A Red Bull magát aprítja, a McLaren nevet

2010.07.22. 12:13
A McLaren féltávnál első az F1-ben, bár a Red Bull autója gyorsabb. A fiatal istálló rutintalan, főleg a főnöke, így Vettel és Webber kikészíti egymást. Négyen az élen, de nem a legjobb gép vezet, Alonso mögöttük figyel, támadni fog. Minden idők legszorosabb világbajnoksága lehet az idei.

Technikai sportban ritka, hogy ne a legjobb gépet vezető pilóta nyerjen, de a Forma-1-ben idén fél táv után efelé haladunk: a Red Bull a legjobb autó a mezőnyben, pilótái mégis csak a mclarenesek mögött állnak.

Az angol-osztrák istálló fölényét bizonyítja, hogy tíz pole pozícióból kilencet megszerzett Mark Webber és Sebastian Vettel, viszont csak ötször tudott valamelyikük a futamon is nyerni. Az is váratlan, hogy Webber háromszor, Vettel kétszer nyert, ami mutatja, a csapat megosztja a pontokat a pilótái között.

Adrian Newey tervezőzseni remek autót épített nekik, és futamról futamról képes még javítani rajta, úgyhogy minden valószínűség szerint a Red Bull autói lesznek a leggyorsabbak a szezon végéig. Rutinos profi, aki a tavalyi diffúzorbalhét továbbvitte, és olyan megoldást talált ki, amit a McLarennek még nem is sikerült átvennie: a kipufogógáz folyamatosan nyomás alatt tartja a diffúzort, így leszorító erőt generál.

Csakhogy a Renault-motor – valószínűleg egy másik nagyszerű találmány miatt – továbbra sem a legmegbízhatóbb, ám még nagyobb gond, hogy a csapatvezetés tapasztalatlan: a fiatal Chris Horner hibát hibára halmoz, ezért ment Vettel legalábbb két futamot sérült kasztnival, ezért ütközött össze 1-2. helyen Törökországban Vettel és Webber és miatta lett botrány a Brit GP-n is. Az istálló erejét mutatja persze, hogy Silverstone-ban is nyert, ráadásul a gyengébbik autójával.

Pilótái a megbízhatósági gondokon kívül hibáznak is, így fordulhat elő, hogy két McLaren-versenyző, Lewis Hamilton és Jenson Button áll a világbajnoki pontverseny első és második helyén.

A címvédő Button remekül indult, a szezon első negyedében eszét és taktikai érzékét kihasználva nyert két futamot, Hamilton gyorsasága hosszabb távon jött ki, klasszisával szépen visszaküzdötte magát a csapaton belül és a világbajnokságban is. Kétszer nyert, mint Button, csakhogy ő mindig ott van a Red Bullok közvetlen közelében, azt az egy pole pozíciót ő vette el tőlük, majd még a futamot is megnyerte Kanadában.

A McLaren-menedzser Martin Whitmarsh eddig remekül fogja két szupersztárját, ő csak egyszer hibázott – szintén Törökországban – de akkor a versenyzői megmentették, karambol helyett szépen oda-vissza előzték egymást.

A McLaren a szezon talán legnagyobb találmányával, az F-csatornával tud mindig élközelben lenni, ez nála olyan, mint a Red Bullnál a diffúzor, még senki nem tudta rendesen lemásolni. A legtöbben csináltak már valami hasonlót, de a Ferrari például nagyon befürdött vele, fejlesztése az autó többi részének a kárára ment.

Az olasz csapat az egyetlen, ami futamot tudott nyerni a Red Bull és a McLaren mellett, de fejlődési ívét mutatja, hogy ez a szezon első versenye volt: Fernando Alonso ferraris bemutatkozásán azonnal győzött, azóta viszont csak a lecsorgó pontokat szedegeti.

A Ferrari motorjával is baj volt, majd az F-csatornát kisérletezték túl, a különleges diffúzor is csak júniusra lett kész. Mikorra minden összeállt, a szerencse fogyott el, Alonsót Valenciában a biztonsági kocsi szorította le a dobogóról, Silverstone-ban megfosztotta a pontszerző helytől. (Mindig a legrosszabbkor jött a pályára.)

A spanyol csak pontszerzésekkel is szépen tartotta a lépést az erősebb riválisokkal, de az utóbbi pont nélküli futam és az az előtti 8. hely miatt már majdnem kétfutamnyi, 47 pont a lemaradása, ráadásul négyen vannak előtte a bajnokságban.

Állítja viszont, ennek ellenére is világbajnok lesz, a Ferrari a szezon második felében nagy támadást indíthat a felzárkózásért. Valójában sok nem kell hozzá, csak hogy összejöjjön egy-két mázlis futam.

Néhány hete azt írtuk, az idei minden idők legszorosabb világbajnoksága, ez továbbra is igaz, négy versenyző szinte egyformán esélyes a címre, és még Alonsót sem lehet leírni.

Kubica és Schumacher

A közvetlen élmezőny után két pilótát kell még említenünk, mindkettőt azért, mert teljesítményére senki nem számított. Robert Kubica egészen zseniálisan megy az átszervezett Renault-val, kulcsszerepe van benne, hogy a kocsi a legjobbak sarkában van.

Michael Schumacher a másik véglet, a közepesre sikerült Mercedesből még annyit sem tud kihozni, mint csapattársa, Nico Rosberg, már jóval az év fele előtt feladta a szezont, 2011-re készül. Állítólag a keskenyebb első gumik nem fekszenek neki, de így is nehezen hihető, hogy Rosberg két és félszer annyi pontot szerzett, mint ő.

Már csak azért is, mert csapattárs ellenfél nélkül versenyezhet: a Red Bull elismerte, Vettel és Webber rivalizálása az első helyükbe kerülhet, míg a McLarennél a Hamilton-Button-összecsapás tűnik valószínűnek. (Hacsak Button formája nem hanyatlik tovább, és Hamilton egyértelműen a McLaren vb-favoritjává nem válik.) Alonsónak ezzel szemben semmi gondja Felipe Massával, többször megverte, a Ferrari már a spanyol kezében van, a csapat leginkább érte dolgozik.

A folytatásban az tűnik valószínűnek, legalábbis nézőként az lenne a legjobb, ha a tendencia folytatódna, a háromgyőzelmes Webber mellé mielőbb felkapaszkodna a két-két sikerrel álló Button, Hamilton és Vettel, de csak miután az egy győzelemmel dekkoló Alonso befogta őket. Nem irreális, hogy így történjen, és akkor tényleg akár minden idők legkiszámíthatatlanabb világbajnoksága is lehet az idei.

A vb állása, a vezető ötös eddigi eredményei:

1. Hamilton 145 pont: 3., 6., 6., 2., 14., 5., 1., 1., 2., 2.
2. Button 133 pont:    7., 1., 8., 1., 5.,  - , 2., 2., 3., 4
3. Webber 128 pont:  8., 9., 2., 8., 1., 1., 3., 5.,  -, 1.
4. Vettel 121 pont:     4.,  -, 1., 6., 3., 2.,  -, 4., 1., 7.
5. Alonso 98 pont:     1., 4., 13., 4., 2., 6., 8., 3., 8., 14.