További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
13 pont, csupán ennyivel van lemaradva 3 futammal a világbajnokság vége előtt Fernando Alonso a vezető Sebastian Vetteltől. 75-öt még lehet szerezni, semmi gond, ez simán ledolgozható - csakhogy nem úgy tűnik, hogy a hétvégi abu-dzabi futamon fordulna a kocka. Vettel az utóbbi négy futamot mind megnyerte, 100 pontot szerzett Alonso 48-a ellenében, a Red Bull az utóbbi három GP-n kisajátította az első rajtsort. Ahogy már hetekkel ezelőtt írtuk, Alonso bajban van, és sokkal azóta sem lett jobb a helyzete. Kérdés, van-e visszaút?
Van, többféle is és többféle oddsszal. A felzárkózást alapvetően három forrásból várhatja a spanyol: a csapatától, magától és a sportban, de a technikai sportokban végképp oly fontos szerencsétől.
A Ferrari
Alonso legutóbb július közepén nyert futamot, azóta harmadik helynél nem jutott előrébb, egészen vasárnapig. Lassan hónapok óta azt hajtogatja, fejleszteni kéne a kocsin, mert a Red Bull folyamatosan ezt teszi, és látjuk, hová jutott vele. Nem is a versenysebességen, az nagyjából rendben van, hanem az egykörösön: az időmérőn Vettel az első sorból négy verseny óta nem hiányzik, Alonso viszont az utóbbi hét versenyen nem is látta azt. Aki elmegy a rajtnál, többnyire bottal üthetik a nyomát, pláne, ha Vettel az.
A Ferrari-főnök folyamatosan ígérgetett, sőt, azt mondta, fejlesztettek ők is, csakhát hiába, mert a hibás szélcsatornájuk miatt bármit csináltak, az nem vált be. Nem megnyugtató, hogy a hét elején már ezt sem tette, azt mondta, hogy ő hiába nyilatkozza azt, hogy a következő nagydíjon lesznek használható új alkatrészek, attól még a gyárban nem gyorsul fel a munka. (Legalábbis ezt lehetett kiszűrni a szavaiból.) Vagyis vagy lesz Abu-Dzabiban valami új és jó, vagy nem. Meglátjuk - amint azt ismételgette Stefano Domenicali.
Az a baj, hogy ebben már maga Alonso sem hisz, a hétvégén Indiában ezt mondta: "Le voltunk maradba februárban, le voltunk maradva májusban, augusztusban, szeptemberben és most is. Vagyis konzekvensen le vagyunk maradva a fejlesztésben".
Sőt, állítólag majdnem nyilvánosan is kiborította a bilit a Ferrari technikai felkészültségéről.
Nehéz elképzelni, hogy péntekre összecuccolnak valami nagyszerűt az olaszok, persze lehet, csak nem valószínű. Meg az is előfordulhat, hogy a Ferrarinak fekszik majd a pálya, a Red Bullnak meg nem, bár tavaly, az előtt meg az előtt nekik feküdt, Alonsónak ellenben nem.
Fernando Alonso
Talán maga a pilóta az egyetlen, aki nem mondta még ki, azért van ott a világbajnoki versenyben a Ferrari, mert Fernando Alonso vezeti. Az elnök Montezemolo és Domenicali is ezt szajkózza, nélküle nem lennének itt, vagyis a spanyol magára számíthat. Mikor célba ért, pontot szerzett, háromszor nyert is, kihozta nem hogy a maximumot, de sokkal többet a körülményekből. A gond csak az, hogy ennél többet valószínűleg képtelenség hozzátenni. Még ha legalább esőfutamban reménykedhetne. Csakhogy a sivatag közepén leszünk Abu-Dzabiban, és bár tavaly esett az edzéseken pár csepp, a futamot befolyásoló mennyiség világszenzáció lenne.
Szerencse
Alonso Indiában előbb arról beszélt, arra játszik, hogy "a Red Bullokkal lesz valami probléma, hibáznak a depóban kerékcserénél, esetleg lerobbannak, ilyesmi", mert anélkül eléjük kerülni ő nem tud. Aztán pár óra múlva a semmiből előállt azzal, hogy ő bizony 100 százalékig biztos benne, hogy idén világbajnok lesz. Lehet, hogy áltatja magát, de igazából neki is tudnia kell, hogy jelenleg tényleg a mázli a legnagyobb esélye.
Nem is haszontalanul bízott benne már Új-Delhiben sem: Webbertől sosem tudta volna elvenni a második helyet, csakhogy 15 körrel a vége előtt az ausztrál Red Bulljában tönkrement a KERS, és a Ferrari a hosszú hosszú egyenesekben így simán legyorsulhatta. Három pontott mentett vele. Nagy egyenes lesz Abu-Dzabiban is, bizonytalan KERS szintén.
És akkor ott van még a Renault-generátor, ami már háromszor tönkrement Vettelnél idén. A franciák Abu-Dzabira újat kapnak az olasz beszállítótól, vagyis a dolog kipróbálatlan, azaz mind a régi, mind az új alkatrész potenciális hibaforrás. Ráadásul a gond eddig rendre melegben jött elő, és az lesz a sivatagban is.
Külön érdekesség, hogy Alonso már nyert is világbajnokságot más technikai gondjának köszönhetően, 2006-ban Michael Schumacher ellen. Az utolsó előtti Japán GP-re a két rivális 116-116 ponttal érkezett, a német biztosan vezetett, de 16 körrel a vége előtt a Ferrari-motor elfüstölt, a győzelem a mögötte lemaradva hajtó benettonos Alonso ölébe hullott. 10 pont előnyt szerzett az utolsó futamra, csak akkor veszíthette el a vb-t, ha kiesik. Célba ért.
Miben bízhat legjobban?
Egyértelmű, a szerencséjében. Ez így elég reménytelennek tűnik, csakhogy ez a Forma-1, és itt ezen iszonyúan sok múlik. Egyetlen kis hiba egy egész szezont megváltoztathat, amint azt tette Schumacherrel hat éve. Alonsót most legsanszosabban ez hozhatja vissza a világbajnokságba, nem a Ferrarija és nem saját maga.