További Forma-1 cikkek
- Az utolsó futam előtt pilótacserét húztak meg az F1-es istállónál
- Az F1 korábbi ura eladásra kínálja 150 milliárdot érő autógyűjteményét
- Max Verstappen megkoronázta vb-címét: a kaotikus Katari Nagydíjon is a dobogó tetejére állt
- Max Verstappentől elvették a pole-pozíciót Katarban
- A Katari Nagydíj időmérőjén megint előjött a zseni Max Verstappenből
Lábadozik életveszélyes sérüléseiből a vasárnap ralifutamon megsérült Robert Kubica, orvosai szerint legalább egy év kell neki a teljes felépüléshez. Azt sem mondják biztosra, hogy vezethet újra a Forma-1-ben, de ha igen, 2011-et - vagy legalább nagy részét - akkor is szinte biztosan ki kell hagynia.
F1-istállója, a Lotus-Renault azt tervezi, hogy a március 13-i szezonrajtig hátralévő teszteken több fiatal tartalékja közül Bruno Sennát ülteti a helyére, ami marketingszempontból megéri - nagybátyja, Ayrton hasonló fekete Lotusban futott be -, de hosszú távon nem kifizetődő: a kis Senna egy teljes szezont sem indult az F1-ben, míg Kubica tervezett csapattársa, Vitalij Petrov második évét kezdi.
Az új Renault ígéretes formában rajtolt Kubicával a múlt heti teszten, a francia-brit istálló kritikus időszakban van, a lengyellel valószínűleg visszatérhetett volna a GP-esélyesek közé. Nélküle viszont nehézkesen fog, hacsak nem tud Kubicához hasonló kaliberű, rutinos és gyors pilótát igazolni.
A külföldi sajtó azonnal bedobta Kimi Raikkönen nevét, aki tavaly ősszel tárgyalt a Renault-val, de később azt mondta, igazán nem érdekelte a lehetőség, és még egy évre aláírt a Citroen ralicsapatához.
Raikkönen gyors, mint Kubica, de meglepő lenne, ha be akarna ugrani a helyére. Zsáknyi pénzzel lehetne csak rávenni a visszatérésre, ám annyi a Renault-nál nincs.
Mivel Raikkönen az egyetlen Kubica-szintű klasszis a piacon, kijelenthető, a lengyel jelenleg pótolhatatlan. Felvetődik Timo Glock neve, aki egy éve sínylődik a Virginnél, de élő szerződése van, épp hétfőn mutatta be istállója új kocsiját, nem úgy tűnik, hogy elvágyódna, kivásárlása meg nem érné meg. Rutinja meglenne, de hogy annyira gyors-e, mint Kubica, kérdéses.
Mivel a fentieken kívül tapasztalt és gyors versenyző nincs szabadon, a Renault-nak valamelyiket fel kell áldoznia. Ha gyorsat akar, Nico Hülkenberg megszerzése a legkézenfekvőbb. A tehetséget brazíliai pole pozíciója ellenére is kitette a Williams, mert nem tudott és nem akart fizetni a helyéért, úgyhogy jelenleg a Force India tesztpilótája.
Szezon közben tesztelni nem lehet, maximum néhány pénteki szabadedzésen kapna lehetőséget, ami kevés a fejlődéséhez. Az FI is tudná nélkülözni, vagyis az üzlet elméletileg megköthető.
Ha a rutinra akar menni a Renault, Nick Heidfeld szinte egyértelmű választás. A német tavaly a Saubernél vezetett egy keveset, nagyon felejthetően, ám nála rutinosabb F1-pilóta nem akad manapság. A sebessége és az elszántsága viszont kérdés.
Felmerülhet még Pedro de la Rosa neve, aki lassabb is és kevésbé rutinos Heidfeldnél, viszont egy nagy előnye van a némettel szemben: mivel az utóbbi fél évet az új gumiszállító Pirelli fejlesztőjeként töltötte, mindenkinél jobban ismeri az új abroncsokat. A gumi kihasználása kulcskérdés lesz idén is, a spanyol biztosan tudna segíteni, az R31-es Renault-t minden bizonnyal jól tudná a Pirellikhez alakítani.
Szabad továbbá Vitantonio Liuzzi, de a több istállónál is megbukott olaszt csak nem akarják szerződtetni.
Raikkönenen, Glockon, Hülkenbergen, Heidfelden, de la Rosán és Liuzzin kívül mást - de már közülük is néhányat - nehéz elképzelni a Renault-ban. Talán felmerülhet még a mára öregnek nevezhető Jarno Trulli és csapattársa, Heikki Kovalainen, akik a másik Lotus-csapat autóját próbálják egy éve F1-szintre hozni.
A Forma-1-en kívülről egy név jöhet még szóba, Giancarlo Fisichelláé. Az olasz évekig volt a Renault-nál, 2009 végén a Ferraritól vonult vissza. Tavaly tesztpilótaként dolgozgatott ugyanott, más kategóriákban indult, vagyis fitt, szabad és nem utolsó sorban nem lassú.
A Renault-nak igyekeznie kell a döntéssel, kivel pótolja Kubicát vagy reménykednie, Bruno Senna váratlanul felnő a feladathoz, remek tesztelő lesz, és bizonyítja, hogy érdemes vele nekivágni a 2011-es futamoknak.