a csapat engedélyével.

000T TRDV528228

A legjelentősebb, egyetlen hosszú távú támogató, a MIG svájci befektetőcég három évre szerződött az angolokkal. Feltűnő helyeket, a kocsi orrát, első szárnyát és a versenyzők overalljait vették meg. Titok, mennyiért, de biztosan eurómilliókról lehet szó évente.

”Idén nem téma a költségvetésünk. Ha egyetlen pennyt sem keresünk, akkor is elérjük, amit akarunk – indokolta Nick Fry csapatigazgató a skysports.com-nak, miért nem kötöttek még jövedelmezőbb szponzorszerződéseket. – A kocsi fejlesztése rendben megy, okosan használjuk a pénzünket, az autóra és az istállóra fordítjuk. Ross és én is Easyjettel repülünk, ez a helyes a jelenlegi gazdasági helyzetben.”

Ross Brawn és Fry mindketten milliomosok, forintban milliárdosok, csapatuk 2009-ben az előd Honda pénzéből él, ami 100 millió dollárt hagyott rájuk, amikor átengedte a projektet. A Virgin már több évekre szóló ajánlatot tett, de mindet visszautasították, nagydíjról nagydíjra terveznek.

”Közel vagyunk több támogatói megállapodáshoz, folytatjuk a tárgyalást a Virginnel és másokkal. A helyzetünkben a legszebb, hogy nem kell elfogadnunk az első ajánlatot, nem is fogadtuk el” – mondta Fry.

Valószínűleg úgy gondolkozhatnak, néhány hónap múlva világbajnokként sokkal kedvezőbb feltételekkel szerezhetnek főszponzort, kár lenne elhamarkodni, elkötelezni magukat kevesebb pénzért.

Ráadásul úgy, hogy a kocsijukban Mercedes-motor van. Persze ezt csak az tudja, aki olvasta vagy hallotta valahol, mert a németek nem tették rá emblémájukat a BGP001-esre, legalábbis eddig. A motorsport.com szerint Monaco volt az első futam, ahol a Mercedes gyári csapata, a McLaren hivatalos futamközleményében megjelent, hogy a másik mercedeses csapat pilótája nyerte a versenyt.

”Nem végeznénk jól a munkánkat, ha nem dolgoznánk ezen” – nyilatkozta a Bild am Sonntagnak Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója arra a kérdésre, szeretnék-e, hogy logójuk mielőbb felkerüljön a Brawnokra is.

A törekvés érthető, főleg, hogy a tavaly Lewis Hamiltonnal világbajnok McLaren szenved, míg Jenson Button csak egy versenyt nem nyert meg az eddigi hétből. A Mercedes saját néven akart Forma-1-es istállót, ám a 90-es évek végére belátták, hamarabb lesznek sikeresek, ha egy tapasztalt F1-gárdára bízzák magukat, ezért szerződtek a McLarennel.

A Brawnnal viszont újra ott a nagy lehetőség: a kocsi tiszta fehér, nem lehet kapásból valamilyen nagy márkával kapcsolatba hozni. Ross Brawnnal a tapasztalat annyi, mint a McLarennél, szakembergárdája elsőrangú, az infrastruktúrája, amelyet a Hondától megörökölt, végképp. Button is tökéletes reklámarc.

Egyszerűbben istállóhoz jutni nem lehet, ha nem is vennék meg, a következő években kellő anyagi támogatással beláthatatlan időre Mercedes-élcsapattá tudnák tenni. Valószínűleg tudják ezt Brawnék is, és várnak a nagy befektetésre.

Erre utaló jel lehet az MIG-szerződés: a svájci cég tulajdonosa, Mansour Ojjeh, a McLaren résztulajdonosa egy rivális gárdába tette a pénzét.

Volt egyversenyes szponzoruk is

A Brawn GP a Spanyol GP-n autóinak hátsó szárnyán hirdette a Terminator című film negyedik részét. A megállapodás mindössze egy futamra szólt. Az anyagiakról nem szivárgott ki hír, de az biztos, hogy legalább hatszámjegyű összeget kapott a csapat.