További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Szenzációsan indult 2012 a Forma-1-ben, az első hét futamon hét különböző győztessel. Sokat vitatkoztak rajta, minek köszönhető az F1 kiegyenlítődése, leginkább a kiszámíthatatlan Pirelli-gumikkal magyarázták a dolgot. Felmerült, hogy a szorosabb szabályrendszer miatt mindenki hasonló autót volt kénytelen építeni. Közrejátszhatott a változó időjárás is, Malajziában esett, Bahreinben hőség, Kínában szokatlanul hűvös volt. Még most, a 20 futamos szezon 15. versenye után is csak hármat-hármat nyertek a legjobbak, ráadásul hárman, Alonso, Vettel és Hamilton. Kettő-kettő van Buttonnak és Webbernek.
"Elméletileg versenyképesnek kell itt lennünk, az utóbbi két évben azok voltunk. Persze lehet, hogy csak fekszik nekünk a pálya. Ez az év amúgy is kiszámíthatatlan, senki nem tudja, mi fog történni. Sokunknak egyszer fenn, másszor lenn, láttuk, hogy rengeteg autó okozhat meglepetést. Ott volt a futam, amin a Williams nyert, Kínában meg Nico. Több mint egy vagy két autó esélyes a győzelemre" - harangozta be a hétvégi koreai futamot Sebastian Vettel.
A német is szokatlanul kiegyensúlyozott és meghatározhatatlan szezonról beszél még mindig, de ha megnézzük jobban, kiderül: 2012 sem az. Igen, az első hét futamot hét pilóta nyerte öt csapatból, ahogy arra Vettel is utalt most: "Mindennek klappolnia kell ahhoz, hogy versenyképes legyél. Voltak rossz és jó futamaink. Azzal kell foglalkoznunk, amink van, hogy marad-e a kiszámíthatatlan trend vagy jobbak leszünk a szezon második felében, fogalmam sincs".
Csakhogy a szezon második fele már megy egy ideje, a júliusi Német GP volt a tizedik a szezonban, azóta két csapat nyerte az öt futamot: a McLaren hármat, a Red Bull az utóbbi kettőt Vettellel.
A nagy kiegyensúlyozottság, amiről az év elején beszélhettünk, valójában már május közepén véget ért, valahol Maldonado barcelonai győzelme környékén lehetett a fordulópont, ugyanis Monaco óta az imént említett McLarenen és Red Bullon kívül csak egy másik istálló győzött, a Ferrari. Vagyis az utóbbi 10 futamon három nyertesünk volt, pont az a három csapat, amit minden szezon előtt esélyesnek tartanak.
Eddig is egyértelmű volt, hogy a gumik kavarták meg leginkább az év elején a sorrendet, azért jöhetett fel a Mercedes és a Williams egy-egy pillanatra, mert akadt egy pálya olyan időjárással és körülményekkel, amiben nekik "klappolt minden", ahogy azt Vettel mondja.
Győzelme óta Maldonado egyszer szerzett pontot, vasárnap Szuzukában. Rosberg Monacóban - 10 versennyel ezelőtt - még második volt, de azóta egy ötödik a legjobbja. Vagyis egyik meglepetéscsapat sem csinált különösebben jó autót, azokat most is a nagycsapatok gyártották le, csakhogy képtelenek voltak tudatosan és folyamatosan kihasználni gépüket az első negyedévben.
És a Red Bull-McLaren-Ferrari-hármasból az első kettő tűnik megbízhatóan jónak, nagyjából minden pályára alkalmasnak, míg az olaszokét leginkább Alonso zsenije hozta fel, és tette versenyképessé, legalábbis öt futam óta - kivétel Monzát - ő is a két favorit mögött szenved.
Nem véletlen, hogy Alonso ezt mondta csütörtökön Koreában: "Szinte tökéletes volt ez a bajnokság nekünk, jó stratégiák, jó hozzáállás, amink volt, abból kihoztuk a maximális pontszámot".
Pontosan ez történt, és még azzal is nehéz lenne vitatkozni, ahogy folytatta: "Nulláztunk Spában és Szuzukában, de önhibánkon kívül, rajtunk kívülálló okok miatt". Csakhogy ez már nem teljesen igaz, bár tény, hogy Belgiumban Grosjean, Japánban Raikkönen ment neki a spanyolnak, de ha nem csak a harmadik sorból tudott volna rajtolni, igen sanszosan kisebb eséllyel keveredett volna a középmezőnyben oly gyakori bukásokba. Silverstone-ban és Hockenheimben esőben szerzett pole-t a spanyol, de a Ferrari száraz időmérőn a második sorba sem tudott bekerülni. (Monza kivétel lett volna, de ott meg elromlott a kocsi az időmérő döntő harmadára, 10.-re taszítva Alonsót.)
Vagyis az, ahogyan most Korea előtt megközelíti a dolgokat a vb élén álló pilóta - "nem kell sok dolgon változtatnunk, csak tovább csinálni azt, amit eddig is tettünk" - már szinte biztosan nem állja meg a helyét. A Japán GP közben, közvetlenül kiesése után, első kiborulásában az olasz újságíróknak elmondta, "a kocsi az utóbbi öt futamon semmit sem változott".
Az angol sajtó meghatározó része ezt nem írta meg, csak Domenicali csapatfőnök szavait, hogy "nem igaz, hogy nem fejlesztettünk az utóbbi időben".
A lényeg: a Ferrarinak nagyon rá kell kapcsolnia, ha világbajnok akar lenni, mert a gumilutri, ezzel a kiszámíthatatlanság teljesen eltűnni látszik, és a Red Bull az utóbbi versenyeken oda került, ahová februárban várták, az élre.
Váratlan dolgok persze történhetnek, ez a Forma-1, a világ legbonyolultabb sportja, de az tény, hogy Vettel és nagyon valószínű, hogy a McLarenek is sokkal jobb alappal indulnak neki az utolsó öt, döntő futamnak, mint Alonso a Ferrarival.
2012 meg a kezdeti szenzációs évből átment az általános izgalmi fázisba. Mivel viszont az első két pilóta, Alonso és Vettel között csak négy pont van, a hajrára újra felpöröghet.