Timót, Xénia
3 °C
6 °C

Hülyéztek is érte rendesen, de így csináljuk

2010.08.08. 21:04
Nem baj, ha a néző látja, ha valamit rosszul csinálnak, állítja Martin Whitmarsh, a Vodafone McLaren Mercedes csapatfőnöke. Jelenleg ő viszi a FOTA-t, kerülgeti a provokációkat, barátkozik a Ferrarival, nyit a sajtónak és a szurkolóknak, kezeli a csapatsorrendet. Hungaroringi interjúnk második része.

Augusztusra az F1 általában megtelik botránnyal, főleg a pályán kívül. Most a paddock csendes, mi történt?

A csapatok az utóbbi 18 hónapban úgy működtek együtt, olyan szorosan, mint addig soha. 60 év óta először álltak össze, és akarják eldönteni közösen, hogy lehetne javítani a sportágon. Összeállt a FOTA (Formula One Teams Association), a csapatszövetség, ami bizonyos embereknek ijesztő erő lett. A FOTA viszont nem fenyeget senkit, egyszerűen jobb munkát végez, mint az istállók tudnának külön-külön.

Csak annyi a furcsa, hogy nincsenek kamionok, úgy tudom, mert a reklámjogokat birtokló cég kifogásolta a szponzorlogókat a gépeken, mert azokért nem fizetnek az istállók. Újra balhé lesz?

A kamionokkal valaki reakciót akar kiprovokálni. Kamionokkal jobban néz ki a paddock, szerintem hamarosan vissza is kapjuk őket. Ez egy olyan ügy, amiről beszélnünk sem kellene. Meg akarják bontani a FOTA-t vagy zavart kelteni benne, de lazán vesszük, a fontos dolgokra figyelünk. Hogyan lehetne fejleszteni a sportágat, alakítani az arculatát, minél jobban tévére vinni. Optimista vagyok, az F1 jobb, nagyobb, átláthatóbb, barátságosabb lehet.

Hogyan védik ki a provokációt?

Nem engedhetjük, hogy újra háború legyen, fantasztikus a szezon, nagyszerű versenyek vannak olyan kevés politikával, amennyivel csak lehet. A nézőknek elegük van már ebből, minket akarnak látni, odakint a pályán. Most én vagyok a FOTA elnöke, megpróbálom összehozni az istállókat a Ferraritól a HRT-ig olyan szorosra, amennyire csak lehet. Le akarjuk győzni egymást a pályán, de azon kívül a céljaink közösek.

Tavalyelőtt még óriási volt a Ferrari-McLaren-harc, mi változott meg?

A McLaren és a Ferrari között volt a legnagyobb a háború az utóbbi harminc évben, szerintem azért tudunk most együtt dolgozni, mert azonosak az érdekeink, leginkább az üzletiek. Remek munkakapcsolatot alakítottunk ki, példát kellett mutatnunk, ha mi tudunk együttműködni, akkor másoknak is tudniuk kell.

martin2

A médiával is együttműködnek, a legutóbbi futamon élőben jelentkezett be a német RTL-en a harmadik szabadedzés közben, és közel negyedórán át beszélgetett a riporterekkel.

Igen, ki kell nyílnunk, nekünk, a Vodafone McLaren Mercedesnek és az egész Forma-1-nek, hogy a szurkolók jobban lássák, mit csinálunk, hogy csináljuk. Az F1 hagyományosan igen titokzatos közösség, és sok istálló a mai napig megtartja magának, amije van, talán hogy exkluzívabb legyen. Mi igyekszünk sokkal többet megjelenni a tévében, ezért szombatonként élőben beszélek az RTL-lel a szabadedzések közben. Egyértelmű, elterelheti a figyelmem, és abban a pillanatban, hogy valami balul alakul, kritizálni fognak, de fel kell ismernünk, hogy az F1 további sikere abban áll, hogy beavatja a nézőt. Igyekszünk kinyílni, minél jobban, akkor is, ha közben hibázunk, ez a jövő útja.

Azt is látta és hallotta mindenki, ahogy Massa elengedte Alonsót, hibázott a Ferrari?

El kell fogadnunk, hogy itt 12 csapat van 24 pilótával, így létezik csapatérdek. Például ha azt mondom a pilótáimnak, ne ütközzetek össze az első kanyarban, már bele lehet kötni, hogy ez csapatutasítás. Az viszont biztos, hogy ha a szezon felénél az egyiknek mindig azt mondom, eressze el a másikat, az nem egészséges. Megmondtam erről a véleményemet a Ferrarinak négyszemközt.

martin

Mi a véleménye?

A McLaren Mercedes egyenlő esélyt akar adni mindkét pilótájának minden versenyen és végig a világbajnokságon. Többször voltunk már első két helyen, volt, hogy csúszós pályán, leggyorsabbakként az élen, így akár úgy is dönthettem volna, hogy stop, nem mozdul senki, de hagytam őket versenyezni. Jenson egyszer ki is csúszott, ám visszajött, így behúztuk az 1. és 2. helyet. Amint ez nem jön össze, kinevetnek, hogy micsoda bolondok vannak a McLarennél, sima versenyt dobtak el.

Németországban azért nyugodtan tartották a 4-5. helyet, annyiért egyik pilóta sem kockáztatna.

Ott Jenson 12 körrel a vége előtt csavarhatta fel a motorját, mert jól spórolt a benzinnel, megengedtük neki, majd Lewisnak is, aki az utolsó négy körre kapcsolhatott feljebb, így maximális tempóban futottak be. Mi ezt választottuk, de nem szólhatok bele, mit választ egy másik csapat. A dolog lényege, hogy ne kerüljön senki olyan szituációba, hogy magyarázkodnia kelljen, ne is feltételezhessenek semmi negatívat.

hambutmos

Hogy lehet elkerülni a negatív beszólásokat?

Mi a szezon elején megmondjuk, ha jobb vagy, megverheted a csapattársad, de hagyományosan más csapatok más stratégiát alkalmaznak. Lehet rajta vitatkozni, hogy ha 2007-ben az év elején Alonsót, vagy az év végén Hamilton preferáljuk, akkor megnyertük volna a világbajnokságot, de nem ezt választottuk - van, aki hülyézett is minket -, de mi így vezetjük a csapatunkat. Összességében lazább az istálló emiatt, a másik módszer feszültséget szít.

Az ön két pilótája egész jól meg is van egymással.

A brit média imádná, ha Lewis és Jenson egymás ellen menne, remek sztorit faragnának belőle. Jensonnak az első közös vacsoránkon megmondtam, azt sosem fogod brit lapban olvasni, hogy Lewis és Jenson jól kijönnek egymással. Ha igaz is, ez nem érdekes, nekik a másik véglet az. A csapat jól bánik velük, a tisztelet megvan közöttük, meg is kedvelték, de le akarják győzni egymást, ahogy láttuk Törökországban is. Pont ezt akarjuk, így, ahogy van.